Sådan kan du optimere din virksomhed med facility management

Facility management handler om en lang række forskellige områder i din virksomhed. Ved at få hjælp af professionelle til at optimere dem, kan du spare rigtig mange penge. Samtidig giver det mere tid til dine kerneopgaver i virksomheden.

Måske har du allerede brugt tid på at optimere facility management processer som posthåndtering, pleje af grønne arealer, kaffe til dine ansatte og meget mere. Måske har du slet ikke skænket det en tanke, hvilket kan gøre, at det virkelig halter nu.

I det sidste tilfælde vil du højst sandsynligt have plads til mange forbedringer, mens du i det første tilfælde typisk også vil kunne optimere mere. Det er ikke mindst muligt, hvis du hyrer nogle udefra til at hjælpe dig med opgaven.

Når du hyrer nogle professionelle til at hjælpe dig, vil de nemlig nemt kunne sætte ind i forhold til de områder, hvor der virkelig er nogle besparelser at hente. Det kan være meget forskelligt i forhold til, hvordan arbejdsgangene er i din virksomhed. Derfor er det fra den eksterne aktørs side altid et spørgsmål om at studere din virksomhed og finde ud af, hvordan de kan hjælpe bedst muligt. Læs mere om det her.

Hvorfor er det vigtigt at optimere facility management?

Hvis du selv står for facility management nu, kan det være, at du synes, det virker mærkeligt at skulle til at bruge penge på at få nogle andre til at tage sig af opgaven. Hvorfor ikke bare spare de penge på at gøre det selv. Dermed har du jo nogle flere penge i virksomheden.

Men det, der er vigtigt for dig at huske, er, at medmindre din egen kernekompetence ligger inden for facility management, kommer du til at bruge tid på noget, du ikke er ekspert i. Det er med til at gøre, at du typisk vil skulle bruge længere tid på det, samtidig med at du ikke får et helt så godt resultat, som en ekspert ville gøre.  

Ved at hyre en ekstern aktør kan du både optimere din facility management i endnu højere grad, samtidig med at du kan koncentrere dig om det, som du er god til. Det er jo derfor, at du har din egen virksomhed. På den måde vil du altså på to områder kunne få flere penge i virksomhedens kasse.

Eksempler på, hvilke områder der hører ind under facility management

Der er en lang række forskellige små og store opgaver i virksomheden, der hører ind under facility management. Det kan derfor være svært for dig at have overblik over dem alle sammen. Her er nogle eksempler på, hvilke områder der hører under:

  • At få alle medarbejdere til at slukke lyset – det er med til at spare virksomheden for mange penge, hvis alle medarbejdere husker at slukke lyset, når de forlader et lokale. Alternativt kan du få sat sensorer op, så lyset slukker af sig selv.
  • Effektivt fakturaflow – det er selvfølgelig vigtigt, at virksomheden får afsendt fakturaer i ordentlig tid. Det er med til at gøre, at I får penge ind i en lind strøm.

Sådan indsætter du et billede i en Google Sheets celle

Sådan indsætter du et billede i en Google Sheets celle! Her får du en lille tutorial til Google Sheets. Temaet som jeg ikke selv lige kunne finde ud af, var hvordan indsætter man et billede i en Google Sheets celle. Det vil sige at i stedet for at billede bare er placeret tilfældigt oven på regnearket, hvordan placerer du det så inde i selve cellen på Google Sheets.

Jeg spurgte min filipinske VA’er til råds, og han fandt relativt hurtigt ud af det! Der er faktisk en del ting, som du kan gøre, men den helt simple er, at tilføje følgende kode til cellen: =IMAGE(“paste the url”)

Du kan se en video her med Felix, der også hjalp mig med denne funktion. Her viser han hvordan du rent lavpraktisk indsætter et billede:

Der er lidt flere muligheder end bare at sætte koden ind for du kan faktisk style måden billedet bliver vist på. Det kan du se mere om i videoen. Gør Felix en tjeneste og giv en thumbs-up til videoen!

 

Danske virksomheder afsætter større budgetter til marketing

I 2018 forsøger danske virksomheder igen at skabe flere tilgængelige muligheder indenfor marketingområdet ved at øge budgetterne herfor. Dermed menes der, at den positive vækst og atmosfære er vendt tilbage til de danske virksomheders lokaler.

 

Siden 2016 har vækstraten på marketingbudgetterne hos de danske virksomheder ikke ligefrem været opsigtsvækkende. Væksten faldt nemlig fra 4,5 procent i 2016 til 2,3 procent i 2017. Derfor må stigningen til 2,8 procent i 2018 altså ses som starten på en tilbagevendende positiv vækst i marketingbranchen.

Ovenstående tal kommer fra den årlige Mylmage-analyse, hvor omtrent 700 danske annoncører stiller deres svar og erfaringer til rådighed. Og disse tal svarer altså til et samlet marketingbudget på godt og vel 10 mia. kroner. Med dette beløb til rådighed vil mange annoncører opleve vækst i deres virksomhed – både med offline og online marketing.

 

Fortsat tillid til markedsføringens midler

Men hvorfor er det lige, at marketingbudgetterne pludselig stiger, når vi oplevede et tydeligt fald sidste år? Jo, det er der mange gode grunde til. Marketingbudgetterne har fået mere at råde over grundet den generelle samfundsøkonomi, men i høj grad også virksomhedernes tillid til de midler og instrumenter, som markedsføring tilbyder.

 

For det første gennemgår samfundsøkonomien en positiv udvikling, som naturligvis gør de danske annoncører mere villige til at øge deres budgetter. Sikkerhedsnettet er altså større. Dernæst er det tydeligt, at annoncørerne til stadighed tror på, at markedsføring kan være en medvirkende kilde til vækst. Uden denne tro og tillid ville der naturligvis ikke blive sat flere penge til side til netop disse budgetter.

 

Derudover opleves der en stigning i forbrugertillidsindikatoren, hvorfor denne forventning om stigende marketingbudgetter passer fint sammen. Jo mere tillid den enkelte forbruger har til de danske annoncører, jo mere villige vil annoncørerne også blive for at tilfredsstille sine kunder – og omvendt.

 

Digital annoncering bliver en grundsten

Marketingbudgetterne bliver ikke blot lagt til fordel for den velkendte og traditionelle markedsføringsstrategi. Nej – online marketing fylder en mindst lige så stor del, når det kommer til marketingbudgetterne.

 

Derfor er det ikke forundrende, at når marketingbudgetterne får mere til rådighed, bliver en stor del naturligvis afsat til den digitale front. Hos eksempelvis Webbler kan man mærke en tendens, der giver øget opmærksomhed på online marketing. Det er derfor langtfra blot offline marketing, som de danske annoncører vier deres budgetter til.

 

Online marketing handler i 2018 i høj grad om at være på de medier, hvor den enkelte forbruger er. Hvad end det er videooptagelser eller mobilvenlighed, så må de danske virksomheder være til stede. I øvrigt er førnævnte muligheder faktisk to af de store marketingtrends i dette år. Selvom det kan være et rent slaraffenland at finde rundt i den digitale markedsføringsverden, så er det ikke desto mindre et vigtigt element for at skabe vækst.

 

Hvem oplever mest vækst?

Selvom man kan fristes til at tro, at det primært vil være de store virksomheder, som giver den gas på markedsføringsbudgetterne, så er det faktisk de mindre annoncører.

 

De mindre annoncører, der har et marketingbudget på under 20 mio. kroner, er dem, som øger deres marketingbudgetter allermest. I den forbindelse skruer de altså også mest op for budget-ressourcerne sammenlignet med de store annoncører.

 

Derudover er det tydeligt, at det primært er i Vestdanmark fremfor Østdanmark, at annoncørerne øger deres marketingbudgetter. Både størrelse og geografi har altså betydning for de danske annoncører, som øger deres marketingbudgetter mest i 2018.

3 hacks til at finde rundt på en hjemmeside med dårligt webdesign

Dårligt webdesign ødelægger brugeroplevelsen for de besøgende. Er du landet på en hjemmeside, som er dårligt designet, får du her 3 hacks til, hvordan du kan finde rundt.

dårligt webdesign

Kravene til webdesign ændrer sig fortsat i takt med, at vi flytter vores hjemmeside-kiggeri mere og mere over på mobilen. Men selv om det efterhånden er mange år siden, at Google begyndte at straffe hjemmesideejere, som ikke brugte et responsivt webdesign på deres hjemmeside, findes der stadig mange hjemmeside, som ikke er responsive.

Samtidig er der mange, der – selv om de er responsive – anvender indholdselementer på siden, der rager uden for skærmarealet, eller på andre måder spænder ben for, at du kan læse indholdet og finde rundt på hjemmesiden.

Så hvad gør du egentlig, hvis du havner på en hjemmeside med dårligt webdesign?

Hack #1: Find en anden hjemmeside

Det første hack er sådan set det nemmeste – og det som altid virker. Find en anden hjemmeside, der har et ordentligt og mobilvenligt webdesign!

For i dag findes der mange hjemmesider på nettet, der skriver om de samme emner. Så det er altid til at finde et andet website, der har noget indhold, der svarer lige så godt på din søgning.

Har folk ikke kunnet finde ud af at skabe et ordentligt webdesign på deres hjemmeside, fortjener de ikke, at du bruger tid på den. End of story!

Hack #2: Sådan kommer du rundt op pop-up reklamer

En anden uskik på mange hjemmesider er, at der dukker en pop-up reklame op for firmaets mailingliste, så snart du kommer ind på siden. Men hvor du nemt kan lukke ned for pop-op’en uden at skulle signe op for nyhedsbrevet på en computerskærm, vil lukke-krydset for pop-op’en oftest befinde sig uden for skærmarealet på din mobil.

Så hvad gør du, hvis du gerne vil se indholdet inden bag pop-op’en?

Bruger hack #1 igen. Når over 60 % af alle søgninger på Google kommer fra mobilen – hvilket Google nu må betale dyrt for i form af en milliardstor bøde til EU for integrationen af Crome-browseren i deres Android-operativsystem  – er det vanvid, ikke at sørge for, at hjemmesiden ikke viser pop-op-reklamer, når den vises på mobilen.

Så tænker folk ikke på de besøgende, der skal læse hjemmesiden på mobilen, har de ikke fortjent, at du bruger tid på at finde ud af, hvordan du slipper af med den satans pop-op. Og endnu mindre at du signer op til deres nyhedsbrev, fordi det er den eneste måde at blive af med galskaben på.

Hack #3: Sådan finder du rundt på en ikke-responsiv hjemmeside

Selv om det efterhånden er 4 år siden, Google proklamerede, at alle uden en responsiv hjemmeside ville blive bombet ud af søgeresultaterne, er der stadig enkelte ikke-responsive hjemmesider, som ranker højt for visse søgeresultater.

Og selv om Google normalt er gode til at signalere, at et søgeresultat ikke tager sig godt ud på mobilen, glipper det alligevel nogle gange for den kære søgemaskine.

Sker det, kan du naturligvis godt bruge en masse spastiske bevægelser på at scrolle rundt på hjemmesiden. Det er lidt som at læse en gammeldags morgenavis gennem et nøglehul. Så før eller siden vælger de fleste alligevel at ty til Hack #1. Så slipper de både for irritationen og at få seneskedehindebetændelse af scrolleriet.

 

Mange penge at spare i virksomheden ved at handle i udlandet

Er du på jagt efter nye møbler til kontoret, kontorartikler eller måske hjælp til engelsk korrekturlæsning, giver det god mening at lede efter det i udlandet. Der kan være mange penge at spare.

Som virksomhedsejer kommer du aldrig udenom, at penge kommer til at spille en vigtig rolle for dig. Både hvordan du kan spare på dem, og hvordan du kan tjene flere af dem. Derfor er det oplagt, at du gennemgår alle dine udgifter og ser på, om der er nogle ting, du kan anskaffe billigere. Det kan for eksempel være ved at købe dem i udlandet.

Alle, der har handlet i en grænsehandel, ved, at der kan være enormt stor forskel på priserne lige på den anden side af grænsen. Derfor bør du undersøge, om du kan købe ting til virksomheden billigere i udlandet. Det behøver ikke kun at være varer, som du skal sælge. Det kan også være møbler, kontorartikler, biler og ydelser som korrekturlæsning på engelske tekster.

Meget af det kan du bestille hjem via nettet, hvilket også er med til at gøre, at det er hurtigt overstået. Skal du købe større ind, kan du se på, om du kan få det billigere i Sverige eller Tyskland. Begge lande ligger som bekendt ikke langt fra Danmark, og der kan være mange penge at spare.

Få styr på kursen, når du handler i udlandet

Når du køber kontormøbler til virksomheden i Tyskland, er det afgørende, at du har styr på vekselkursen fra euro til dkk. Det samme er tilfældet for pundkursen, når du får en englænder til at stå for at læse korrektur på teksterne til din engelsksprogede hjemmeside. Valutakurserne på for eksempel euro til dkk svinger en smule hele tiden, og der kan være forskel i prisen på, hvis du har købt noget den ene dag frem for den anden.

euro til dkk

Derfor bør du altid have en god valutaomregner på mobilen og computeren. På den måde kan du hurtigt finde ud af, om det virkelig kan betale sig for dig at handle i udlandet frem for herhjemme i Danmark.

Du kan bruge en valutaomregner som Lunarway på både mobilen og computeren. På mobilen kan du have den åben i webbrowseren og dermed altid se, hvad den aktuelle kurs er. Bruger du valutaomregnerapps, opdaterer de typisk kun en gang om dagen. Se f.eks. den aktuelle pund-kurs her.

Kvalitet er stadig altafgørende, når du handler i udlandet

For at drive en ordentlig virksomhed skal du selvfølgelig have fokus på kvalitet. Det gælder også, når du handler ind til virksomheden i udlandet. Selvom det er billigere at købe ind i udlandet, giver det dog kun mening at gøre det, hvis du stadig kan få en lige så god kvalitet.

Derfor bør du se på, om du kan få de samme mærker i udlandet til en billigere pris. Du kan også starte med at bestille én kontorstol hjem fra udlandet og tjekke den, inden du bestiller møbler til hele kontoret.