Til tops på Googles lange hale

 Alle ved at søgeoptimering ikke er verdens mest spændende fisk i havet. Til gengæld ved de fleste også at søgeoptimering er et uomgåeligt tema hvis din virksomhed skal være succesfuld online. Hvis du vil findes af dine kunder er det afgørende er det alfa omega, at du er i toppen af Google… I toppen af Google – den lader vi lige stå lidt!

Først vil jeg spørge dig om at stille to krævende hvem-spørgsmål: Hvem er du og din virksomhed? Og hvem er dine kunder?

For at opklare spørgsmålet om hvem dig og din virksomhed kan du bruge følgende spørgsmål:

Er din virksomhed i en nichebranche med specielle produkter og et smalt men vel defineret klientel?

Er din virksomhed allerede kendt i din branches online marked? Eller er du på vej ind på markedet og ukendt for dine online konkurrenter?

Er der mange der søger efter dig på nettet på grund af dine ’offline’ aktiviteter.

Til at svare på hvem dine kunder er prøv at spørge følgende spørgsmål:

Er dine kunder eksperter indenfor dit felt?

Har dine kunder typisk meget lidt tid eller har de al den tid de vil bruge i verden?

Hvorfor vil kunden søge efter netop dit website?

Hvordan vil kunden finde dig blandt alle dine konkurrenter – store virksomheder så vel som små?

Vil kunderne overhovedet bruge søgemaskiner? Og hvis ja hvilke?

Når du har fundet svar på de fleste spørgsmål er det ved at være tid til at stille spørgsmålet : Hvilke nøgleord eller nøglesætninger vil de benytte, når jeg vil have dem til at finde min side!

Ethvert website er forskelligt og ens mulige kundesegment er altid unikt, så der er ingen prædefinerede svar på ovennævnte spørgsmål, så det er nødvendigt altid at lave den indledende manøvre inden du begynder at søge optimere.

I enkelte tilfælde kan det godt være du slet ikke har behov for søgeoptimering hvis du for eksempel udelukkende vil nå dine kunder gennem Facebook. Som udgangspunkt har de fleste virksomheder imidlertid brug søgeoptimering. Det er en vej ind på online markedet, der ofte betyder forskellen mellem succes og fiasko. Så hvis du har brug for at ligge højt på søgemaskinerne, så er det en rigtig god ide at vide hvad en søge maskine er for en størrelse.

 

Søgemaskiner

Den kendteste af alle søgemaskiner er Google. Google står for omkring 90 % af alt søgetrafik på søgemaskiner. Men der er andre som for eksempel Yahoo og Bing og brugen af forskellige typer søgemaskiner varierer meget regionalt og nationalt. I Danmark havde vi i sin tid Jubii, og for at være helt ærligt ved jeg ikke om det stadig eksisterer i den ene eller anden form.

Hvad er en søgemaskine? I bund og grund er det lige ud af landevejen, det er en maskine der søger på nettet. Søgemaskinerne bruger automatiserede systemer eller en slags programrobotter, som måske er bedre kendt som ’Web spiders’ eller ’Web crawlers’. Hvis du har en hjemmeside allerede har du nok noteret dig, at der kommer langt flere besøg fra Google web spiders end fra nogen søgemaskiner.

Vores fokus vil her være på Google, da det uden tvivl er den vigtigste søge maskine, der findes og måske endda i endnu højere grad i Danmark end i de fleste andre lande.

Når du har en hjemmeside giver Google dig en placering i forhold til forskellige nøgleord. Og allerede her bliver det lidt mere kompliceret end som så. For faktisk består Google af mange forskellige indexes, der er bundet op på lokale og nationale forskelle. For eksempel har du nok noteret dig, at du som hovedregel bruger google.dk og ikke google.com, og der findes rigtige mange af disse. I USA har hver stat sit Google indeks.  Det vil sige at Google giver dig en placering i forhold til hvert indeks. Det centrale for dig er nok google.dk og hvis det er det, så er det kun vigtigt at betragte google som google.dk. Imidlertid hvis du har en nichevirksomhed, der har et internationalt fokus, så er det vigtigt at være opmærksom på at der er over 50 forskellige engelsksprogede google indekses, der nok påvirkes til en hvis grad af det samme, men på andre områder har markante forskelle. Det vil jeg dog ikke beskæftige mig mere med i denne artikel blot notere at jeg lærte om disse forskelle på den hårde måde!

Tilbage til det centrale – din virksomhed har en ide om hvad dine nøgleord er. Lad os sige du for eksempel sælger legetøj på nettet. Hvis du søger på legetøj på google.dk popper Fætter BR og Toy’s’Rous op på de første pladser. Og tro mig når jeg siger de har brugt store penge på at ligge der – det er ikke der du bør bruge dine kræfter for at komme i toppen af Google. Til gengæld hvis du bruger lidt snilde og gennemtænker en strategi for udvikling af nøgleord kan du tilkæmpe dig en markant andel af markedet. Det vil være det rene vanvid, hvis man som mindre spiller gik op mod giganterne, men til gengæld kan alle os små aktører på markedet benytte os af ’The long tail’ concept.

 

Googles lange hale

Nogle af jer har nok hørt om the Long Tail begrebet som benyttes i salgsstrategier. Det centrale for mange salgsstrateger er, at man ikke tager den store profit på ens bestsellerter. Til gengæld tager man stor avance på alle de mere marginale produkter. På den måde bliver bestsellerterne så og sige maddingen, når det kommer til salgstrategier, så når du sælger den nye Dan Brown roman til nærmest ingen penge, så er det i håbet om at sælge et ekstra marginalt produkt med høj avance. Amazon.com er mestre i denne kunde og salgs strategi. Imidlertid er det ikke helt det samme koncept, man beskæftiger sig med, når man fokuserer på long tail i forhold til søgeoptimering. I bund og grund går man ud fra, at der er visse ord der er centrale for forskellige markeder. Lad os sige du har en lystfisker butik online, så er et naturligt søgeord for optimering ’lystfiskeri’. Mens Googles lange hale er alle de søgeord, der er relateret til lystfiskeri for eksempel fiskegrej, fiskestang, blink og jo længere halen bliver des mere specifikke bliver søgeords sætningerne for eksempel ’blink til ørredfangst’ eller ’billig flue fiskestang’. Jo længere ude på halen man søger at komme ind på, des større chance er der for at ligge højt på Google. Og det er ekstremt vigtigt at ligge i toppen af Google. For eksempel er det langt bedre at ligge på første pladsen med termen ’Teleskop fiskestang’ med 590 søgninger om måneden end på side 2 af Google med termen fiskestang, der har 4.400 søgninger om måneden. Det er ikke engang at sammenligne. Du burde få mellem 200 til 250 hits på teleskop fiskestang om måneden hvis du ligger på første pladsen, mens du nok vil få mellem 5 til 15 på fiskestang, hvis du ligger på side 2. 

 

Metatags gør det meste af dit arbejde

Metatags er din mulighed for at fortælle søgemaskinerne, hvordan og på hvilke nøgleord din side skal klassificeres. Søgemaskinernes robotter ser dig naturligvis efter i sømmene og hvis dine nøgleord er om lystfiskeri, så vil søgemaskinen nok ignorere dine metatags hvis din side udelukkende handler om ’Organisations udvikling’. Hvis der til gengæld er en masse om lystfiskeri vil robotterne notere sig, at disse er din sides fokus ord. Der er to typer metatags der er vigtige: Den første er ’Keywords’ (nøgleord eller nøglesætninger) og den anden er ’Description’ (beskrivelse).

Keywords er de nøglesætninger, dine kunder kan bruge for at finde din side. Nøgleordene adskiller man fra hinanden ved hjælp af kommaer for eksempel: teleskop fiskestang, lystfiskeri osv.

Description er den beskrivelse der vil blive vist under titlen på din side i Google. Det er vigtigt at den er i et straight forward sprog og den bør ikke fylde mere end maksimalt 40 ord. Denne beskrivelse er helt afgørende både i forhold til søgeoptimering og i forhold til om kunden overhovedet gider besøge din sige. Description er dit salgsargument til kunden inden han beslutter sig for hvilken side han vil besøge.

 

Gro stor i din optimering

Til at starte med bliver det en krig at få optimeret på forskellige ord. Det bliver en krig af forskellige grunde for det første skal du have produceret en masse tekster.  Dernæst tager det tid at optimere og få højere placeringer i Google. Det handler ikke om hvor meget energi du ligger i optimeringen. Det tager bare lang tid.  Men lad os nu sige du havde fundet et par rigtig lang halede søgeudtryk og var oppe i toppen af Google på dem, så er det måske tid til at gå efter sværere begreber. Lad os nu sige du var kommet til tops med teleskop fiskestangen, så er det måske tid til at gå efter fiskestang i stedet… Og det gode er her at der falder optimering af fra din tidligere optimering af teleskop fiskestang, da samme ord indgår i sætningen.

3 Begynder Tips til Online Markedsføring – Gratis

Du har startet en online virksomhed, men du får ingen eller alt for få besøgende og stort set ingen salg. Hvad gør du nu? Skal du hyre nogle professionelle IT-gutter til at forbedre din virksomhed eller skal du prøve at gå i gang med at markedsføre din virksomhed selv ved hjælp af gratis metoder? Det kommer i høj grad an på hvad du vil med din virksomhed og hvor meget du er villig til at smide i projektet! Hvis du er mest til den gratis version har jeg et par tips til hvordan du kan markedsføre dig online i denne artikel. Det vil sige hvordan får du din virksomhed ud til flest mulige.

Skriv artikler

Dette er en af mine ynglings metoder. Og det er en metode der er utrolig simpel at gå til. Sæt dig ned og tænk lidt over hvilke nøgleord, der er centrale for din virksomhed. Begynd derefter at skrive artikler om emnet og sørg for at disse nøgleord indgår i teksten adskillige gange… Dog bør du ikke spamme dine artikler med nøgleord, men sørg for at have dem inkluderet i hvert fald tre til fem gange. Sørg for at du ikke har stavefejl eller grammatiske fejl i den artikel. Herefter kan du poste artiklen på en artikel database, og husk at sørge for at der er backlinks – dvs. du laver et link der refererer tilbage til din hjemmeside. I Danmark har vi en række forskellige gratis artikel databaser, men en af de kendteste er nok Artik.dk. Sørg for at brede dine artikler ud på forskellige databaser hvis du skriver flere, så du kan ramme flere læsere.

Hvis du er ude efter engelsktalende kunder er de danske artikel databaser mindre væsentlige, og her kan je anbefale EnzineArticles som en af de største.

 

Brug sociale medier

I Danmark er der et socialt medie der overgår alle andre, og det er naturligvis Facebook. Danmark er det land i verden, der benytter Facebook mest per indbygger. Men der er også andre sociale medier, der kunne være interessante at benytte – en af mine ynglings sociale medier er Twitter, som i nok kan se har jeg også et link i den højre menu – hvor du blot kan følge mine tweets ved at følge mig – der mest går ud på at der er udkommet et nyt blog indlæg.  Hvis du følge mig følger jeg dig tilbage, da jeg bedst kan lide at se hvem det er jeg twitter til!

Online markedsføring gennem sociale medier kan være en af de mest kraftfulde måder at gratis promovere din virksomhed. Men vær opmærksom på, at sociale medier er … Sociale! Der er altså ikke tale om en en-vejs kommunikation. Og dette kan både være godt og skidt. Hvis du begynder, at modtage negativ kritik på for eksempel på Facebook, så vær proaktiv. Vent ikke med at reagere til din virksomheds brand og ry har taget betragtelig skade.

Andre sociale medier er YouTube, Bebo, Hi5 og naturligvis også den upcoming Google+.

Brug Bloggen

En skrøne er at blogge er en forældet markedsføringsmetode. Faktisk er det i min bog stadig en af de stærkeste redskaber, hvis du vil ligge højt på Google og andre søgemaskiner. Specielt Google anerkender bloggere som interessante. De er nemlig som udgangspunkt ikke betalte, og derfor en slags whitehat markedsføring som Google anerkender.

Gør bloggen relevant og spændende for dine læsere. En ting er at ligge godt på Google men en anden ting, der er lige så vigtig hvis ikke vigtigere er at dine læsere finder dine artikler interessante – faktisk så relevante at de med glæde vender tilbage til din side. The Art of Blogging er ikke den nemmeste, men en man konstant kan forbedre. Selv noget jeg arbejder en del på 🙂

Gratis blog eller betalt blog er spørgsmålet man bør stille sig når man har besluttet, at benytte blogs i sin markedsføringsstrategi. Personligt foretrækker jeg at købe en blog, og køre dem for en samlet udgift på et par hundrede kroner per år, men hvis man vil spare lidt ekstra her ved jeg der er mange, der benytter enten WordPresses egen platform eller Blogger.com som gratis blog system.

Så er det bare at få oprettet en blog, skrevet artikler både til din blog og artikel databaser og så få dem udgivet til dine sociale online netværk.

De 4 P’er – udviddet version!

Den sidste artikel jeg skrev herinde omhandlede de 4 P’er – altså Pris, Produkt, Promovering og Placering. Som ved mange andre modeller, der er blevet populære er der senere kommet justeringer og i hvor høj grad disse tilføjelser er lige så vigtige som de originale 4P’er er nok tvivlsom. Dog er der ingen tvivl om at det er vigtige tilføjelser, så jeg vil lige betragte dem her for en god orden skyld!

 

De ekstra 3 P’er

De 3 P’er er ligesom de foregående forkortelser. Jeg har ikke helt forstået behovet for disse lidt fantasiløse model betegnelser, men ok man kan huske dem let. De tre resterende P’er står for People, Processer og Physical evidence.

People

Enhver virksomhed  består af individder. Personer der arbejder i markedsføringsafdelingen. Personer der arbejder i kunderservice. Alle individder i virksomheden er indlejret i en eller anden form for kultur, har sin specifikke uddannelse og har forestillinger, om hvordan man gør sit job bedst. Udformningen af markedsføringsstrategier vil være ret probelmatisk hvis man ikke taqger dette med i betragtning.

Videre er det hamrende vigtigt at gøre sig klart at de kunder man sælger til også er individder, som er præget af en række forskellige faktorer som kultur, alder, regionale forskelle, social gruppe, køn osv.

 

Processer

Hvordan er processerne omkring service i virksomheden? Har man opbygget en kundestrategi, der undersøger hvorvidt den kundeservice man tilbyder kiunden faktisk bliver værdsat. Hvordan evaluerer og optimerer man de processer der kendetegner virksomheden internt i organisationen og eksternt i relation til kunder og samarbejdspartnere.

 

Physical evidence

Denne del af modellen refererer erfaringen med brugen af virksomhedens services og produkter. Altså dette gælde både i den helt konkrete kundeservice når kunden kontakter virksomheden, men også og nok vigtigere kundens oplevelse af virksomheden i deres første møde. For eksemple virker hjemmesiden professionel og behagelig, fungerer WebShoppens betalings modul optimalt og bliver kunden ført let rundt i systemet.

Det var så de 7 P’er – eller  den udviddede 4 P model.

Find de 4 P’er?

Der findes endnu en klassiker der kan anvendes til online markedsføring – de 4 P’er. Det vil sige Pris, Produkt, Placering og Promovering.

 

Pris

Hvordan beregner man pris online? Det er ikke helt ligetil, da prissætning er væsentligt forskellig fra den reelle verdens pris-sætninger. Den helt afgørende forskel er gennemsigtigheden på nettet både hvad angår relationen mellem forretningen og forbrugeren (B2C) og imellem forretningerne indbyrdes (B2B). Alle dine konkurrenter holder øje med dig, og hvis du laver et move på prisen, så gør dine konkurrenter det helt sikkert også. Kunderne har forskellige prisportaler såsom EDB-priser og mange andre.

 

Produkt

Hvad er dit produkt? Hvilke styrker og svagheder besidder dit produkt? Adskiller dit produkt sig fra dine konkurrenter og hvad helt præcis adskiller det fra de andre? Kan forskellen bruges som begrundelse for at dit produkt er bedre? Disse er hamrende vigtige spørgsmål, når du vurderer hvordan du vil markedsføre din virksomhed online.

 

Placering

Offline er din virksomheds placering helt afgørende med hensyn til forskellige parametre: Sælger du detail produkter er det en god ide at være et sted, hvor folk kommer forbi din butik, mens hvis du har en fabrik er det vigtigere at sparre lidt på prisen på placering og stadig ligge godt i forhold til forretnings kunder. Det handler mere om infrastruktur, mens det er mindre vigtig om du har et udstillings vindue ud til Strøget. Den samme problematik gælder online. Din virksomhed online skal være placeret tæt på dine kunder. Hvad vil det sige? Søgemaskiner er noget af det bedste placerings redskab man kan finde! Lad os sige du har en Vinduespudser forretning på Frederiksberg men faktisk opererer i hele København. Hvis du er i top 3 på google med sætningen ‘tv program’ har du måske en god placering bare ikke for en vinduespudser – i stedet vil det være langt bedre at være i top 3 med sætninger som ‘Vinduespudsning i København’ eller på Frederiksberg.

 

Promovering

Hvordan vil du markedsføre din virksomhed? Hvad er GRUNDEN til dine kunder skal bruge dig og ikke dine konkurrenter? Er det en idé at være provokerende eller skal du hellere være tillidsskabende? Skal du lave store YouTube videoer, køre Facebook fan sider eller bare smække store reklame bannere op alle de steder du kan komme afsted med det? Kan du nøjes med at komme højt på google gennem søge optimering eller skal der en mere bekostelig men hurtigere SEM til? Disse spørgsmål er vigtige at stille når du overvejer hvordan du vil promovere din virksomhed online!

SWOT analyse

Et af de mest klassiske markedsførings redskaber er en SWOT analyse. Denne metode er både stærk online såvel som offline, og det er den i kraft af, at den giver dig muligheden for at udvikle en markedsførings strategi på baggrund af 4 relativt simple begreber. SWOT står for Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threats. Disse fire grundbegreber gør til sammen fundamentet for en meget bred SWOT analyse model.

Styrker og svagheder er interne egenskaber, der kendetegner din virksomhed. For eksempel kan du have nogle ekstremt stærke skribenter eller blot dig selv, men ikke særlig mange penge at bruge på markedsføring. Dette er interne karakteristika ved den virksomhed, du vil lave til en eBusiness. Hvilke muligheder og trusler der er, afhænger derimod af den relation din virksomhed har til markedet. Typisk er trusler dine konkurrenter, men det kan også være at være at markedet er ved at skrumpe af politiske årsager eller simpelthen på grund af ændringer i forbruger adfærd – tag for eksempel markedet for cigaretter. Muligheder er dine chancer for at avancere din virksomhed via det digitale medie hvad enten det handler om at brande din virksomhed for at skabe bedre salg offline eller det er at skabe mersalg online.

SWOT analyse model – Trin for trin!

SWOT analyse modellen kan lige som de fleste andre modeller reduceres til en række punkter. I SWOT analyse modellen er der fire punkter, som man skal betragte i analysen af en given situation.

Styrker

(S) Strengths eller styrker er de karakteristika ved en virksomhed og en situation, der giver særlige fordele i forhold til konkurrenterne på markedet. Fx lavere produktionsomkostninger via outsourcing til Sydøstasien.

Svagheder

(W) Weaknesses eller svagheder er de karakteristika ved en virksomhed og en situation, der er ulemper i forhold til konkurrenterne på markedet. Fx. langsommere omstillingsparathed til pludselige forandringer i markedet på grund af lang leveringstid fra Sydøstasien.

Muligheder

(O) Opportunities eller muligheder er de faktorer, der kan udnyttes til virksomhedens eller projektets fordel. Fx er der en stor mulighed i markedet for at sælge billige og let producerbare plasticdimser til meget høje priser fx iPhone covers.

Trusler

(T) Threats eller trusler er de faktorer, der kan forhindre eller besværliggøre projektets mulighed for succes. Fx. er der en risiko for at Apple kunne finde på at besværliggøre markedsføringen af disse iPhone accessories (hvilket pt faktisk er tilfældet, da man ikke må benytte betegnelsen “iPhone” i betalte reklamer på eksempelvis Google, hvor man vil sælge iPhone covers).

 

Kort sagt, så er trusler og muligheder eksterne faktorers indflydelse i SWOT analyse modellen, mens styrker og svagheder er et interne faktorer i SWOT analysen.

Nedenfor er der et visuelt eksempel på SWOT analyse modellen.

SWOT Analyse model

 

Vi har tidligere kort dækket SOSTAC analysen, der er en ramme analyse hvor SWOT analysen ofte inddrages som en del af denne model. Klik på dette SOSTAC link for at blive ført direkte til gennemgangen.