Hvordan bliver din virksomhed succesfuld?
Det spørgsmål må og skal alle virksomheder stille sig selv for overhovedet at kunne drømme om en omsætning, de kan leve af og være stolte af. Spørgsmålet skal gerne stilles igen og igen, som virksomheden vokser og udvikler sig
En af de mest essentielle dele ved en succesfuld virksomhed er markedsføring. Her handler det om at finde ud af, hvad jeres virksomhed faktisk kan tilbyde, og hvorfor det er interessant for kunden. Disse og lignende spørgsmål mener E. Jerome McCarthy, at din virksomhed kan besvare vha. de 4 P’er.
Hvad er de 4 P’er?
De 4 P’er er altså noget så mystisk som en model for markedsføring, for succesfuld markedsføring – også kaldet parametermix og marketingmix. Ved at opstille fire punkter, der meget belejligt alle sammen starter med p, kan virksomheden analysere og planlægge deres markedsføring.
Om du er en nyopstartet virksomhed eller en virksomhed med mange år på bagen, vil de 4 P’er kunne hjælpe din virksomhed. De giver nemlig et indblik i virksomhedens brand og branding, som er essentielt for alle virksomhed. Lige så essentielt, som jeres bogføring, juridiske hensyn, arbejdsmiljø, værktøj, osv.
Hvad er så disse mystiske P’er?
Produkt
Det første af de 4 P’er er ikke overraskende produktet. Markedsføring uden et produkt er med ordets klareste betydning tomt. Forestil dig en reklame på tv eller YouTube, som ikke reklamerer for noget. Det giver ikke nogen mening – indholdet mangler.
Hvordan ville man også have en virksomhed uden at kunne sælge et produkt eller en service?
Men punkt 1 er selvfølgelig dybere, end at virksomheden skal finde et produkt. Dette produkt skal nu analyseres. For hvad er det egentlig for et produkt, I har?
- Hvad kan jeres produkt
- Hvordan adskiller det sig fra andre virksomheder?
- Hvorfor skal kunderne vælge jeres produkt?
Hvis I kan besvare disse spørgsmål på en meningsfuld måde, er I allerede kommet langt. I og for sig behøver virksomhedens service ikke være væsensforskellig fra konkurrenterne, hvis I så kan tilbyde noget andet.
Men forestil dig to bilvirksomheder, der laver en næsten identisk bil. Hvor mange mennesker gider købe en bil, der helt tydeligt er en kopi, eller meget tæt på en kopi af en Audi a7, hvis der er ingen bedre modifikationer, og prisen er den samme? Med to så sammenlignelige produkter vil det originale produkt – næsten – altid vinde.
Pris
Her kan det sammenlignelige produkt genvinde noget terræn. Prisen er selvfølgelig essentiel.
Det er pga. af den lave pris, at vi alle sammen flyver med Ryanair, drikker BKI-kaffe og spiser det billige brød fra supermarkedet. Vi ved godt, at bageren formentlig har væsentlig bedre rugbrød. Vi ved godt, at med andre flyselskaber kan man faktisk mærke sine ben, når man når frem. Og selvfølgelig laver den lokale kaffebiks bedre kaffe end kaffemaskinen med BKI-kaffen i. Men vi køber det, fordi prisen er lav.
Så prisen har en enorm indflydelse på, hvad vi køber. Den sammenlignelige Audi vil vi nok heller ikke købe, medmindre den var billigere.
Omvendt kan en for lav pris også skade produktet og markedsføringen. Laver man ikke discount men kvalitet, og endda god kvalitet, kan produktet skades ved at have en lav pris. Produktet forbindes med andre produkter i samme prisleje og sælges måske i butikker, som ikke giver produktet sin ret.
Gennemse markedet for prissætninger på produkter, der ligner jeres virksomheds produkt og find prisen derigennem. Det er langt nemmere sagt end gjort.
Placering
Placeringen er dobbeltsidet. Det handler både om placeringen af virksomheden, men også de kanaler, hvor markedsføring, PR, mv. foregår.
Den røde tråd skal gerne gå fra produktet til de specifikke kanaler og medier, hvor produktet skal promoveres og sælges. Det handler om, hvor jeres kunder er. Ligesom at jeres tøjbutik skal ligge på gågaden, medmindre kunderne til jeres tøj foretrækker at shoppe online.
Promotion
Ved placering fandt virksomheden de kanaler, de medier og de platforme, hvor produktet kan promoveres på. Nu skal I så finde ud af promoveringen. Hvordan skal produktet fremstilles, så det gør produktet ret og tiltrækker kunderne?
Her skal der tænkes over en masse ting, som hvem kunderne er, hvorfor de vælger jeres produkt, hvornår de gør det, hvordan de gør det, osv. Som nyopstartet virksomhed er det næsten umuligt at vide disse ting. Det er en proces, som I bliver klogere på løbende.
Hvad bruges de 4 P’er til?
De 4 P’er bruges til at skaffe jer kunder i butikken – meget simpelt. Uden en markedsføringsstrategi får I svært ved at hente kunder ind i butikken, medmindre I f.eks. laver sundhedspleje og udelukkende har en kunde – staten.
Virksomheden skal have kunder ind i butikken, og derfor skal I ud til kunderne. For nogle virksomheder er strategien selvfølgelig, for andre skal de bruge modellen og bruge en del analyser.
De 4 P’er et redskab til at fremme jeres markedsføring. Fra produktideen fremtræder på nethinden, til hvor produktet skal ligge i butikken, i hvilken butik, og hvor skal den butik ligge geografisk. Alle aspekter tages med i analysen.
De 4 P’er eksempel
Hvis det virker en smule højtravende eller arbitrært, så kommer et eksempel her.
Alle husejere i hele Danmark har adgang til vand fra deres vandhane. Måske har vi endda en vandflaske i et af skabene i køkkenet. Alligevel køber vi vand i supermarkedet og på tanken til op mod 20 kroner for en halv liter. Det virker helt tåbeligt. Hvorfor gør vi det? Eller: Hvilken markedsføring har ført til det?
Produktet er Aqua D’or på flasken. De har et flot design, og flasken ligger godt i hånden, lige klar til at skylle indeholde ned. Prisen er 13 – 20 kr. pr. halvliter.
Placeringen er supermarkeder, tankstationer, hoteller mm. Typisk vil placeringen i supermarkedet være i køledisken, hvad der selvfølgelig er det geniale. I de fleste supermarkeder og på nogle tankstationer har de også lunkne eller halvvarme vandflasker til 2-3 kroner.
Men på en varm sommerdag går kunden mod køledisken for at finde noget forfriskende. Her møder kunden den kolde vandflaske, og prisen bliver pludselig mindre vigtig.
Vand på flaske burde være et tosset produkt, men grundet særligt placeringen er det et genialt produkt, som giver en enorm omsætning for Aqua D’or på årlig basis.