Skal jeg vælge en bogholder eller revisor til min virksomhed?

ANNONCE

Er du i tvivl om, hvorvidt du har brug for en bogholder eller en revisor? Så er du ikke den eneste. Det hænger sammen med, at der faktisk er overraskende mange, der tror, at en bogholder og en revisor er det samme. Det er det dog ikke. Dette vil du blandt andet blive klogere på her.

Hvad er forskellen så?

Det er flere forskelle mellem bogholdere og revisorer. Først og fremmest er bogholdere ikke uddannede. Det betyder, at dig og mig i teorien kan kalde os for bogholdere, hvis vi arbejder med bogføring og regnskaber i en virksomhed. En bogholder beskæftiger sig primært med mindre opgaver, end en revisor gør.

En revisor er derimod uddannet til at klare opgaverne. Revisoren beskæftiger sig med større opgaver, hvorfor en revisor også skal være autoriseret. Når en revisor skal være autoriseret, skal revisoren være medlem i en af følgende organisationer:

  • Foreningen af Statsautoriserede Revisorer
  • Registrerede Revisorer
  • Foreningen Danske Revisorer

Hvad kan en revisor, som en bogholder ikke kan?

Nu skal man ikke skære alle over en kam. Men som udgangspunkt har en revisor en større teoretisk og praktisk viden end bogholderen. Det er selvfølgelig et resultat af uddannelsen, som revisoren har. Men hvad betyder det for dig?

Det betyder blandt andet, at revisoren kan tilbyde dig økonomisk rådgivning og sparring. Hvis du for eksempel skal træffe en beslutning, hvor økonomien er en central del, kan revisoren være personen, der fortæller dig, hvorvidt det er en god eller dårlig beslutning – ud fra et økonomisk perspektiv.

En revisor er uddannet til at se ting, inden for økonomi, som du ikke kan. Det betyder, at revisoren højst sandsynligt kan finde aspekter i din økonomi, som kan ændres eller optimeres. En revisor kan altså løse problemer, som du ikke engang vidste, der eksisterede.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.