UPS – Del 1 Myte, historie og fakta

Denne indledende artikel om United Parcel Service (UPS) introducerer brandet, historien, myten og lidt grundfakta om virksomheden. I del 2 vil fokus være på udviklingen af UPS kundestrategi.

UPS eller United Parcel Service er en af verdens største fragtselskaber. Deres hovedmarked er uden sammenligning USA, men de er et meget internationalt funderet selskab der bringer mere end 15 millioner pakker og dokumenter ud til 6,1 millioner kunder i over 220 lande og territorier hver dag. I Danmark har de også en markant tilstedeværelse om end de ikke er i samme målestok som Post Danmark. Men du har nok set deres fragtvogne køre rundt. Der står naturligvis UPS på dem og så er de brune.  Brun er UPS’ varemærke og et symbol på hele deres brand.

 

Myten om UPS

James E. Casey grundlagde UPS i 1907 – dengang blev det navngivet American Messenger Company. Historien går at Casey lånte 100 dollars af en ven og købte seks budcykler i hans hjemby Seattle. I 1915 var virksomheden vokset og Casey opkøbte et fragtselskab, der kun benyttede sig af motorcykler. Virksomheden var nu større og havde udskiftet de seks budcykler med motoriserede køretøjer og deres samlede fragt flåde bestod af 4 biler og 5 motorcykler. Det var her man begyndte at male køretøjerne brune, tilsyneladende for at kunderne havde sværere ved at se når bilerne blev beskidte. I 1920’erne udvidede UPS til Los Angeles, San Fransisco, San Diego og Portland. I 1930 udvidede UPS til New York på østkysten. Og udviklingen af virksomheden har siden da blot vokset sig større og stærkere. Skabelsen og udviklingen af UPS er så tæt man kommer på inkarnationen om den amerikanske drøm – en ægte Joakim von And historie.

 I 2010 havde UPS en omsætning på 49,5 milliarder dollars og et overskud på 3,5 milliarder dollars. Virksomheden har over 400.000 ansatte over 90.000 køretøjer og omkring 600 fly (til sammenligning har SAS omkring 150 fly i deres flåde). UPS er det ledende fragt selskab i USA og deres nærmest konkurrenter er United States Postal Service og FedEx. Internationalt konkurrerer de med mange lokale fragtselskaber som Deutche Post og Royal Mail.

Faktum er, at UPS har sejret ad helvede til i deres branche. Det interessante er nu hvordan man fastholder og udvider sin førerposition. Den næste artikel om UPS fokuserer på hvordan UPS har benyttet forskellige Customer Relationship Management strategier til at udvikle og fastholde denne position.  

SOSTAC – En e-markedsførings plan udvikles

Nogle af jer kender nok til begrebet SOSTAC andre kender det måske ikke. For mig er begrebet relativt nyt og en del af de koncepter jeg er ved at lære for at komme ordentligt i gang med at føre forretning online. SOSTAC er en sammensætning af forskellige begreber og metoder, som kan anvendes til at udvikle en marketing strategi.  Den her blog handler udelukkende om SOSTAC og hvorledes den kan anvendes i dens egen stikordsform!

SOSTAC i stikord:

  • Situations analyse – hvor står vi nu? Hvordan er vores brand? Hvilke styrker og svagheder og hvilke muligheder og begrænsninger besidder vi (SWOT)?
  • Objectives (målsætning) – Hvilke mål har vi og hvilke bør vi sætte? Hvor mange besøgende vil vi have? Hvor mange besøgende kan vi få til at konvertere til kunder? Hvor mange kunder kan vi få til at være gentagende kunder?
  • Strategi – Hvordan når vi vores mål? Skal vi skyde bredt eller målrette vores strategi mod bestemte markedssegmenter? Hvor og hvordan vil vi nå vores potentielle (og nuværende kunder)?
  • Taktik – Hvilke redskaber skal vi bruge for at gennemføre vores strategier og hvordan? Skal vi markedsføre os via sociale medier som YouTube, Facebook eller twitter? I hvor høj grad skal vi bruge email marketing? Skal vi bruge vores primære kræfter på at organisk vækst eller skal vi betale os til besøgende og potentielle kunnder?
  • Action (handlingsplan) – hvordan kommer vi i praksis i mål? Had er vores forskellige del mål og planer for at udføre en succesfuld taktik? Hvlke kompetencer bør vi få udviklet eller tillært vores ansatte? Hvilke forandringer bør vi lave i vores forretningsmodel for at fuldføre nye strategier og dermed også benytte nye strategier?
  • Control  – Nåede vi vores mål og delmål? Hvordan lever vores resultater op til vores målsætninger? Ramte vi de rigtige markedssegmenter? Har vores justeringer og handlinger båret frugt? Har vi flere besøgende eller fået højere konvertering? Hvilke tiltag har virket og hvilke har været nytteløse?

SOSTAC er ikke sandheden. Det er en simpel ramme til at lave en marketingstrategi. SOSTAC tager dig fra de indledende faser henover de aktive dele af en marketing process til de afsluttende evalueringer.

IT-Battle: SEO vs SEM

Kampen om online markederne har været i gang siden tidernes begyndelse – i hvert fald siden forbrugerne kom ‘online’. Mit postulat er at vi stadig befinder os i tidernes begyndelse, og det er bare at drage mod vest for at erhverve sig nyt land og nye markeder.

 

SEO vs SEM

Search Engine Optimization (SEO) beskriver kort sagt den proces hvorved man kan optimere en hjemmesides placering på forskellige søgemaskiner. I dag er det i Danmark stort set Google man fokuserer på når man siger SEO. Der er tale om en langsommelig markedsføringsstrategi, hvor man har fokus på at ens hjemmeside bliver omtalt forskellige steder i forbindelse med releavante nøgleord. Når man søger at optimere sin traffik og konvertering igennem SEO taler man om organisk vækst.  Search Engine Marketing (SEM) er en direkte modsætning til organisk traffik. Her køber man i stedet kliks. De fleste kender allerede Googles Adwords – altså de små tekst reklamer, der popper op enten over søge resultaterne eller ved siden af i Google. Men SEM er på ingen måde begrænset til de traditionelle søgemaskiner. SEM er osse meget hyppigt anvendt i sociale medier som Facebook eller YouTube. Det der kendetegner SEM er, at reklamer bliver rettet mod bestemte søgeord.

Hvilken strategi man bør benytte i hvilken situation afhænger i høj grad af hvilke markeder man vil ind på og hvor mættede de er, og i hvor høj grad clicks kan konverteres til salg og hvor stort return der er på et givent click. Dette vil jeg vende tilbage til i et senere blog indlæg.

 

FriBoo – Den gale pose

FriBoo  – hvorfor helvede det navn og hvad ligger der i det. Ja FriBoo var et af mine tidlige store projekter, som desværre blev overhalet indenom af en væsentlig større virksomhed med en markant større pengepulje at investere.

Projektet var genialt men jeg kunne ikke matche mine konkurrenter. Planen var at udvikle et helt specifikt koncept og så agere ekstremt aggressivt på markedet, sådan at vores konkurrenter ikke ville nå at justere deres strategier inden vi var blevet for store.

Problemet var og er.  Vores  konkurrenter fik stort set samme ide, som vi har. De er bare på markedet og har snablen godt nede  systemet, og vil være i stand til at lancere før os. Vi blev knust før vi startede. Kun hjemmesiden stod tilbage.

 

FriBoo reinvented

FriBoo.dk er i stedet for at være en nederlagets tabte side forvandlet til innovatorens, entreprenørens og familiefaderens stemme.

Der er på denne hjemmeside mange spændende emner, der vil blive berørt. Jeg vil beskæftige mig med alt fra skabelsen og udviklingen af nye virksomheder over filosofiske og politiske emner til jordnære emner som mandlighed og lortebleer.

 

Gynger, trælegetøj og dukkehuse

En af de ting I kommer til at høre en del om i denne blok er mine forretninger. Lige nu er jeg sammen med en kollega i gang med udvikle en Webshop med speciale i kvalitetslegetøj for 0 til 6 årige. Vi har for så vidt kun købt domænet www.legeaben.dk og er pt. ved at udvikle vores koncepter, vision, markedsføringsstrategier osv.

Den centrale vision er, at vi vil tilbyde super kvalitets legetøj til rimelige priser. Det er ikke en utrolig fantastisk ny ide. Men vi tror vi kan lave en legetøjs virksomhed online som overgår alle de eksisterende virksomheder  med hensyn til kvalitet af varer mht. design og materialer, design og bruger venlighed på hjemmesiden og ikke mindst priser.

Det var alt for denne gang. Håber du finder det interessant og vil følge min vej gennem innovation og I værksætteri.