Søvnhygiejne: 4 hemmeligheder bag den gode søvn

Søvn er vigtigt for alle. Det er en kendsgerning, der ikke rigtig kan rokkes med. Det kan godt være, at du føler, at du egentlig klarer dig okay på minimal søvn, men det laver ikke om på, at din krop ville have godt af mere hvile. Ligesom din telefon skal lade op, skal din krop og hjerne gøre det samme, og det sker, når du sover. Desværre lider rigtig mange mennesker af problemer med søvnen, så herunder kan du få nogle tips til, hvordan du kan optimere din søvn.

En god seng, der understøtter din krop

Uanset hvor meget du har gjort i din hverdag for, at du kan sove godt om natten, kan dette næsten blive ubrugeligt, hvis du ikke har en god seng. Der er ikke rigtig en definitiv betydning af den gode seng, fordi det varerier fra person til person og fra krop til krop. Det er blot vigtigt, at du sover i en seng, der gør det bedste for din krop.

Har du oplevet problemer med ryg og nakke, eller har du været ude for en skade, der kræver at du sover hævet, kan det godt være, at du bør overveje at investere i en elevationsseng for at forbedre din søvn. Du kan se mere her om forskellige elevationssenge.

Prøv at lade koffeinen være inden sengetid

Det kan være meget hyggeligt at sidde med en kop kaffe eller et glas cola i sofaen om aftenen, men har du problemer med at sove bagefter, kan det være en vane, du bør lægge fra dig. Koffein stimulerer nemlig dit nervesystem til at sende flere signaler, i stedet for at sørge for at du bliver træt og klar til at gå i seng. Det er naturligvis ikke alle, der bliver lige påvirkede af koffein, fordi de har opbygget en tolerance – men det kan være værd at prøve at lade koffein være, hvis du ikke kan falde i søvn.

Byt det blå lys ud med en bog

Skærme er blevet en stor del af vores hverdag, om det så er mobiltelefonen, den bærbare computer eller fjernsynet. Og det er naturligvis ikke helt realistisk helt at fjerne dem – hvilket du heldigvis heller ikke behøver. Det kan dog være en rigtig god ide at prøve at lægge dem til side, når det begynder at være mørkt udenfor, og du efterhånden tænker, at det er ved at være sengetid.

Det blå lys fra dine skærme giver din hjerne en besked om, at du skal være vågen – og det er jo ikke den helt rigtige besked at få sendt inden sengetid. Prøv i stedet at læse en bog, hvilket faktisk kan være med til at lulle din hjerne lidt i søvn.

Prøv at skabe nogle faste vaner i forhold til søvn

Mange ting bliver nemmere, når det er en del af en fast rutine, og det samme gælder for din søvn. En god søvnrytme kan både være med til at sikre, at du falder hurtigere i søvn, men også at du sover længe i den anden ende, så du ikke behøver at stå op før solen hver dag.

Hvis det skifter alt for meget, hvornår du går i seng, og hvornår du står op, kan din krop godt have rigtig svært ved at vænne sig til det – og det er bl.a. det, der kan være med til at give dig søvnproblemer.

Det er næsten ligesom at have jetlag, hvor din krop og din hjerne er lidt forvirrede, men det kommer simpelthen bare fra for store udsving i din søvnrytme fra den ene dag til den anden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *