Gode råd til dit første hjemmekontor

Som mange iværksættere allerede ved, så starter du som iværksætter og selvstændig ikke ud med at have ansatte og et flot kontor. Nej, derimod starter man med en god ide, som derefter ofte udvikles og arbejdes på hjemme hos dig selv. Hvis du tager springet, og siger dit faste job op, er det dog vigtigt at du sørger for at have din dag derhjemme struktureret og at dit hjemmekontor er i orden, for du kommer formentligt til at bruge mange timer der. I denne artikel vil vi komme nærmere ind på forskellige gode råd til hvordan du kan indrette dit hjemmekontor, for at du får mest ud af dit arbejde.

Processed with VSCOcam with hb2 preset

Møbler

Det er vigtigt at du prioriterer at indrette din hjemmearbejdsplads med møbler der er ergonomiske korrekte, så du ikke får skader. Det er vigtigt at du undersøger om møblerne er godkendt til kontorbrug inden du anskaffer dig dem. Via en hurtig google-søgning, kan du også finde meget inspiration til indretning

Internetadgang

Når du arbejder hjemme er det selvfølgelig vigtigt at du har et stabilt og billigt bredbånd der passer til det behov du har for din virksomhed. Her bør du især vægte hastighed og stabilitet højt, således du ikke bliver frustreret i din arbejdsproces.

Rutiner

Når du arbejder hjemme er det vigtigt at du kan lukke af for ting omkring dig der egentlig burde gøres. Lad huslige pligter ligge, og prøv at se dig ud overfor vasketøj, støv og andre ting som egentligt også burde gøres. Kom op om morgenen, i stedet for lige at blive liggende lidt længere fordi du kan. Sørg for at lave aftaler med dig selv og overhold dem. Med faste rutiner vil du få meget mere ud af din dag.

Kom ud

Når man arbejder hjemme, kan det være svært at komme ud og få rørt sig og snakke med andre mennesker, men det er vigtigt at du holder dig selv op på disse ting, så du ikke ender som eremit. Meget stillesiddende arbejde kan være skadeligt for din sundhed.

Træk det fra i skat

Såfremt du har en hjemmearbejdsplads, er der flere ting du kan trække fra i skat. Du kan få fradrag for både husleje, din computer, telefonudgifter, kontorartikler og i nogle tilfælde også faglitteratur. Alt dette kan i sidste ende runde op i mange penge, så det er vigtigt at du undersøger området. Ofte vil der dog også være visse krav som der skal indfries, for eksempel skal stole og skriveborde være ergonomiske korrekte, du skal kunne bevise at du bruger din telefon og computer til dit arbejde, og hvis du skal have fradrag for din husleje, skal værelset du benytter kunne lukkes af for resten af lejligheden, og den slags lignende ting.

Når forklædning bliver en forretning

22-årige Tobias Ehlig havde allerede 6 års erfaring som iværksætter, da han startede festli.dk i december 2014. Siden er forklædning blevet en forretning for den unge mand, der dementerer som Bachelor i Erhvervsøkonomi på IT-linjen fra Aarhus Universitet i år.

Tobias Ehlig er et godt eksempel på, at det betaler sig at starte tidligt som iværksætter og gerne allerede, mens man stadig går i skole eller studerer. Det er nemlig det tidspunkt i livet, hvor du har de færreste udgifter og de færreste forpligtelser i din hverdag.

Så her kan du spænde livremmen ind uden at lide for stor nød eller sætte hverdagen over styr for en eventuelt partner og børn. Samtidig har du oftest masser af tid ved siden af studierne, til at kunne få din egen forretning i luften.

Startede med et fansite for AGF

På trods af hans unge alder er Tobias allerede serieiværksætter med 8 års erfaring. Hans første iværksætterprojekt var en fanside for fodboldklubben AGF, som han startede tilbage i 2008, da han kun var 14 år og stadig gik i skole. Teamet bag bestod af fem engagerede fans og Tobias fungerede i perioder som henholdsvis webmaster, programmør, WebTV-producer, skribent og annoncesælger – og stod også for økonomi og administration.

Ved siden af dette arbejdede han som piccolo, kontrollør og senere kommunikationsmedarbejder for Nordisk Films Biografer i Aarhus – ved siden af at han tog sin studentereksamen på Marselisborg Gymnasium.

Da Tobias forlod gymnasiet, forlod han også AGF-fansiden, der dog lever videre den dag i dag drevet af frivillige kræfter.

Solid erfaring fra studiejobs

Efter gymnasiet og en tur på idrætshøjskole fulgte en række studiejobs med fokus på online marketing og søgemaskine optimering, herunder en sommer i San Francisco hos den danske startup Billiy’s Billing, der er et online regnskabsprogram. Her stod Tobias for deres online markedsføring.

Undervejs prøvede Tobias også kræfter med en videoproduktionsvirksomhed i eget navn, før han i november 2013 kastede sig ud i sin første webshop, der solgte kondomer under navnet eKondom.dk. Her kom han ind som et frisk pust i en branche, der ikke havde fulgt med i udviklingen inden for brugervenlighed og mobildesignede webshops. Det gav hurtigt luft under vingerne på den nye webshop.

Fra cykelhjelme til udklædning

Under et år senere solgte han dog eKondom for en god pris og kastede sig over salget af cykelhjelme online fra webshoppen eCykelhjelm.dk. Sideløbende hermed gik han i gang med at sælge udklædning og festartikler fra siden Festli.dk.

Det blev hurtigt en stor succes og i december 2015 afhænder han cykelhjelmsforretningen for at koncentrere sig om Festli.dk fuldtids ved siden af studierne.

Drømmen er at gøre udklædning til en levevej

Målet i dag er at udvide forretningen til at omfatte salg af udklædning, festartikler og alt hvad der ellers har med fester at gøre til både Norge og Sverige. De respektive domæner er allerede købt og de første planer er lagt.

Forretningen er vokset undervejs og tæller udover Tobias selv i dag 6 medarbejdere på fuld- og deltid og har en imponerende score på TrustPilot. Så når Tobias dementerer fra Universitet venter der ham en kørende forretning, han kan kalde sin egen – fordi han startede iværksætteriet på det bedst tænkelige tidspunkt i livet. Som helt ung!

Dansk software mindsker spildtid for virksomheder

 

Der findes utrolig mange virksomheder i Danmark, hvor arbejdscomputere er det absolut vigtigste redskab i dagligdagen. Med computere følger også diverse programmer, der skal bruges i dagligt, og disse skal naturligvis være opdateret for at fungere optimalt. For nogen virksomheder er dette ikke et problem, da der bruges ganske få programmer og disse ikke skal opdateres ofte, eller at der kun er en håndfuld ansatte. For andre virksomheder hvor der bruges en lang række komplekse programmer med mange opdateringer, udgør dette et problem, der kan overføres direkte til en udgift – især inden for større virksomheder.

 

Ofte kræver opdateringer nemlig, at brugeren skal sidde og godkende nogle ting, og måske endda vente til opdateringen er færdig, inden de kan arbejde videre på hvad de måtte være i gang med. Dette kan let tage en halv til en hel time om ugen, hvilket måske ikke lyder af meget. Er der mange ansatte i virksomheden, der hver bruger en time om ugen på spild, er tallene pludselig mere håndgribelige og kan betyde adskillige millioner kroner i spildt arbejdstid. En virksomhed med 100 ansatte, kan eksempelvis have 1 time x 45 uger x 100 ansatte = 4500 timers spild.

 

Den danske IT virksomhed CapaSystems har lavet en softwareløsning, der afhjælper dette problem og dermed potentielt kan spare større virksomheder millioner af kroner hvert eneste år. Løsningen hedder CapaInstaller og går ganske enkelt ud på, at dette lille stykke software installeres på alle computere i virksomheden og efterfølgende kan alle opdateringer klares fra centralt hold, så der kun er en IT medarbejder, der skal bruge tid på det, mens alle andre medarbejdere kan koncentrere sig om lige netop det de er gode til og ikke mindst det de er ansatte til, frem for at sidde og vente på en opdatering.

Dansk software mindsker spildtid for virksomheder

Som nævnt kan det betyde millioner i store virksomheder, og i kæmpe virksomheder med mange tusinde ansatte kan det måske endda betyde milliarder. Det er der flere og flere der ser potentialet i, og derfor er CapaSystems nu også at finde i en lang række lande udover Danmark og er netop nu i gang med at vinde ind på det amerikanske marked, hvor mange store firmaer kan have glæde af ekspertisen og det software som den ti år gamle danske virksomhed tilbyder.