Stress af – for bedre livsbalance og energi til jobbet

Dette indhold er sponsoreret

En moderne liv er for det meste fantastisk. Men det er ikke altid det bedste, vi kan byde vores kroppe. Særligt ikke med tanke på, at vi biologisk set ikke er designet til at leve med stress og jag fra skiftende døgnrytmer, stimulanser fra mobiltelefoner 24/7 og et præstationssamfunds evigt stigende krav til selvet og meget mere.

Det til tider komplekse liv kan ikke overraskende byde på stress, som dræner os for energi og i værste tilfælde får os til at bukke under for presset – bedst illustreret med langtidssygemeldinger fra vores arbejdsplads. Af samme årsag er det vigtigt at stresse af, og i den forbindelse bringer vi gode råd mod stress.

Få rigeligt med søvn – og byg en døgnrytme

Når man taler om sundhed, er der mange, som straks tænker på at snøre løbeskoene! Men faktisk bør man i lige så høj grad straks tænke på at passe sin sengetid. Vi mennesker har behov for at sove og samle nye kræfter – både fysisk og mentalt. Her kommer begreber som ’circadian rhythm’, altså døgnrytme, i spil. Det er vigtigt, vores krops interne ur er indstillet til at vi går i seng og står op cirka samme tid hver dag – også i weekenden. Effekten heraf bliver nemlig bedre søvn og mere overskud, hvilket er vigtigt for at takle udfordringer, mere vigtigt end mange ved.

Kroppen kan med fordel følge lyset, hvilket vil sige vi går i seng, når det bliver mørkt og står op, når det bliver lyst. Det er naturligvis skiftende i sæsonerne, men din døgnrytme bør være konstant og garantere dig 8 timers søvn. Gerne uden at se på mobil eller andre skærme inden sengetid, da det blå lys aktiverer din hjerne og fortæller, at du skal være vågen. Bedre søvn og en god døgnrytme sikrer overskud og parathed til udfordringer.

Kost og motion

Du har hørt det igen og igen. Kost og motion er vigtigt for et sundt liv i balance. Desværre gør mange det til en videnskab at spise sundt og motionere. XX antal ’komplekse kulhydrater’ om dagen og træning i intervaller af XX med fokus på ROM (range of motion) og….? Der er intet at sige til, mange springer velmente råd over, fordi de i sig selv bliver til en videnskab.

Derfor: Spis levende mad og spis som for 100 år siden. Forstået på den måde at du skal spise kød fra dyr, frugt og grønt – samt vinke farvel til Snickers og Coca Cola (du kan naturligvis nyde moderat). Disse råd gør det let at arbejde med sundere madvaner.

I forhold til motion, så fokuser på noget, der er sjovt og ikke føles som en pligt. Er det en pligt, bliver det aldrig til en god vane. Spørg hvad der er godt for dig. Er det en løbetur, hvor du kun er dig selv og stresser ned, så er det din motionsform. Er det en lang gåtur med en spændende podcast? Så kom ud og tag nogle skridt. Er du stor fan af mountainbike? Så kom i skoven med dig!

Husk på: det handler ikke om, at du har en hel time til at komme i et forkromet motionscenter. 20 min. på en cykel er bedre end intet foretaget, fordi du ikke troede det var ”korrekt” eller ”nok”. Gør det du har lyst til – bare du aktiverer kroppen.

Husk at krop og sjæl er forbundet

I en moderne verden ser man stadig flere tendenser til, at folk vil ”spot-behandle”. Det vil sige, de sætter ind der, hvor de vil afhjælpes. Men ting hænger sammen. Du får f.eks. ikke synlige mavemuskler af at tage 100 mavebøjninger om dagen. Det hjælper, men almindelig motion og lav fedtprocent er forudsætninger, som er vigtigere end mavebøjninger. Der er sammenhæng i ting. Også de dårlige ting! På https://kropsfundamentet.dk/massage/ Kan du f.eks. læse om, hvordan kroppen er kompleks og hænger sammen. Din evige knæskade skal derfor ikke nødvendigvis kun spot-behandles, men kan være resultatet af stress, overbelastning og flere ting. Derfor fokuserer Body SDS og massage i samhørighed på at afhjælpe både krop og sind, med afsæt i hele legemet og sindet som en organisk helhed. Det holistiske perspektiv kan derfor også hjælpe med at stresse af og udbedre skader, fordi det som behandlingsform tager hånd om krop og sind, så man opnår en bedre balance og forståelse for negative uregelmæssigheder i livet.

Derfor kommer fokus på et sundt liv virksomhederne til gode

Bag alle de gode råd om kost, motion, søvn og et holistisk fokus på kroppen, gemmer der sig ofte en løsning på manglende energi og uoplagthed. Derfor er det tit værd at investere i disse områder både privat og på arbejdspladsen. Faktisk giver mange arbejdspladser medarbejderen mulighed for at blive klogere på disse områder med bedre kantineordninger, mulighed for motion på arbejdspladsen, fokus på ergonomi og tilskud via. f.eks. personaleordninger, så man kan opsøge behandling a la førnævnte Body SDS, massage, ergoterapi etc.

De mange tilbud og den implicitte opdragelse i sundere vaner er med til at sikre, at medarbejdere forbliver sundere og friskere i deres vågne timer. Det giver ikke bare færre sygedag, men bedre trivsel og øget produktion til virksomheden. Altså positiv effekt på bundlinjen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *