Vær med på moden og implementer flere grønne initiativer

Hvis du følger med på internettet til daglig, så er der stor sandsynlighed for, at du er bekendt med den grønne omstilling, som mange mennesker er begyndt at hoppe med på. Og internettet er et genialt sted at starte sin grønne omstilling, da der er utroligt meget inspiration at tage af. Der er nemlig både blogs, sociale medier og et hav af relevante reklamer. Derfor er det nemt at få god inspiration til, hvad dit næste grønne tiltag skal være.

Gør dit hjem endnu grønnere

Det kan betyde mange ting at være grøn. Måske spiser du allerede vegansk, køber tøj og møbler fra genbrug eller undgår plastik, når du handler. Alt hvad man gør for miljøet og den grønne omstilling er vigtigt, men der er mange flere ting, man kan gøre.

Et fantastisk eksempel er, at man kan få lagt grønne tage. Udover at de ser utroligt flotte ud, så er de også meget funktionelle. En af deres primære funktioner er, at de hjælper med regnvandshåndteringen. Uden grønne tage kan kloakkerne komme på overarbejde, så du gør noget godt ved at få anlagt et grønt tag. Derudover giver de grønne tage faktisk også både bedre temperaturkontrol og god lydisolering. Der er altså kun fordele ved at få anlagt grønne tage.

Du kan også vælge at samle regnvand, hvis du har en have eller tagterrasse. Regnvand er en fantastisk ressource, og hvem ville sige nej tak til gratis vand? Regnvandet kan du samle i en vandtank af passende størrelse og efterfølgende bruge det til lidt af hvert. Om du vil vande haven eller bruge det til vinduespudsning, er helt op til dig. Selv hvis du ikke har meget plads til en vandtank, skal du huske på, at små skridt også har betydning. Så start bare med en lille vandtank – det er bedre end ingen vandtank.

Få mere inspiration til en grønnere livsstil på nettet

Hvis du gerne vil være med til at gøre mere for vores alles klima og miljø, så er der meget mere inspiration at hente på nettet. Du kan se nogle inspirerende videoer på YouTube, finde bloggere der går meget op i klimaet samt finde opskrifter på lækker og klimavenlig mad.

Du skal altid huske på, at små skridt er langt bedre end ikke at gøre noget. Så tag det i dit eget tempo, og vær stolt, når du gør noget godt. Det er også sejt at have en grøn indflydelse på både venner og kollegaer, så der er også masser af grønne klima-point at hente.

Hvis du søger på Google, kan du hurtigt finde god inspiration, og Google er en af de kilder, der aldrig løber tør for gode tips og vigtige informationer. Derfor er det et godt sted at starte, hvis du gerne vil finde nogle klimavenlige bloggere, lækre madidéer eller gode tips til mere bæredygtig shopping. Start med din livsstil, og gå så videre til optimering af din bolig og andre vigtige områder.

Få vækst i dit firma

Ens virksomhed er som ens hjertebarn. Man vil gerne passe på den, som var den det vigtigste på denne klode, da den netop kan være vejen til succes. Men hvordan opnår man denne succes? Vi vil gerne hjælpe dig på vej med en række metoder og tiltag, som forhåbentligt vil kunne booste din virksomhed.

En verden med sociale medier

De sociale medier er ikke blevet døbt deres navn uden grund. Vi interagerer og snakker med hinanden gennem disse medier, og vi deler en hulens masse indhold med hinanden. Derfor kan man også få enorm succes, hvis folk synes, at din virksomhed er værd at dele med deres venner og bekendte. Du kan gøre en række ting for at få dit produkt promoveret på de sociale medier.

For det første kan du købe dig til, at dit produkt popper op som reklame. Du kan også gøre det, at du får en række bloggere eller kendte personer til at promovere dit produkt til deres følgere. Det koster, i forhold til hvor stor følgerskaren er, og hvor kendt personen er. Sørg også for, at dem, der promoverer dit produkt, har en følgerskare, som passer til din målgruppe.

Meld dig ind i et erhvervsnetværk

Når du melder dig ind i et erhvervsnetværk, åbner du en masse muligheder for at få inspiration til din virksomhed. Det kan være, at du møder mennesker, som har samme slags firma som dig, og I dermed kan samarbejde eller give hinanden tips. Det kan også være, at du møder potentielle investorer, som gerne vil putte nogle penge i dit produkt. Din virksomhed kan gro på mange måder ved at melde dig ind i et netværk. Det eneste, som du skal tænke på, er, hvilket netværk du melder dig ind i.

Du kan starte med at melde dig ind i nogle lokale netværk. Bor du f.eks. i Århus, kan du melde dig ind i erhvervsnetværk Århus. Der kan du møde lokale erhvervsfolk, som også kan give dig mere konkrete råd til, hvordan du bedst sælger dit produkt i egen by. Det kan nemlig variere fra by til by, så man skal aldrig tro, at det er det samme alle steder.

Bliv attraktiv at handle med

Hvis du gerne vil være en attraktiv virksomhed for investorer at gøre handel med, er der en række ting, som du bør gå igennem inden da. Sørg for, at dit produkt er blevet testet af folk fra din målgruppe. Hvis du får god feedback tilbage, kan du præsentere potentielle købere for din investor. Samtidig bør du også sætte nogle realistiske målsætninger for, hvad din virksomhed er værd, hvad du mangler penge til, og hvordan du præsenterer din case for din investor. Du skal forberede dig på kritiske spørgsmål, og er du ikke klar på dem, fremstår du og din virksomhed usikker.

Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt, at du som minimum har en form for prototype. Kan investoren ikke se produktet med egne øjne, gør det dig til en mere usikker aftale i deres øjne.

Sådan kan du optimere din virksomhed med facility management

Facility management handler om en lang række forskellige områder i din virksomhed. Ved at få hjælp af professionelle til at optimere dem, kan du spare rigtig mange penge. Samtidig giver det mere tid til dine kerneopgaver i virksomheden.

Måske har du allerede brugt tid på at optimere facility management processer som posthåndtering, pleje af grønne arealer, kaffe til dine ansatte og meget mere. Måske har du slet ikke skænket det en tanke, hvilket kan gøre, at det virkelig halter nu.

I det sidste tilfælde vil du højst sandsynligt have plads til mange forbedringer, mens du i det første tilfælde typisk også vil kunne optimere mere. Det er ikke mindst muligt, hvis du hyrer nogle udefra til at hjælpe dig med opgaven.

Når du hyrer nogle professionelle til at hjælpe dig, vil de nemlig nemt kunne sætte ind i forhold til de områder, hvor der virkelig er nogle besparelser at hente. Det kan være meget forskelligt i forhold til, hvordan arbejdsgangene er i din virksomhed. Derfor er det fra den eksterne aktørs side altid et spørgsmål om at studere din virksomhed og finde ud af, hvordan de kan hjælpe bedst muligt. Læs mere om det her.

Hvorfor er det vigtigt at optimere facility management?

Hvis du selv står for facility management nu, kan det være, at du synes, det virker mærkeligt at skulle til at bruge penge på at få nogle andre til at tage sig af opgaven. Hvorfor ikke bare spare de penge på at gøre det selv. Dermed har du jo nogle flere penge i virksomheden.

Men det, der er vigtigt for dig at huske, er, at medmindre din egen kernekompetence ligger inden for facility management, kommer du til at bruge tid på noget, du ikke er ekspert i. Det er med til at gøre, at du typisk vil skulle bruge længere tid på det, samtidig med at du ikke får et helt så godt resultat, som en ekspert ville gøre.  

Ved at hyre en ekstern aktør kan du både optimere din facility management i endnu højere grad, samtidig med at du kan koncentrere dig om det, som du er god til. Det er jo derfor, at du har din egen virksomhed. På den måde vil du altså på to områder kunne få flere penge i virksomhedens kasse.

Eksempler på, hvilke områder der hører ind under facility management

Der er en lang række forskellige små og store opgaver i virksomheden, der hører ind under facility management. Det kan derfor være svært for dig at have overblik over dem alle sammen. Her er nogle eksempler på, hvilke områder der hører under:

  • At få alle medarbejdere til at slukke lyset – det er med til at spare virksomheden for mange penge, hvis alle medarbejdere husker at slukke lyset, når de forlader et lokale. Alternativt kan du få sat sensorer op, så lyset slukker af sig selv.
  • Effektivt fakturaflow – det er selvfølgelig vigtigt, at virksomheden får afsendt fakturaer i ordentlig tid. Det er med til at gøre, at I får penge ind i en lind strøm.

Sådan indsætter du et billede i en Google Sheets celle

Sådan indsætter du et billede i en Google Sheets celle! Her får du en lille tutorial til Google Sheets. Temaet som jeg ikke selv lige kunne finde ud af, var hvordan indsætter man et billede i en Google Sheets celle. Det vil sige at i stedet for at billede bare er placeret tilfældigt oven på regnearket, hvordan placerer du det så inde i selve cellen på Google Sheets.

Jeg spurgte min filipinske VA’er til råds, og han fandt relativt hurtigt ud af det! Der er faktisk en del ting, som du kan gøre, men den helt simple er, at tilføje følgende kode til cellen: =IMAGE(“paste the url”)

Du kan se en video her med Felix, der også hjalp mig med denne funktion. Her viser han hvordan du rent lavpraktisk indsætter et billede:

Der er lidt flere muligheder end bare at sætte koden ind for du kan faktisk style måden billedet bliver vist på. Det kan du se mere om i videoen. Gør Felix en tjeneste og giv en thumbs-up til videoen!

 

Danske virksomheder afsætter større budgetter til marketing

I 2018 forsøger danske virksomheder igen at skabe flere tilgængelige muligheder indenfor marketingområdet ved at øge budgetterne herfor. Dermed menes der, at den positive vækst og atmosfære er vendt tilbage til de danske virksomheders lokaler.

 

Siden 2016 har vækstraten på marketingbudgetterne hos de danske virksomheder ikke ligefrem været opsigtsvækkende. Væksten faldt nemlig fra 4,5 procent i 2016 til 2,3 procent i 2017. Derfor må stigningen til 2,8 procent i 2018 altså ses som starten på en tilbagevendende positiv vækst i marketingbranchen.

Ovenstående tal kommer fra den årlige Mylmage-analyse, hvor omtrent 700 danske annoncører stiller deres svar og erfaringer til rådighed. Og disse tal svarer altså til et samlet marketingbudget på godt og vel 10 mia. kroner. Med dette beløb til rådighed vil mange annoncører opleve vækst i deres virksomhed – både med offline og online marketing.

 

Fortsat tillid til markedsføringens midler

Men hvorfor er det lige, at marketingbudgetterne pludselig stiger, når vi oplevede et tydeligt fald sidste år? Jo, det er der mange gode grunde til. Marketingbudgetterne har fået mere at råde over grundet den generelle samfundsøkonomi, men i høj grad også virksomhedernes tillid til de midler og instrumenter, som markedsføring tilbyder.

 

For det første gennemgår samfundsøkonomien en positiv udvikling, som naturligvis gør de danske annoncører mere villige til at øge deres budgetter. Sikkerhedsnettet er altså større. Dernæst er det tydeligt, at annoncørerne til stadighed tror på, at markedsføring kan være en medvirkende kilde til vækst. Uden denne tro og tillid ville der naturligvis ikke blive sat flere penge til side til netop disse budgetter.

 

Derudover opleves der en stigning i forbrugertillidsindikatoren, hvorfor denne forventning om stigende marketingbudgetter passer fint sammen. Jo mere tillid den enkelte forbruger har til de danske annoncører, jo mere villige vil annoncørerne også blive for at tilfredsstille sine kunder – og omvendt.

 

Digital annoncering bliver en grundsten

Marketingbudgetterne bliver ikke blot lagt til fordel for den velkendte og traditionelle markedsføringsstrategi. Nej – online marketing fylder en mindst lige så stor del, når det kommer til marketingbudgetterne.

 

Derfor er det ikke forundrende, at når marketingbudgetterne får mere til rådighed, bliver en stor del naturligvis afsat til den digitale front. Hos eksempelvis Webbler kan man mærke en tendens, der giver øget opmærksomhed på online marketing. Det er derfor langtfra blot offline marketing, som de danske annoncører vier deres budgetter til.

 

Online marketing handler i 2018 i høj grad om at være på de medier, hvor den enkelte forbruger er. Hvad end det er videooptagelser eller mobilvenlighed, så må de danske virksomheder være til stede. I øvrigt er førnævnte muligheder faktisk to af de store marketingtrends i dette år. Selvom det kan være et rent slaraffenland at finde rundt i den digitale markedsføringsverden, så er det ikke desto mindre et vigtigt element for at skabe vækst.

 

Hvem oplever mest vækst?

Selvom man kan fristes til at tro, at det primært vil være de store virksomheder, som giver den gas på markedsføringsbudgetterne, så er det faktisk de mindre annoncører.

 

De mindre annoncører, der har et marketingbudget på under 20 mio. kroner, er dem, som øger deres marketingbudgetter allermest. I den forbindelse skruer de altså også mest op for budget-ressourcerne sammenlignet med de store annoncører.

 

Derudover er det tydeligt, at det primært er i Vestdanmark fremfor Østdanmark, at annoncørerne øger deres marketingbudgetter. Både størrelse og geografi har altså betydning for de danske annoncører, som øger deres marketingbudgetter mest i 2018.