Hvad betyder affiliate?

Hvad betyder affiliate? Affiliate betyder en person eller en organisation, der har en officiel forbindelse til en anden organisation. Når man i dag snakker om affiliate marketing, så har det imidlertid en noget mere snæver betydning. Affiliate marketing defineres som en salgsmetode, hvor en virksomhed lader andre virksomheder eller personer markedsføre deres produkter og/eller ydelser, og hvor virksomheden betaler provision ved salg eller leads.

hvad betyder affiliate

Du kan læse en større artikel om affiliate marketing i praksis her.

Umiddelbart er der derfor en to-sidig relation mellem på den ene side virksomheden, der tilbyder provision til deres affilierede virksomheder og personer. På den anden side er der netop de affiliates der modtager provision, når de skaber salg eller leads til virksomhederne. I praksis er det dog en relation, som kræver meget stor tillid fra de affilierede virksomheder, så i praksis er der rigtig ofte en tredje aktør med i relationen:

Affiliate netværk – det ekstra hjul

Affiliate netværk har flere funktioner, men den absolut vigtigste er, at kontrollere og overvåge den skrøbelige relation, der er mellem virksomheder der tilbyder provision for salg og leads og virksomheder og personer, der skaber salg for virksomhederne.

På den ene side, så sikrer affiliate netværket, at virksomhederne, der tilbyder provision, at det rent faktisk leverer den provision, som de har lovet. Både hvad det angår af tracking og af betaling.

På den anden side kan affiliate netværket hjælpe virksomheden, der gerne vil betale provision for salg med at finde de rette affiliates og sikre dem mode dubiøse virksomheder og individder.

Videre så er der andre funktioner ved affiliate netværk. For det første så faciliterer affiliate netværk en masse kontakt mellem virksomheder. Så står affiliate netværk også for betalinger. Men er det så gratis at anvende affiliate netværk. Nej – typisk betaler virksomheden, der udbyder provision for salg og leads 20% af provisionen til virksomheder og personer, som er affilierede.

Så selvom spørgsmålet “Hvad betyder affiliate?” umiddelbart var simpelt, så er det lidt mere komplekst en som så.

Nem måde at finde billig parkering for forretningsrejsende

Tager du ofte på forretningsrejse, vil du sikkert gerne have, at turen gennem lufthavnen går så nemt og hurtigt som muligt. Ved at booke lufthavnsparkering på forhånd kan du dæmme op for stressen ved at skulle finde en parkeringsplads. På sammenligningstjensten Parkos kan du nemt finde frem til den rette parkeringsløsning for dig. Læs mere om, hvordan det fungerer herunder.

Hvis du rejser meget i forbindelse med dit arbejde, foretrækker du sikkert, at du kan komme nemt og hurtigt gennem lufthavnen. Lige meget om det er Kastrup, Billund eller Aalborg Lufthavn du skal flyve fra. Ved at forberede dig behøver du ikke at stresse over procedurerne, men kan i stedet bruge tiden på at forberede dig til det møde, den konference eller det arrangement, som du skal.

Noget af det, der virkelig kan være stressende, er, hvis du ikke kan finde en parkeringsplads til bilen, når du ankommer til lufthavnen. At køre rundt og se den ene fyldte parkeringsplads efter den anden er virkelig noget, der kan få stressniveauet helt op i det røde felt. Derfor er det en god ide, at du sørger for at booke lufthavnsparkering på forhånd.

Find billig lufthavnsparkering hjemmefra

Er du ofte på forretningsrejse, vil du elske den nye sammenligningstjeneste Parkos, som sammenligner priser og udbydere for parkering i lufthavne.

Dermed kan du nemt og hurtigt finde den rette form for parkering til dig. Samtidig kan du også nemt finde ud af, hvilken udbyder der tilbyder den laveste pris. Dermed kan du nemt finde frem til det helt rette forhold mellem pris og komfort.

Når du rejser som forretningsrejsende, vil du typisk ikke have lyst til at bruge lang tid i lufthavnen. Derfor kan det være en god ide for dig, at du vælger parkeringsservice. Der afleverer du bare bilnøglen til personalet i lufthavnen, så sørger de for at køre den til den parkeringsplads, som du har bestilt. Læs mere om Parkos.

Uforudsete problemer på erhvervsrejsen

Selvom du flyver på Business Class og har planlagt turen helt ned til mindste detalje hjemmefra, er der ingen garanti for, at der ikke kan opstå uregelmæssigheder på rejsen. Forsinkelser, aflysninger mv. er alt sammen noget, du ikke kan garanteres imod.

Når du har booket parkering gennem Parkos, kan du ændre på din reservation op til 24 timer før. Hvis mødet bliver aflyst, flyet hjem bliver ændret, eller du er nødt til at blive længere, kan du sørge for, at din lufthavnsparkering passer til dine behov.

Parkos sikrer, at bilen står der, når du kommer tilbage

Når du sidder i vigtige forhandlinger med udenlandske partnere, har du ikke lyst til at skulle sidde og bekymre dig om din bil. Hvis du ikke stoler 100 % på sikkerheden, kan det dog godt sidde som en nagende tanke i baghovedet.

Når du booker lufthavnsparkering gennem Parkos, kan du dog være sikker på, at bilen står trygt parkeret. Parkos screener alle deres samarbejdspartnere grundigt for at være sikre på, at sikkerheden er i orden.

Med lidt enkel forberedelse kan du altså gøre ankomsten til lufthavnen meget lettere for dig selv. Dermed kommer du hurtigere gennem lufthavnen og af sted til dit vigtige møde.

Sådan kan du få hjælp som virksomhedsleder

Som virksomhedsleder bør du hele tiden være klar til at søge hjælp til det, som du ikke kan finde ud af. På den måde kan du forbedre dig. Det kan for eksempel være i forhold til præsentationsteknik, for vi kan jo ikke alle være de fødte talere.

Som virksomhedsleder er du hele tiden udsat for en masse krav. Samtidig er det umuligt for alle at være verdensmester fra start af til alle de discipliner, de skal kunne. Derfor er et af de vigtigste aspekter ved at være virksomhedsleder, at du har selvindsigt nok til at vide, hvornår du har brug for hjælp til at lære noget.

Det kan for eksempel være, hvordan du skal holde oplæg. Det er ikke noget, som vi alle sammen bare er født med at kunne, men det er noget, som vi alle sammen kan lære. For at blive god til at holde oplæg kan du med fordel tage på et kursus i præsentationsteknik. Der får du en skabelon til, hvordan du kan strukturere dit oplæg.

Det kan du for eksempel få hos skuespiller og coach Vibeke Hastrup. Hun holder 1:1 sessions i, hvordan du kan blive bedre til præsentationsteknik. Når du er alene med hende, kan du arbejde med lige præcis de aspekter ved at holde et oplæg, som du har svært ved. Læs mere her.

Hold en god tale med den rette hjælp

Som virksomhedsleder kan du også komme ud for, at du skal holde en tale foran dine ansatte, kunder eller andre virksomhedsledere. Måske er du god til at holde taler, men er nervøs over, om det kommer til at fungere i den forsamling, som du er i. Måske er du ikke god til at holde taler, hvilket selvfølgelig kun vil gøre dig mere nervøs.

Det er altid en god ide, at du får hjælp af en anden til at læse talen igennem. En coach som Vibeke Hastrup kan også hjælpe dig med at indøve din tale, så du kan lægge vægt på de rette steder og dermed tydeligere komme ud med dit budskab.

Få hjælp til at vælge de rette personer

Et andet aspekt ved at være virksomhedsleder, som mange kan have svært ved, er, hvordan de skal vælge de rette personer. Det er noget, der kræver tid at lære – ikke mindst det med, at du skal stole på din mavefornemmelse.

Vil du gerne være mere sikker på at finde frem til den rigtige kandidat, er det en god ide for dig, at du kontakter en headhunter. Vedkommende kan udføre en langt mere dybdegående research af de forskellige kandidater og dermed finde frem til den rette.

En headhunter vil ofte også se på personer, der allerede er i job. Dermed kan din virksomhed få fat i kapaciteter, der måske slet ikke ville have søgt en stilling, hvis den var blevet slået op.

Du har altså mulighed for at få hjælp til en lang række forskellige aspekter af det at være virksomhedsleder. Det er altid en god ide, at du tager imod hjælpen, så du kan lede virksomheden så professionelt som muligt.

Sådan får du din side til at skille sig ud på en konkurrencepræget marked

Driver du virksomhed på et konkurrencepræget marked? Og savner du inspiration til, hvordan du kan få din hjemmeside til at skille sig ud? Så læs med videre her hvor vi fortæller om, hvordan din hjemmeside kan skille sig ud blandt konkurrenterne.

Det vigtigste for en virksomhed bør til hver en tid være kunderne. Hvis man gerne vil skille sig ud overfor kunderne, kan man fokusere på at lave en reklamestrategi, der skal få kunderne til at få lyst til at gå ind på ens hjemmeside. Ofte er billige priser, gode tilbud og gratis fordele noget, som får folk til at åbne øjnene. Ser man for eksempel på online casino markedet, som er en af de brancher, hvor konkurrencen er hårdest, bruger man en masse forskellige måder at tiltrække nye kunder på. Mange casinoer tilbyder for eksempel velkomstbonusser som gratis spins, match-bonus på første indbetaling og loyalitetsprogrammer til faste kunder.

Vis dit ansigt

En ting som folk ofte glemmer, når de driver virksomhed på internettet er, at kunder er mennesker, som godt kan lide at købe produkter af andre mennesker. Et menneskeligt ansigt giver troværdighed, genkendelighed, og hvis vi kan lide den, vi ser, øger det også chancen for at vi køber produktet. Bare tænk på nyligt afdøde Lars Larsens første reklamer, som måske var banale og ikke videre professionelle, men de var menneskelige og signalerede troværdighed gennem den solide og bundjyske købmand. Du behøver derfor ikke producere en smart i en fart-reklamefilm, som du ikke føler repræsenterer den, du er. Du kan for eksempel bruge sociale medier som et redskab, hvor du kommunikerer med dine kunder og følgere. Du skal ikke reklamere eller sælge, men simpelthen fremme dit brand med troværdig og venlig kommunikation og svare på spørgsmål. Du kan eventuelt linke direkte fra din hjemmeside til din Facebookside,  så denne kommunikation bliver synlig for de besøgende, eller du kan lave en ”Om os”-side, hvor du beskriver det, der gør din virksomhed unik.

Find en stærk niche og byg videre på den

En anden ting som er vigtig i forhold til at skille sig ud er at satse på det, der fungerer og som markedet ikke allerede er oversvømmet af. Lad os bruge eksemplet mobilabonnementer. Der er lige nu adskillige udbydere på markedet, som kæmper om kunderne på parameteret pris. Så hvis du som ny udbyder af mobiltelefoni skulle ind på dette marked – og det kræver naturligvis i første omgang en grundig analyse af, hvorvidt det overhovedet er muligt – så skal du kunne tilbyde noget, som er unikt, og som de andre udbydere ikke blot kan gøre ved at ændre deres marketing- og produktstrategi en smule. Til det kan du for eksempel bruge et værktøj som TrenDemon, som finder din hjemmesides styrker for dig. Den analyserer din hjemmesides blogindlæg, destinationssider og tilmeldingssider og finder ud af, hvordan du bedst kan optimere din side, så du skiller dig ud fra konkurrenterne.

Ændrede måder at se TV på i Danmark

Medieudviklingen i Danmark har ændret sig de senere år med adgang til indhold ”on demand”. Vi ser her på, hvad der er sket, og hvilke fordele og ulemper denne tendens har.

Danmarks Radio (DR) udgiver hvert år en analyse af den seneste medieudvikling i Danmark. Her kigger man i løbet af året på, hvad folk mellem 15 og 75 år bruger de tilgængelige medier til. Og tendensen har været klar i de seneste år: Forbruget af traditionelt tv er faldet, mens brug af digitale medier er vokset enormt. Det kan der være mange grunde til. For det første har adgang til smartphones og tablets gjort, at vi har adgang til internettet og alt indhold hele tiden. Det betyder, at vi nemt kan veksle mellem filmudbydere som Netflix, kortere videounderholdning på YouTube samt for eksempel Unibet streaming, der sender masser af live streaming fra de største sportsbegivenheder i verden såsom ishockey, fodbold og tennis.

En anden årsag kan være, at vi gerne selv vil bestemme, hvad vi bruger vores tid på, når vi har fri. Engang sad man desperat og zappede gennem kabel-tvs utallige kanaler i håb om at falde over noget interessant. Nu kan vi i stedet søge på emner, der interesserer os, blive ledt videre til lignende indhold og i mange tilfælde behøver vi ikke nøjes med at se et enkelt afsnit af vores yndlingsserie ad gangen. Naturligvis har Danmarks to største tv-kanaler, DR og TV 2, lanceret deres egne streamingtjenester i håb om at kapre nogle af markedsandelene. Her klarer særligt DR sig godt, hvor 31 procent af de adspurgte udtaler, at de bruger streamingtjenesten ugentligt, kun overgået af 40 procent, som bruger Netflix og 51 procent som bruger YouTube. Trods en fremgang fra 11 til 16 procent i 2017, klarer TV 2s streamingtjeneste TV 2 Play sig væsentligt dårligere.

De unge foretrækker streamingtjenester

Særligt blandt de unge ses en klar tendens i ændringen af medievanerne. Mens der blandt alle besvarelserne for folk mellem 15 og 75 år er 33 procent, som ser tv, mens når der måles mellem de 15-29-årige blot er 11 procent. 15 procent i den første gruppe streamer tv-indhold, film og klip, mens det er 28 procent i den anden gruppe. Men hvad har det så af konsekvenser for dansk tv og deres seere? Først og fremmest har det en kæmpe betydning for TV 2 og DR, som er hårdt presset af de mange tilbud fra udlandet i form af serier og film. Og selvom danske film og serier ofte er af høj kvalitet og har vundet flere priser, er der simpelthen ikke penge nok i seerstørrelsen til at betale for forbruget – i modsætning til internationale streamingtjenester som Netflix og Viaplay – så det betyder, at finansieringen hænger på de reklame- og skattefinansierede tv-kanaler selv. Men de danske forbrugere går også glip af produktioner med danske vinkler, på dansk sprog og med danske skuespillere. Og det er et tab for kunsten og kulturen i Danmark.