Billig telefoni og bredbånd til selvstændige og mindre erhverv

Faktummet er at selvstændige og virksomheder med under 30 ansatte kan spare hele 65 procent på telefoni og firmamobilen. Det betyder, at mindre virksomheder kan spare op til 9000 kr. pr. medarbejder. Besparelsen opnår virksomheden typisk ved, at vælge en online udbyder af erhvervstelefoni, bredbånd og mobiltelefoner. Men er det alle udbydere der har disse tilbud til erhverv? Og hvordan sikre mig sig den mobilpakke som medarbejderne har brug for, til gode penge?

Hvad er medarbejdernes behov?

Behovet for erhvervsmobilabonnementer kan være omskifteligt. Virksomheder er meget forskelligt behov for data, taletid og sms-service, dette er som regel bygget på hvilken branche man befinder sig i. Kontormedarbejdere har en tendens til at have langt flere telefonopkald med kunder, kollegaer og samarbejdspartnere – det er derfor her vigtigt at der er rigeligt med taletid, nu hvor der alligevel er penge at spare.

Måske der er tale om en lille arbejdsplads som rejser meget? Det skal her også være muligt for medarbejderne at kommunikere i udlandet og mobilabonnementet bør her dække EU eller et større internationalt areal, hvis det er det der er brug for.

Hvilken udbyder skal man vælge?

Der er efterhåndende mange udbydere på markedet og det er helt forståeligt hvis det kan være svært at gennemskue hvilke muligheder der er den bedste for ens virksomhed. Det er her vigtigt at finde et mobilselskab, hvor udvalget af mobilpakker passer bedst til medarbejdernes individuelle mobilforbrug.

Citat af Nicolas Fredriksen, Teleanalytiker: ”Selvstændige og mindre erhvervsvirksomheder kan spare rigtig mange penge på mobilregningen og deres bredbåndsforbindelse, og stadig opnå samme stabile forbindelse og dækning som de kender. Besparelser på op til 70 procent er fuldt ud realistisk

Det der gør den store forskel er, hvis man vælger at samle alle virksomhedens mobilabonnementer i et mobilselskab, hvor virksomheden opnår den bedste samlede pris og hvor virksomheden opnår de største fordele.

Iværksætteri belønnes i DK

Disse mobilabonnementer tilbyder særlige tilbud til erhvervskunder og der er hele tiden flere der opblomstrer og omlægger deres tilbud til forbrugerne. Danmark er et innovativt land, som er fyldt med mindre virksomheder. Vores land er respekteret internationalt, for vores iværksætteri og kvalitetssans, og det vil vi selvfølgelig gerne belønne. Der er på flere punkter gode penge at spare, hvis man er en mindre virksomhed. Det er vores måde at sikre mindre virksomheder en chance på markedet og tage nogle af udgifterne fra dem, så der er en chance på markedet for overlevelse. Eksempler på mobilabonnementer:
Der er efterhåndende mange der er hoppet på bølgen og tilbyder mindre virksomheder en pakkeløsning, når der er tale om erhvervstelefoni. De forskellige mobilselskaber er blandt andet: CBB Mobil, Evercall, Call me, 3 og Telenor. Alle nogle der har været på markedet længe. Her kan man få alt imellem 6 timers til fri tale, 6- 1000GB og fri SMS. Priserne er tæt knyttet med hvilke ydelser man får med i pakken.

Er lange tekster bedre, når det kommer til SEO?

Følgende artikel er udarbejdet i samarbejde med siderne, der linkes til.

SEO står for Search Engine Optimization, og helt kort betyder det ganske enkelt at optimere ens skrevne indhold, så Google og andre søgemaskiner hellere viser dit indhold frem, når en person søger på dit felt. Hvis du gerne vil have besøgende på din hjemmeside, er SEO altså en af de afgørende måder at få naturlig trafik til siden på.

Naturlig trafik sker ganske enkelt hver gang, et levende menneske klikker ind på din hjemmeside. Derfor er det vigtigt at have styr på præcis det indhold, som din hjemmeside skal have. Derefter skal der tænkes i nøgleord/søgeord, og slutteligt skal der kreeres indhold til hjemmesiden, som ser naturligt ud. Indholdet, som typisk er tekstbaseret, skal ikke vige for langt fra det overordnede søgeord for hjemmesiden. Sælger man ure, skal man altså tage udgangspunkt i søgeord omkring ure, for eksempel.

Tyndt indhold versus tykt indhold

I branchen er der en relativt skarp grænse mellem tyndt indhold og tykt indhold. Tyndt indhold er indhold i din artikel, som ikke er særligt dybdegående. Det kan altså både skrives og læses af personer, som ikke har dyb ekspertise inden for det givne emne. Man kan sige det således, at tyndt indhold har en del ”fedt”, der kan skæres fra uden at miste forståelighed eller mening. Tyndt indhold er noget, som Google generelt ikke holder meget af.

Tykt indhold, derimod, er indhold, som eksempelvis kan ses hos Produktzoom, hvor der er brugt en fornuftig mængde søgeord på siden. Produktzoom er en hjemmeside, som laver tests over forskellige produkter, og derfor er det vigtigt med jævne mellemrum at nævne dette på hjemmesiden.

Hvornår skal en artikel så være lang?

Helt kort og godt kan du tænke på det lidt ligesom at skrive opgaver i skolen: Din tekst skal være så lang, at hele emnet bliver omtalt, men ikke så lang, at du til sidst blot skriver lange, meningsløse sætninger. Google kan godt se hvor meget ”fedt”, der er på dit kød, så sørg så vidt muligt for at undgå for mange ligegyldige afsnit. Indholdet skal frem for alt være relevant.

En god måde at gøre dette på er ved at komme hele vejen rundt om ens emne. 3bustilbud er et godt eksempel. 3bustilbud tilbyder leje af busser med chauffør, og derfor viser deres forside al nødvendig information om deres bustyper og priser samt inspiration til, hvor du kan køre hen. Mange lignende hjemmesider sørger for både at give deres læsere information og inspiration.

Er der et magisk tal for, hvor mange ord en tekst skal være på?

Desværre er svaret på dette spørgsmål ”nej”. Der er nemlig alt for mange ukendte faktorer i spil, som kan gøre en afgørende forskel. Alt efter dit emne, din vinkel og sågar dit sprog er der stor forskel på, hvor lang en artikel bør være.

Generelt er det bedre at fokusere på, hvad der er i din tekst frem for, hvor lang den er. Kvalitet er nøgleordet for en god side, men kvalitet kan selvfølgelig betyde mange forskellige ting. De givne eksempler i denne artikel hører begge ind under kategorien ”langt indhold”, fordi de har meget at sige. Er der knap så meget at sige, bør det hellere fattes kort. En god tommelfingerregel er, at jo flere relevante søgeord din side har, desto længere skal teksten på siden være.

Sådan passer du godt på din opsparing

Sponsoreret

Der kan være mange grunde til at have en opsparing. Det kan være, at der er tale om en udgift, som du bliver nødt til at skrabe penge sammen til. Dog vil en opsparing i langt de fleste tilfælde dreje sig om en drøm, som man forsøger at opfylde. Derfor er det essentielt, at du lærer, hvordan du passer på din opsparing.

Invester en del af din opsparing i aktier

Hvis du har en stor opsparing, kan det være en god idé at investere en del af den i aktier. Når din opsparing står på en bankkonto, vil den nemlig blive mindre værd, som årene går. Formår du derimod at foretage en succesfuld investering, har du mulighed for at se din formue stige støt.

Der findes flere forskellige typer af aktier, som du kan vælge at investere i. Blandt andet kan du investere i udbytteaktier, hvis du ønsker løbende at få udbetalt en del af overskuddet. Ved at sætte dig bedre ind i emnet, har du mulighed for at finde den aktietype, der passer bedst til dig.

Hav et mål for øje

Skal du passe godt på din opsparing, er det en god idé at have et mål for øje. Det kan for eksempel være, at du går efter at spare 100.000 kroner op. Har du ikke dette mål, kan det nemlig hurtigt blive fristende at bruge din opsparing på andre ting.

Det mål, som du sætter for dig selv, kan være et beløb, men det kan ligeledes være et specielt køb, som du skal foretage. Således kan du for eksempel sige, at alle de penge, som du sparer op det næste halve år, skal bruges på en lækker sommerferie. På den måde kan det være lettere at holde motivationen oppe.

Læg et budget, hvor du indregner din opsparing

Hvis du skal passe godt på din opsparing, er det dels en god idé at vide, hvordan du skal behandle de penge, som du allerede har tjent, men det er også en god idé at tænke over, hvordan opsparingen skal vokse sig større. Ved at lægge et budget har du mulighed for at lægge en plan for din opsparing.

Ud fra dit budget kan du nemlig beregne, hvor mange penge du har til rådighed hver måned, når du har betalt dine faste udgifter. På den måde bliver det lettere for dig at se, hvor mange penge du har mulighed for at spare op månedligt.

Hvor længe skal du spare op?

For at vide hvilken strategi, du skal vælge, er det en god idé at overveje, hvor lang tid opsparing skal løbe over. Er der for eksempel tale om ganske få måneder, kan det sjældent betale sig at foretage en investering. Er der derimod tale om flere år, vil en investering i de fleste tilfælde komme dig til gode.

Hvor lang tid du har tænkt dig at spare op, kommer naturligvis an på, hvad du skal bruge pengene på. Er der tale om et akut projekt, vil opsparingen automatisk vare en kortere periode. Er der derimod tale om, at du vil have så mange nuller på bankkontoen som muligt, kan tidshorisonten være ubegrænset.

I dette tilfælde behøver du altså ikke nødvendigvis at være nervøs for at binde dine penge i aktier. Husk dog altid på, at du aldrig bør investere mere, end du har råd til at tabe.

EventButler – Case Study af SEO effekt

Den følgende artikel giver dig konkrete tiltag til, hvordan du kan vækst din nyopstartet virksomhed. Tiltagene har bl.a. virket for EventButler, der har haft stor success med at arbejde med SEO og har vækstet deres måndlige antal eksponeringer i søgemaskinerne fra 0 til 4500.

En kort introduktion

Vi har altid hørt, at SEO og er en langsigtet strategi, men betyder det så, at man som nystartet virksomhed ikke får noget ud af at arbejde med SEO og, hvornår skal man så egentligt starte med SEO arbejdet?

Der er ingen tvivl om at SEO tager tid og kræver ressourcer, men dermed ikke sagt, at det kræver en lang tidshorisont. Man kan godt formå at opnå flotte SEO resultater, der kan flytte ens forretning, hvis man arbejder rigtigt med det – på kort tid.

Et eksempel på dette er virksomheden EventButler, der på blot 6 måneder har formået at gå fra 0 eksponeringer i søgemaskinerne til at modtage 4500 eksponeringer dagligt i søgemaskinerne.  

A screenshot of a cell phone

Description automatically generated

Hvad er hemmeligheden bag?

Følgende afsnit vil blive inddelt da, der er forskellige tiltag, der har været med til at skabe EventButler’s success i søgemaskinerne.

  1. Indhold, der rammer brugerens søgeadfærd og intention
  2. UX og brugervenlighed, der gør det nemt for brugerne at konvertere
  3. Intern & ekstern link building, der giver høj autoritet  i søgemaskinerne

1.     Indhold & opdeling af søgeord

Indhold minder om det at gå i fitnesscenteret. Det handler ikke om, hvor mange timer du tilbringer i fitnesscentret, det handler om, hvordan du bruger dine timer i fitnesscentret. Alle nyopstartet virksomheder har begrænset ressourcer, og de ressourcer man har skal bruges mest fornuftigt.

Derfor skal man ikke blot producere en masse indhold blot for at have meget indhold. Man skal bruge sine ressourcer på at forstå sine brugers søgeadfærd ved at opdele sine søgeord som man gerne vil rangere på på kort- og på langsigt.

Det første Eventbutler gjorde var at bruge en hel uge på at få lavet søgeordsanalyser indenfor samtlige af deres kategorier; firmafester, bryllupper, barnedåb, rundefødselsdage,  konfirmationer, events, konferencer, lokaler, catering osv. simpelthen for at forstå, hvad folk søger på og, hvor de skulle fokusere deres ressourcer.

Et godt eksempel er bryllupper, hvor der er et utal af søgninger på mange forskellige emner. Sådan her så en lille del af Eventbutler’s bryllups opdeling ud.

Bryllup med overnatning Bryllup i København Bryllupslokaler Bryllupsfest
Bryllup ved vandet Bryllup på hotel Anderledes bryllup Bryllupsarrangør


Da Eventbutler var færdig med søgeordsanalyser og opdeling af alle søgetermerne skulle der produceres over 800 siders indhold. Men hvem har ressourcer til det som en lille virksomhed? Så de udvalgte deres 50 vigtigste sider som havde det strøste potentiale og lav konkurrence og startede med at producere dem.

Efter 2 måneder havde de produceret og optimeret 50 sider og begyndte at se flere og flere organiske eksponeringer.

Anbefaling: Som nyopstartet virksomhed skal du forstå, hvordan dine brugere søger i søgemaskinerne, og udvælge hvilke søgetermer, der på kort- og langsigt kan skabe dig den ønskede mængde trafik.

2.     UX og brugervenlighed

Når du begynder at indhente trafik til dit website er det vigtigt at brugerne lander på en landingsside, der er nem at navigere på, forstå om du kan afdække brugerens behov samt nemt lade brugeren konvertere på.

Eventbutler har fulgt 6 nemme steps til at sikre flere konverteringer på deres website ved at følge den følgende struktur:

  1. Hav et overskueligt coverbilled med en tydelig call-to-action knap. I coverbilledet skal det fremgå, hvad brugeren får ud af at bruge jer, og hvordan i kan sikre personen den bedste oplevelse ved, at i tydeligt fremhæver jeres USP’er.
  2. Skab troværdighed lige under coverbilledet, der giver brugeren lyst til at vide mere (e.g. trustpilot eller medieomtale).
  3. Forklar kort og præcist, hvordan jeres koncept virker eller, hvilke produkter i kan tilbyde mere i dybden, og hvad brugeren skal gøre for at få fat i det.
  4. Skab mere troværdighed med kundeudtalelser via video eller billeder.
  5. Beskriv fordelene for personen ved at bruge jer fremfor en anden.
  6. Lav SEO – tekst. Men værdiskabende SEO tekst som tips og tricks eller nyttig viden.

Anbefaling: Forestil dig, at du er brugeren og, at du lander på din egen hjemmeside og se så på den i 5 sekunder. Overvej så om du har forstået, hvad det er, at din hjemmeside kan give af værdi til brugeren. Hvis du kan det, så er det godt, hvis ikke så er det en ommer, for i dag har du maksimum 5 sekunder inden brugeren er væk igen. I kan også gå jeres sider igennem og se om i formår at ”sælge” jeres produkt/service på en god og om det er nemt for brugeren at konvertere. En simpel og nem overvejelse er om i har inkluderet nok Call-To-Action knapper på jeres landingssider.

3.     Link building og autoritet

Autoritet afspejler om andre kan lide din hjemmeside, og hvis andre kan lide den, hvorfor skulle alle andre så ikke også kunne lide den? Så autoritet er vigtig for SEO – meget vigtig. Og det at opbygge autoritet har også været vigtigt for Eventbutler.

Den måde hvorpå Eventbutler har opsøgt links og øget deres autoritet er sket via 3 fokusområder:

  • Outreach
  • Partnerskaber
  • Intern Link building (Link Building på ens eget website)

Outreach

Outreach er, hvor du rækker ud og til et andet website og tilbyder dem noget af værdi tilgengæld for et link. Det er ofte en artikel, der kunne være relevant for deres læsere. Dette giver oftest 1 link fra en landingsside.

Partnerskaber

Eventbutler har haft stor success med at få footer-links fra mange af deres samarbejdspartnere. Footer-links er noget af det mest værdifude du kan få fra et Link Building perspektiv, da footeren fremgår på alle sider og dermed gør dit link også. Men bare det, at få et link fra en ”partner-side” fra en af de samarbejdspartnere er også værdifuldt og kan skabe meget værdi.

Intern Link Building

En undervurderet ting, der er gavnligt for alle websites er, hvordan man linker internt mellem ens sider. Den side, der har flest interne links på jeres website er automatisk også den side i fortæller Google, der betyder mest for jer. Ellers så vil i jo ikke linke mest til den, vil i vel?

Her har Eventbutler haft stort fokus på at sikre både at gøre de interne links meget brugervenlige samt designe dem på en flot måde samt samtidig sikrer, at der er mange af dem og, at de linker til de rigtige sider.

Anbefaling: Find nogle medier eller websites, der skriver og har læsere, der gerne vil vide mere om lige præcis det emne, hvor i er eksperter. På den måde kan i skrive til dem med en god historie eller en god artikel som de kan vise deres brugere. Det kan være gratis, men til tider kan det også have en omkostning forbundet med sig. Overvej også jeres interne link building struktur og tænk over, hvordan i kan linke endnu mere imellem jeres sider. Slutteligt så overvej om i kan få links fra jeres samarbejdspartnere – her kunne man også lave et ”byt”, så begge parter får noget ud af det.

Kvalitativ og kvantitativ metode

Kvalitativ og kvantitativ metode – Inden for forskning er der et væld af måder, hvorpå du kan opdage nye tendenser eller finde svar på forskellige spørgsmål ud fra en bestemt datamængde. Inden for forskningsfeltet taler man om to metoder; kvalitativ metode og kvantitativ metode. Disse anvendes i vid udstrækning på både universiteter og ude i erhvervslivet, og det er med god grund. Begge to bidrager nemlig til at skabe ny viden inden for et givent forskningsfelt.

kvalitativ og kvantitativ metode

Men hvad er forskellen på disse to metoder? Og hvordan anvender du dem i praksis? Det kan du læse meget mere om i denne artikel. Vi fortæller dig om forskellen, hvorfor begge metoder er gode, og hvordan de kan kombineres for at få de bedst mulige resultater.

Kvalitativ metode

Som ordet antyder, så er den kvalitative metode noget, der omhandler kvalitet. Ofte taler man om, at det kvalitative ikke er datamængder, der kan tælles eller opgøres i tal. Derimod baserer kvalitativ metode sig på at gå i dybden med et individ eller et objekt.

Der findes forskellige former for kvalitativ metode, når det kommer til at anvende det i sin forskning. Kvalitativ metode er baseret på receptionsanalysen, der har modtageren i fokus. Det vil altså sige, at det er mennesket, der eksempelvis ser en bestemt TV-kanal, der skal analyseres. Kvalitativ metode benytter sig primært af tre former for teknikker:

  • Fokusgruppeinterviews
  • Observation
  • Enkeltmandsinterview

I det følgende kigger vi nærmere på, hvordan de tre teknikker udføres i praksis.

De tre teknikker

Et fokusgruppeinterview er et kvalitativt interview, der tager udgangspunkt i en gruppe af mennesker. Der kan foretages flere fokusgruppeinterview inden for det samme område, hvis det handler om at se på bestemte mønstre inden for forskellige målgrupper. Et fokusgruppeinterview udføres på den måde, at der vil være en interviewer, der stiller en række spørgsmål, og som åbner op for en dialog og diskussion mellem deltagerne. Her er både svar og interaktion interessant.

Observationen anvendes til at gennemskue personers adfærdsmønter. Observation anvendes i høj grad på forskellige arbejdspladser, hvor adfærd og hverdag skal analyseres. En observation kan vare alt fra få timer til flere måneder alt efter forskningsprojektets størrelse.

Sidst har vi det klassiske interview af en enkeltperson. Dette er særligt godt, hvis der er fokus på eksperter eller en bestemt målgruppe. Denne interviewform giver mulighed for at berøre nogle mere følsomme emner eller grave lidt dybere hos det enkelte individ. Ser vi på fordelene ved kvalitativ metode, vil det typisk være:

  • Fokus på få individer, der gør det muligt at arbejde i dybden
  • Kan medvirke til at få et nuanceret resultat
  • Vil typisk give et stærkere og mere korrekt resultat, der ikke bliver generaliserende, som det kan være tilfældet med kvantitativ metode

Kvantitativ metode

Den kvantitative metode handler om mængde. Det vil sige, at det er alle data, der kan vejes, måles og tælles. Her handler det ikke om udtalelser eller individet, men derimod om større datamængder, der er baseret på tal. Man undersøger i stedet for mange individer eller objekter inden for den kvantitative metode.

Denne metode bruges især, når det kommer til at kortlægge en stor gruppe af menneskers adfærd og vaner. Vi ser det eksempelvis hos Gallup, der kortlægger danskernes forbrug inden for blandt andet medier. Her ser vi primært to forskellige teknikker:

  • Meningsmålinger
  • Spørgeskemaundersøgelser

Metoden er yderst velegnet, hvis man gerne vil arbejde inden for geografi eller større grupper inden for udvalgte demografiske parametre. Nedenfor vil vi gennemgå de to teknikker.

Meningsmålinger og spørgeskemaundersøgelser

Kvantitativ metode bliver ofte anvendt fra et afsender-perspektiv, hvor man ønsker at undersøge forbrugermønstre. Først har vi meningsmålinger, der sendes ud blandt mange mennesker. Det kan være nødvendigt at kende til respondenternes alder eller geografiske placering, hvis dette er relevant for undersøgelsen.

Spørgeskemaundersøgelserne er meget anvendt inden for den kvantitative metode. Her udsendes der et spørgeskema, der søger at finde svar på brugernes vaner og adfærd. Inden for medieforskning hos Gallup, vil et stort panel besvare en række spørgsmål, der samlet set giver os et indblik i danskernes adfærd.

Vigtigt for den kvantitative metode er, at de anvendte data er repræsentative for den gruppe af mennesker, der er tale om. Derfor er det ofte nødvendigt at få indhentet data fra mange individer, hvis der er tale om en større gruppe. De store fordele ved kvantitativ metode er:

  • Mange individer giver en større sikkerhed for et korrekt resultat
  • Resultater, der er opgjort i tal, er langt nemmere at sammenligne
  • Det er ikke så tidskrævende som kvalitativ metode.

Skal du eksempelvis måle på danskernes TV-vaner inden for en bestemt målgruppe, kan det være tilstrækkeligt med 500 respondenter. Dette afhænger dog meget af undersøgelsens omfang.

Kombinationen af kvalitativ og kvantitativ metode

I mange tilfælde kan det være oplagt at vælge den ene eller den anden metode. Kvalitativ metode egner sig særdeles godt, hvis du gerne vil finde ud af, hvad individer synes om noget bestemt. Hvorfor ser de DR1 og ikke DR2? Og hvad får dem til at følge med i bestemte programmer?

Den kvantitative metode bør vælges, når det handler om at måle på vaner og adfærd. Det kan være, hvis du ønsker at måle på, hvor mange der dagligt ser DR1, eller hvor ofte en bestemt målgruppe følger med i en bestemt programserie.

Laver du et mere omfattende forskningsprojekt, vil du imidlertid få brug for at inddrage begge metoder, hvis muligt. De kvantitative data kan være gode til at sætte en bestemt ramme for en undersøgelse. Det kan være med til at indskrænke undersøgelsens felt til en bestemt gruppe af mennesker ud fra geografisk placering eller demografi. Det vil også medvirke til, at dele af undersøgelsens spørgsmål kan besvares.

Herefter vil den kvalitative metode gå i dybden med bestemte problemstillinger. Denne besvarer nemlig spørgsmål om hvorfor og hvorledes noget er. På den måde kan du sætte rammerne for en undersøgelsen gennem tal, hvorefter du kan dykke ned i nogle bestemte tilfælde eller situationer, som vil kunne udgøre andre dele af selve undersøgelsen.

Starter du med en kvantitativ analyse, vil du typisk finde ud af, hvad målgruppen gør. Herefter kan du bruge den kvalitative analyse til at finde ud af, hvorfor de gør det. Alternativt kan du starte med en kvalitativ analyse for at finde ud af, hvordan folk tænker om et bestemt emne. Herefter kan du bruge disse informationer til at teste, hvorvidt disse tanker gør sig gældende for hele målgruppen via et kvantitativt studie.

Det kan dog være tidskrævende at skulle anvende begge metoder. Derfor kan det være fordelagtigt at undersøge mulighederne for at ’låne’ kvantitative data fra databaser, der allerede har indhentet store datasæt inden for området. Dette er kun muligt, hvis du har tilladelse til at gøre brug af andres data i forbindelse med den kvantitative metode.

Se eventuelt også vores guide til Pestel her!