SEO optimering af webshop-kategori

Der findes tusindvis af webshops i Danmark. Nogle sælger godt, og andre gør ikke. Noget der næsten er fælles for alle dem der ikke sælger godt, er at deres webshop-kategorier ikke er søgemaskineoptimering.

Der er rigtig mange penge at hente på at søgemaskineoptimere de forskellige sider på webshoppen – for det er både gratis, og det kan skaffe dig mange tusinde besøgende om måneden. En webshop-kategori (fx iPhone 5, plæneklippere, Toshiba, m.v), er et godt sted at starte, da man typisk kan hente rigtig mange besøgende på den front.

Lad os antage at du har en webshop der sælger USB-ting. Dine kategorier er fx: ’’2 GB USB stik’’, ’’USB kabler’’, osv. I dette eksempel gør vi brug af kategorien ’’USB kabler’’. Der er pt. 720 månedlige søgninger på sætningen ’’USB kabler’’. Det vil derfor være fornuftigt at optimere denne kategori til at ranke på sætningen ’’USB kabler’’, da der er tilstrækkeligt med søgninger.

Hvis vi siger at du øverst i Google på ’’USB kabler’’ – så har du altså sikret ca. 500-600 ekstra besøgende om måneden til din webshop. Hvis din webshop bare har en konverteringsprocent på 2, har du altså fået 10-12 ekstra ordrer om måneden. Det lyder ikke af meget – men tænk, hvis du gør det med alle dine kategorier. Så begynder det lige pludselig at ligne noget.

Hvordan kan jeg optimere mine webshop-kategorier?

Hvis jeg havde en webshop der solgte USB-ting, ville jeg helt klart starte med at skrive lange tekster. Ofte er det meget nemmere at ranke på svære søgeord/sætningen, hvis der er meget tekst på siden. Jeg ville i dette tilfælde skrive en tekst på minimum 1000 ord (meget gerne mere), om USB kabler. På den måde har jeg et bedre udgangspunkt for at ranke på søgeordet, end hvis jeg ikke havde skrevet en lang tekst.

Nu kommer det sjove: nu skal du til at linkbuilde webshop-kategorien. Du ved godt hvordan man linkbuilder, så det vil jeg ikke pine dig med. Du ved at du skal skaffe så mange gode og relevante links til din webshop-kategori, som overhovedet muligt.

Du kan dog også hente en del linkjuice, ved at opdatere linkstrukturen på din webshop. Du kan fx linke fra de produkter som er ’i kategorien’, til webshop-kategorien. Jeg ville lave et link nederst i produktbeskrivelse, hvor jeg skrev ’’Se andre USB kabler’’.

Der er rigtig mange ting du skal gøre – og det handler i det hele taget bare om at komme i gang.

Skriv en lang tekst, optimer den interne linkstruktur, og linkbuild siden – så er jeg sikker på at du nok skal ranke. Good luck!

Denne tekst er skrevet af Casper Jensen, der til dagligt arbejder med sin webshop StyleCovers.dk, hvor han sælger iPhone Covers og iPhone Skærmbeskyttelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *