PESTEL modellen

Jeg har tidligere forklaret om SLEPT modellen. Og PESTEL/PEST og SLEPT analysen minder til en hvis grad om hinanden. Ud fra et pragmatisk perspektiv betyder det ikke vanvittigt om man vælger den ene eller den anden type.
Hvornår er det en fordel at bruge en PESTEL modellen? I min bog er det slet og ret meget sjældent jeg kunne finde på at bruge analysen i og med at den er mest anvendelig når man overvejer at gå ind på et fremmed marked, men her bliver analysen til gengæld en superledetråd.  PESTEL er en forkortelse for faktorer af Politisk, Økonomisk (Economic),Social, Teknologisk, Miljømæssig (Enviromental) og Legal art. I PEST analysen er det bare de to sidste elementer, der ikke bliver endevendt. Er det bare fordi den er sjusket? Ikke i min bog, hvis man skal ind på et marked med et produkt hvor miljøet er uvæsentligt og det legale system minder om det danske, så er det spildt arbejde at benytte PESTEL modellen i stedet for for PEST analysen. Det forudsætter dog at man allerede ved det.

pestel modellen

 

PESTEL Modellen i punkt form

Her går jeg kort igennem de seks punkter.

(P) Politiske faktorer

Dette punkt omhandler hvor meget typisk stater går ind og påvirker de økonomiske forhold. For eksempel gennem skatter og udgifter, men det kan også være igennem favorisering af lokale fremfor  internationale virksomheder. Kina er her et klasseeksempel i og med at de meget åbent støtter nationale virksomheder fremfor internationale. Videre er Kina et interessant eksempel i og med de forskellige provinsers politiske styre kan have stor indflydelse på hvor meget de vil støtte din virksomhed, hvis du vælger netop deres provins.

(E) Økonomiske faktorer

Dette indbefatter hvordan den lokale økonomi ser ud, er den bundet op på en stærk valuta a la Euro eller Dollars, eller risikerer den store op og nedture, eller er der visse specielle dynamikker som for eksempel ved den konsekvente devaluering af Schweitzer franken, når den rammer en bestemt kurs.  Specielt steder som Grækenland og Kina bør man for tiden være opmærksom på økonomiske faktorer, men for så vidt også USA, der kan udhule deres enorme gæld til Kina gennem devaluering af kursen.

(S) Sociale faktorer

En helt afgørende faktor er den sociale bevidsthed og kendetegn, når man går ind på et nyt marked. Det kan være alt for store religiøse og kulturelle forskelle ned til mikrofaktorer som hvilken farve man vælger ens logo skal have i det givne marked. Symboler der har en betydning i et land kan have helt anderledes betydninger i andre lande. Lad os sige en indisk virksomhed, som havde et sol symbol i deres logo, som jeg mener er et omvendt Svastika ville ind på markedet i et europæisk land, så ville det symbol jo nok have lidt for mange negative konnotationer selv om det ikke er det omvendte nazi symbol. Det ville kunne føre til en decideret uforbederlig brand katastrofe, hvis virksomheden ikke havde lavet de nødvendige justeringer til det sociale før de lancerede deres produkter.

(T) Teknologiske faktorer

Hvor teknologisk avancerede er det marked man vil ind på og hvor er deres teknologiske fokus? Det er det centrale spørgsmål. Vær opmærksom på at der ikke er tale om en lineær udvikling fra 0 til et højt niveau. Nogle lande har et ret højt udviklingsniveau når det kommer til mobilteknologien, mens de måske halter lidt bag med computer industrien. Igen er Kina et godt eksempel her, men for så vidt også Japan er et godt eksempel på et land, hvor alt skal kunne fungere gennem mobilen. I USA er Black Berry gigantiske, mens de ikke er særlig brugte i Europa osv. Min interesse er primært IT, men de teknologiske forskelle kan naturligvis også være på alle andre områder.

(E) Miljømæssige faktorer

Hvordan hører din virksomhed og miljøet sammen i et nyt marked. For de fleste firmaer vil dette måske have en mindre betydning, men en af de interessante steder er for eksempel ved Vindmøller og Solkraft. Der har i lang tid været snak om Sahara og solceller, og det er måske rent hypotetisk, at man vil kunne udnytte en masse energi der, men tanken er relevant her. Er der særlige miljømæssige hensyn man bør tage, når man rykker ind på et nyt marked er det centrale spørgsmål her

(L) Legale faktorer

Hvordan fungerer det juridiske system i det marked man vil ind på? De danske medicinale virksomheder har kæmpet med dette problem i årevis i forhold til verdens største medicin marked USA. Det gælder naturligvis mange forskellige faktorer, men jeg vil gøre opmærksom på, at der er stor forskel på det kontinentale Europas udformning af love og de angelsaksiske juridiske systemer fx USA og England. Så det er ikke vanvittigt langt man skal væk før denne faktor bliver ret afgørende.

Det er ikke fordi der er tale om rocket science, men det er nogle meget gode små rette tråde at gå efter, hvis man skal ind på et nyt marked. PESTEL Modellen har i al dens simpelhed tjent sig hjem rigtig mange gange. PESTEL Modellen er ikke blot for lommeregnermillionærer men for forretningsfolk, der vil være godt rustet, når de kommer ind på et nyt marked.

Hvor langt væk skal du for at bruge PESTEL modellen?

Vores hands-on erfaring siger, at vi skal ikke længer væk end over Sundet for at det giver god mening at bruge PESTEL modellen fremfor SLEPT. I Sverige er der eksempelvis andre forhold til betalingssystemer end i Danmark, hvor stort set alt betales med kreditkort eller mobilepay, så betales der meget ofte med

3 gode nytårsforsætter der betaler sig for den mindre virksomhed

Regnskab og bogføring er sikkert ikke din yndlingsbeskæftigelse som selvstændig. Sådan har de fleste det. Men hvis du har styr på dit regnskab, er der penge at hente. På flere områder. Herunder får du tre gode nytårsforsæt, der gør dit regnskabsliv i 2018 nemmere og giver dig mere styr på pengene.

Ved at skabe nogle gode rutiner omkring dit regnskab, kan du spare dig selv for en masse tid og bøvl. Men ikke nok med det. Der er faktisk ofte også penge i det. For når du har styr på regnskabet, undgår du lettere dårlige betalere, bøder for manglende indbetalinger, eller mistede bilag, du ikke kan trække fra.

1. Lav bogføring en fast dag hver uge

Find en fast dag, hvor du laver dit regnskab. Gerne hver uge, eller hver 14. dag, hvis du har lidt færre bilag. Det giver dig flere fordele:

  • Bogføringsopgaven er mindre hver gang, og det er lettere at huske dine systemer fra gang til gang
  • Du har styr på dine indbetalinger og kan hurtigere sende rykkere. Det giver færre tab på kunder
  • Det er hurtigt og enkelt at lave dit momsregnskab, når det skal laves, fordi alt er bogført
  • Du får et klart overblik over din virksomheds økonomi. Det er langt sikrere at styre økonomien ud fra de faktiske tal end ved at se, hvad der står på virksomhedens bankkonto

For langt de fleste små virksomheder kan bogføringen klares på højst et par timer hver gang, når det sættes i system.

2. Vær på forkant med SKAT og moms

Er du for sent ude med betalingerne af virksomhedsskat og moms, får du bøder. Bøderne er lette at undgå ved at betale til tiden. Men det er nogle rigtigt ærgerlige penge at skulle betale, bare fordi du ikke har nået at indbetale. Når du laver regnskabet løbende er det hurtigt og let for dig at indberette og betale moms.

Når du betaler til tiden, undgår du også, at SKAT ansætter (altså gætter sig til) det beløb, du skal betale. Det kan nemt være et meget højere beløb en det reelle beløb. Og det kan være dyrt for dig at forrente et udlån til SKAT på den måde indtil næste afregning.

Kæmper du med selv at lave skatte- og momsregnskabet, så overvej at få skatterådgivning på området. Når du allerede har lavet den daglige bogføring selv, er det normalt en billig omgang at outsource den del.

3. Hav styr på bilagene

Sørg for at holde styr på dine bilag. Hvis du mister dine bilag mister du faktisk også retten til at få fradrag for den omkostning, bilaget vedrører. Det kan hurtigt blive en dyr omgang. Hvis du bogfører ofte, forsvinder dine bilag ikke så nemt i tårnhøje bunker af måneder gamle bilag.

Sørg også for at have et godt system til dine bilag. Det kan være et godt gammeldags mappesystem – det fungerer stadig fint. Men der findes også flere regnskabsprogrammer, der tilbyder, at du kan indscanne dine bilag.

Det betyder både, at du altid har styr på bilagene og nemt kan finde dem frem igen senere. Nogle systemer giver endda mulighed for at indscanne med telefonen. Så kan du gemme bilaget, lige så snart du har fået en kvittering eller faktura.

Brug minutter i stedet for timer på fakturering og rykkere i din virksomhed

En af de store tidsslugere i enhver mindre virksomhed er fakturering og inddrivning af penge. Hvis ikke du passer på, kan der nemt gå timevis hver uge med disse ting. Og værre endnu: Hvis du bare udskyder disse rutiner igen og igen, risikerer du at miste dine penge.

I en travl hverdag kan det være svært at finde tid til fakturering og inddrivelse af penge til din virksomhed. Specielt når nu der også er hundredvis af emails at besvare hver uge, for ikke at tale om kundeopgaver, salg osv., der også skal tages hånd om.

I denne artikel får du 2 gode råd til, hvordan du nedbringer den tid, du bruger på fakturering og rykning hver uge fra timer til minutter. Og det endda samtidig med, at du mindsker risikoen for at tabe penge på dine kunder.

1. Få et system til fakturering

Det er vigtigt, at du får sendt dine fakturaer ud hurtigst muligt, når dine opgaver er færdige. Allerhelst samme dag. Ellers risikerer du at glemme at få faktureret. Og faktisk mindskes sandsynligheden for at få din betaling hjem også i takt med, at der går længere tid fra arbejdets udførelse til fakturering.

Specielt hvis du leverer en service fx mod timebetaling. Så vil din kunde ofte føle, at din ydelse var mindre værd, når der er gået nogle dage eller uger, end de gør, lige når arbejdet er udført. Det har ikke noget med kvaliteten af dit arbejde at gøre. Sådan er vi mennesker bare indrettet. Der er også større risiko for, at dig og din kunde oplever fx timetallet forskelligt, jo længere tid, der går, før du sender fakturaen.

Men at sende fakturaer ud hver eneste dag, kan virkelig tage lang tid. Så her er det vigtigt at få valgt et faktureringssystem, der gør det let for dig at udsende fakturaer hurtigt. Ofte vil det betyde, at du kan udsende en faktura i løbet af ganske få minutter.

Sørg for at du har et godt system, der nemt for dig at bruge, og som ikke kræver en masse manuelle indtastninger. Og bruger du eksempelvis et system til at registrere timer, så sørg for, at det system automatisk sender oplysningerne videre til dit faktureringssystem.

Investér nu og spar stort på lang sigt

Det kan næsten altid betale sig at investere den tid og de penge, det koster nu og her at få sat systemet op – eller måske endda skifte til nye systemer, der gør det lettere.

I mindre virksomheder, er der oftest tale om nogle få timer og få tusinde kroner, for at få dette til at virke optimalt. Den investering kan du tjene hjem flere gange om måneden med den tid, du sparer hver uge.

Så kan du bruge ganske få minutter i slutningen af hver dag til at sende fakturaer ud, mens sagen stadig er frisk i både din og din kundes hukommelse.

 

2. Sæt påmindelser og rykkere op

En kunde der ikke betaler til tiden fører nemt til masser af frustrationer og en masse brugt tid. Men i virkeligheden handler det oftest om, at kunden enten har glemt at betale din faktura, eller om manglende tid til deres eget regnskab.

Derfor er det bedste, du kan gøre, at udsende påmindelser og rykkere hurtigst muligt, efter en faktura skulle have været betalt. Ifølge inkassoloven må du udsende op til 3 rykkere med 100 kr. i gebyr og med mindst 10 dages mellemrum.

Sørg for at sende første rykker afsted hurtigst muligt. Jo hurtigere den kommer ud, jo hurtigere kommer dine penge ind. Du kan endda overveje at lade den første rykker være en venlig påmindelse, der sendes ud allerede efter 3-4 dage uden rykkergebyr. Det sætter de fleste kunder stor pris på.

Når din kunde ikke betaler

Har du en kunde, der stadig ikke betaler sin regning efter den tredje rykker, giver inkassoloven dig mulighed for at inddrive pengene med rettens hjælp. Du må gerne gøre det selv. Men ved at overlade arbejdet til et inkassofirma, slipper du for at bruge tid på den opgave. Og du sparer samtidig dig selv for mange bekymringer og ubehagelige snakke med dine kunder.

 

 

Content is king – glem alt om oldschool SEO

Støder du af og til på ældre hjemmesider, der er proppet med søgeord og sætninger, der ikke giver mening? I dag er de heldigvis en døende race. Googles algoritme bliver hele tiden klogere på vi menneskers søgeadfærd, og den hyperkomplekse søgemaskinegigant kan nu mere eller mindre skelne mellem godt og dårligt indhold. Content is king-princippet hersker i bedste velgående, og søgemaskineoptimering (SEO) handler nu i højere grad om at skabe værdi for modtagerne. Derfor bør dit fokus ikke være på at implementere en masse søgeord (keyword stuffing), så Google nemmere kan finde din side, og du ranker på de skrevne søgeord. Det trick kunne du benytte dig af for bare fem år tilbage, men nu stilles der større krav til din evne som formidler og det indhold, du serverer. Er det informativt? Er det skrevet til mennesker og ikke maskiner? Er det så godt, at det er værd at dele?

content-is-king-1132258_960_720

Lav så skarpt content, at dine links kommer naturligt

Èn af de uomtvisteligt vigtigste faktorer i Googles øjne er til stadighed linkbuilding. Her er kvalitets-content en essentiel del, da det gør dit linkbuildingarbejde så meget nemmere. Er du ikke helt med på, hvad linkbuilding er, så kan vi informere dig om, at når en hjemmeside linker til din hjemmeside, ser Google det som en kvalitetsstempling af din side. Det vil Google gerne belønne med en bedre placering i søgeresultaterne. Det er dog ikke ligegyldigt, hvilke hjemmesider der linker til dig. Sælger du børnetøj, går det ikke, at du har en masse links fra et porno site. Det har en direkte negativ effektiv. Marketers kæmper dagligt en kamp for at lave outreach for at skaffe links til deres kunder, men de ville måske komme nemmere til en, hvis man blot tager sig tid til at forfatte noget content, der er knivskarpt. Er det noget, der giver dine læsere stor værdi, vil de være mere tilbøjelige til at dele dit indlæg, eller hvad du nu har forfattet.

Den gode SEO-tekst anno 2017

Vi har kort været inde på, at god SEO ikke handler om keyword stuffing og tekster, der henvender sig til maskinel læsning. Den gode SEO-tekst er skrevet i øjenhøjde til de mennesker, vi forsøger at påvirke til den ene eller anden handling. Har du en webshop, hvor du sælger nogle fede designer sneakers, handler det for dig om at levere så mange nyttige informationer om de her sko, som du overhovedet kan. Slå på de værdier, de giver. Hjælp din potentielle køber godt på vej og berig vedkommende med en lækker og fyldestgørende beskrivelse, der giver vedkommende lyst til at købe. Den gode SEO-tekst er optimeret mod et søgeord ca. 1-1,5% af teksten. Her vil nogen måske være uenige og sige mere, men husk at det skal give værdi for dine modtagere. Gør det ikke det, ender de ikke med at købe noget. I sidste ende handler det om konverteringer, der giver dig flere penge i kassen. Du kan ikke sælge til alle. Derfor er målrettet markedsføring til din konkrete målgruppe det, der skaber salg. Så prøv at skrive helt konkret til den, du gerne vil sælge til – og lad være med at skyde med spredehagl.

Ingen grund til at kaste mange penge efter dyre originaler – heller ikke blækpatroner

Som ny online iværksætter er du sikkert interesseret i at holde alle udgifter på et absolut minimum. Det gælder også blækpatroner, der kan købes væsentligt billigere, hvis du vælger kompatible blækpatroner frem for de originale. Ved at bruge det medie, du selv arbejder med, kan du nemt spare helt op til 70 – 80 % ved en simpel søgning. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du spare mange penge i hverdagen.

 

Internettet giver så mange muligheder for at drive forretning, uden at du skal ud i store, dyre investeringer. Oftest kan opstartsudgifterne til en ny online virksomhed eller et nyt online marketer-eventyr holdes nede på hosting af dit domæne og eventuelle udgifter til en grafisk designer, en tekstforfatter og måske en programmør. Kontorlokaler og andre dyre udgifter behøver du ikke.

Desværre er der andre steder, hvor du måske er lidt mere skødesløs med pengene. For mange af de småting og nødvendigheder, der også skal bruges, når du driver virksomhed, er du måske knapt så meget nede i detaljen med, når du køber ind.

Det er surt – især fordi det er nemt at finde billige alternativer på netop internettet – der hvor du allerede har placeret din forretning.

Spar penge med Google

Således kan du faktisk spare flere penge med Google, end du tjener på de AdSense-annoncer, som du sikkert har sat på dit website – hvis det er et affiliate-projekt, du er ved at starte op.

spar penge

Det gør du ved at google alle de småanskaffelser, du har brug for og bruge f.eks. Google Shopping og forskellige af nettets prissammenligningssites til at finde den billigste leverandør. Men husk på at mange af de prissammenligningssites, du bruger, sikkert også er affiliatesites.

Det betyder, at de ikke nødvendigvis har en komplet oversigt over leverandører, men kun har medtaget dem, de har kunnet få en affiliateaftale med. Derfor skal du ikke stole blindt på de mange prissammenligninger. Der kan sagtens findes leverandører, som er billigere – måske fordi de ikke bruger affiliates og traditionelle bannerannoncer i deres markedsføring.

Køb billige, kompatible blækpatroner online

Et af de steder hvor der for alvor er penge at spare, er ved at købe kompatible i stedet for originale blækpatroner. Det kan du trygt gøre i dag. For de tider er forbi, hvor ”uoriginale” blækpatroner var noget – undskyld udtrykket – billigt lort.

I dag er kompatible blækpatroner nøjagtigt lige så gode og anvender blæk af nøjagtig samme kvalitet, som de såkaldt originale blækpatroner. Det vil sige, at du får lige så pæne og nøjagtige udskrifter med kompatible patroner, som du gør med de dyre originale.

Googler du efter billige blækpatroner, opdager du sikkert udbyderen inkpack.dk. De sælger blækpatronerne sætvis, så du kan købe alle farver til din printer på en gang. Det er smart. For når først én blækpatron er løbet tør, følger de andre oftest hurtig efter!

Samtidig giver det dig den absolut billigste pris på blækpatroner. Du sparer helt op til 80 % i forhold til originale patroner. Tilmed får du rabat, hvis du køber flere sæt på en gang. Køber du fire, er det sidste sæt faktisk helt gratis!

På tilsvarende måde er der masser af penge at spare på andre af de ting du bruger i hverdagen. Det er bare at bruge det internet, du selv driver din forretning på.