Denne side kommer til at indeholde alle mulige mere eller mindre klassiske business orienterede analyse modeller. Eksempler er analyse modeller som vi tidligere har benyttet som SOSTAC, SLEPT osv. Jeg vil prøve at samle en del af mine ældre artikler, der sagtens kan bruges som et hurtigt lille overblik. I sagens natur vil jeg anbefale jer at dykke væsentlig dybere ned i litteraturen, hvis I skal bruge de modeller der er her, som centralt element i en opgave, men som oversigtsværk bliver denne side genial.
Oversigt over analysemodeller
Nedenfor har vi lavet en liste over de analysemodeller, som vi har beskrevet her på siden:
PESTEL Modellen – Denne model er en avanceret form af PEST analysen. PESTEL Modellen er ideel hvis du skal ind på et nyt marked, og du vil forberede dig på hvilke faktorer, du skal være klar på i et nyt marked. Det kan være politiske, sociale eller legale faktorer og andet, men det kan du læse meget mere om her.
SWOT analyse model – Denne model er en klassiker, og den har stadig lige så stor betydning som før den digitale tidsalder. Den store force ved denne model er dens simpelhed, hvilken også af nogle betragtes som SWOT analysens svaghed. Det kan du læse meget mere om her.
SOSTAC – Denne rammemodel for en marketingsplan er procesorienteret, og den tager dig i analyse fra den spæde oprindelse af en ide over udførelse til evaluering af resultater fra en given kampagne. SOSTAC er en rammemodel, der kan indbefatte mange andre modeller som SWOT analysen og PESTEL modellen.
SLEPT Modellen – Denne analyse model minder relativt meget om PESTEL Modellen, men den har et par små detaljeforskelle. Denne model sætter fokus på de Social, Legale, Økonomiske, Politiske og Tekniske faktorer.
AIDA Modellen – Denne model til at analysere reklamers udtryk og mulige effekt er over 100 år gammel, men på trods af det, så bliver AIDA modellen stadig brugt i dag. AIDA modellen baserer sig på fire grundlæggende approaches i reklamerne nemlig: Attraction, Interest, Desire og Action.
Hvis du ligger inde med business analysemodeller, som du selv har skrevet om, så er du meget velkommen til at sende den til mailme@friboo.dk . Vi udvikler desværre ikke de danske info om business modeller, så hurtigt som vi havde planlagt at gøre, men naturligvis kommer de lidt hen ad vejen, men vi siger ikke nej tak til en hjælpende hånd.