Digital markedsføring i den digitale tidsalder

Nu om dage er det meste digitaliseret og masser af ny teknologi styrter frem hele tiden. Det er svært at begå sig i denne tid, hvis man ikke har kendskab til basale IT-evner og værktøjer. Derfor er det vigtigt at orientere sig i dette. Derudover er digitaliseringen et kæmpe marked for markedsføring, da denne nu kan være meget mere bredtfavnende og nå ud til mange flere, grundet den store digitalisering og netop at alle bruger internettet i højere og højere grad.

Digitaliseringen af hverdagen

Digitaliseringen af hverdagen foregår alle steder. Det betyder overordnet set, at ting der før var analoge og manuelle, bliver i højere grad overført til nogle digitale løsninger. Som for eksempel smartphonen. Heri er både den stationære computer, lommeregneren, hjemmetelefonen, modemmet og mange flere ting, digitaliseret på den måde, at du har adgang til alle de ting på din telefon nu. De fleste services er også digitaliseret og er blevet flyttet fra at for eksempel være et opkald væk, er de nu kun et tryk på din smartphone væk. NemID, borger.dk, netbank, og mange lignende ting er blevet helt naturlige i vores hverdag. Det at vi bruger internettet til alt og lige meget hvor vi er, er også en digitalisering der er foregået løbende. Shopping er derfor også i høj kurs fra ens smartphone eller computer. Det er nu muligt at shoppe efter lige hvad du har brug for, lige meget hvor du befinder dig og lige meget hvornår du får lyst til det.

Fremtiden er digital

På grund af denne udvikling er det ikke svært at gætte sig til, at fremtiden bliver mindst ligeså digital, hvis ikke meget mere. Udviklingen tyder kun på, at det bliver ved. Der kommer sikkert til at være stemmestyrede hjem, hvor robotter kan tilberede mad til dig, mens du sidder i stuen og kan styre køkkenet med din stemme. Lidt samme koncept som Siri, Alexa og Google Android. Netop på grund af den rivende udvikling, er det relevant at uddanne sig til det digitale. Det fremtidige arbejdsmarked vil helt klart være præget af den digitale tidsalder og på den måde vil det digitale marked have kæmpe potentiale for det generelle arbejdsmarked og den generelle vækst.

Det store marked

Netop fordi der er flere og flere der bruger meget tid på internettet, er dette også et marked, hvor virksomheder bliver nødt til at være tilstede. Smartphones muliggør en konstant tilstedeværelse på internettet og dermed også et konstant forbrug af virksomheders ydelser. Det er en gylden mulighed for marketing, som vi ser mange steder. Derfor er det vigtigt, at din virksomhed er tilstede og derudover er klar over, hvordan man optimerer sin virksomheds salg på nettet. Derfor kan virksomheder med fordel benytte sig af digitale marketingsbureauer, der udbyder services i forhold til at optimere sin virksomheds salg. Det kan for eksempel være et bureau som Obsidian.dk. Obsidian kan hjælpe virksomheder med at optimere deres salg. Ved at kombinere teknologi, processer og dygtige mennesker, kan de hjælpe virksomheder med at vinde markedsandele og profit på marketingskanaler som Google, Facebook, Linkedln og Amazon. De har specialiseret sig i performance marketing. Bureauer som disse forstår, hvad markedet har brug for i denne digitale tidsalder.

Svært at følge med

Det er ikke alle der er lige tekniske anlagt, og der er derfor mange der kan have svært ved at navigere rundt i den digitale verden. Nogle gange kan det også være svært at følge med i den hurtige teknologiske hverdag. Men det gør det ikke mindre relevant at sørge for at være i stand til at navigere rundt i denne. Derfor kan det være en kæmpe fordel at tage kurser i de digitale værktøjer og platforme. En side som Peoplenet.dk udbyder online kurser i for eksempel Excel, Office, Outlook og Powerpoint. Dette kan man benytte sig af, hvis man ønsker at blive bedre til at anvende digitale værktøjer, både til brug i ens hverdag men også til brug på arbejdsmarkedet. De fleste arbejdspladser vil højst sandsynligt anvende disse ting i den daglige gang, så det er en fordel, at kunne bruge disse ting ordentligt.

Guide til start af din egen virksomhed

Det kan være et stort skridt at kaste sig ud i at søsætte sine drømme til virkelighed. Der findes en større opstartsguide, som du skal forholde dig til. Det kan være svært at finde frem til, hvor du skal starte, hvis ikke du har haft en virksomhed før. I denne artikel kan du få en mindre guide og danne dig en idé om alle de ting, som du bør forholde dig til i opstartsfasen af din virksomhed.

Step 1: Få oprettet den rigtige virksomhedstype

Der findes et mange forskellige virksomhedstyper, som du skal vælge fra start inden du registrerer et CVR-nummer på Virk. Start med at sæt dig ind i, hvilken type af selskabsstiftelse du skal foretage dig. Du kan vælge den rigtige selskabsform ud fra din virksomheds aktiviteter og hvordan den skal drives. Der findes i alt fem forskellige former for selskaber: enkeltmandsvirksomhed, interessentselskab, iværksætterselskab, anpartsselskab og aktieselskab.

Step 2: Husk forsikringer

Det kan være du glemmer at få fikset dine forsikringer med opstart af din virksomhed. Du skal vælge de rette forsikringer, alt efter hvilken forretning, som du skal drive. Dog findes der tre typer af forsikringer, som du der er lovpligtig at have. Hvis du har fast ejendom, så er det lovpligtigt at tegne en forsikring. Det samme gør sig gældende, hvis du har en firmabil. Det kan også være en god idé at tegne en ansvarsforsikring og arbejdsskades forsikring, hvis du har flere ansatte.  

Step 3: Indsaml kapital

I opstartsfasen af en virksomhed anvendes en del kapital til både den daglige drift og faste udgifter. Derfor skal du fra start få styr på din økonomi, hvilket nemmest kan gøres med et budget. Der kan være mange forskellige økonomiske poster i et etableringsbudget, og derfor kan det være en god idé at forene sig med en bank. Hvis du står i situation, hvor du mangler kapital til at starte din virksomhed op, så findes der råd for det. Du kan enten vælge at låne penge og få hjælp til regningerne, eller du kan overveje om du skal have en eller flere investorer til at hjælpe dig med kapital.

Step 4: Vær modig og firstmover

Som ny virksomhed gælder det om at tage gode beslutninger fra start. En ny virksomhed kan gavne sig fordele ved, at gøre sig bemærket på det marked, som den er ved at indtræde på. Det kan være en fordel at være den første virksomhed, som gør noget de andre virksomheder ikke endnu har overblik over. På den måde kan du afsætte dine konkurrenter og tage markedsandele. Det kan være du skal overveje om du vil sælge på Amazon, og få hjælp til at blive etableret på et spændende marked. Som ny virksomhed er det smart at gøre sig bemærket ved at adskille sig fra sine konkurrenter. Start allerede i dag med at lave din virksomheds plan og kom god i gang.

Hvad betyder affiliate?

Hvad betyder affiliate? Affiliate betyder en person eller en organisation, der har en officiel forbindelse til en anden organisation. Når man i dag snakker om affiliate marketing, så har det imidlertid en noget mere snæver betydning. Affiliate marketing defineres som en salgsmetode, hvor en virksomhed lader andre virksomheder eller personer markedsføre deres produkter og/eller ydelser, og hvor virksomheden betaler provision ved salg eller leads.

hvad betyder affiliate

Du kan læse en større artikel om affiliate marketing i praksis her.

Umiddelbart er der derfor en to-sidig relation mellem på den ene side virksomheden, der tilbyder provision til deres affilierede virksomheder og personer. På den anden side er der netop de affiliates der modtager provision, når de skaber salg eller leads til virksomhederne. I praksis er det dog en relation, som kræver meget stor tillid fra de affilierede virksomheder, så i praksis er der rigtig ofte en tredje aktør med i relationen:

Affiliate netværk – det ekstra hjul

Affiliate netværk har flere funktioner, men den absolut vigtigste er, at kontrollere og overvåge den skrøbelige relation, der er mellem virksomheder der tilbyder provision for salg og leads og virksomheder og personer, der skaber salg for virksomhederne.

På den ene side, så sikrer affiliate netværket, at virksomhederne, der tilbyder provision, at det rent faktisk leverer den provision, som de har lovet. Både hvad det angår af tracking og af betaling.

På den anden side kan affiliate netværket hjælpe virksomheden, der gerne vil betale provision for salg med at finde de rette affiliates og sikre dem mode dubiøse virksomheder og individder.

Videre så er der andre funktioner ved affiliate netværk. For det første så faciliterer affiliate netværk en masse kontakt mellem virksomheder. Så står affiliate netværk også for betalinger. Men er det så gratis at anvende affiliate netværk. Nej – typisk betaler virksomheden, der udbyder provision for salg og leads 20% af provisionen til virksomheder og personer, som er affilierede.

Så selvom spørgsmålet “Hvad betyder affiliate?” umiddelbart var simpelt, så er det lidt mere komplekst en som så.

Nem måde at finde billig parkering for forretningsrejsende

Tager du ofte på forretningsrejse, vil du sikkert gerne have, at turen gennem lufthavnen går så nemt og hurtigt som muligt. Ved at booke lufthavnsparkering på forhånd kan du dæmme op for stressen ved at skulle finde en parkeringsplads. På sammenligningstjensten Parkos kan du nemt finde frem til den rette parkeringsløsning for dig. Læs mere om, hvordan det fungerer herunder.

Hvis du rejser meget i forbindelse med dit arbejde, foretrækker du sikkert, at du kan komme nemt og hurtigt gennem lufthavnen. Lige meget om det er Kastrup, Billund eller Aalborg Lufthavn du skal flyve fra. Ved at forberede dig behøver du ikke at stresse over procedurerne, men kan i stedet bruge tiden på at forberede dig til det møde, den konference eller det arrangement, som du skal.

Noget af det, der virkelig kan være stressende, er, hvis du ikke kan finde en parkeringsplads til bilen, når du ankommer til lufthavnen. At køre rundt og se den ene fyldte parkeringsplads efter den anden er virkelig noget, der kan få stressniveauet helt op i det røde felt. Derfor er det en god ide, at du sørger for at booke lufthavnsparkering på forhånd.

Find billig lufthavnsparkering hjemmefra

Er du ofte på forretningsrejse, vil du elske den nye sammenligningstjeneste Parkos, som sammenligner priser og udbydere for parkering i lufthavne.

Dermed kan du nemt og hurtigt finde den rette form for parkering til dig. Samtidig kan du også nemt finde ud af, hvilken udbyder der tilbyder den laveste pris. Dermed kan du nemt finde frem til det helt rette forhold mellem pris og komfort.

Når du rejser som forretningsrejsende, vil du typisk ikke have lyst til at bruge lang tid i lufthavnen. Derfor kan det være en god ide for dig, at du vælger parkeringsservice. Der afleverer du bare bilnøglen til personalet i lufthavnen, så sørger de for at køre den til den parkeringsplads, som du har bestilt. Læs mere om Parkos.

Uforudsete problemer på erhvervsrejsen

Selvom du flyver på Business Class og har planlagt turen helt ned til mindste detalje hjemmefra, er der ingen garanti for, at der ikke kan opstå uregelmæssigheder på rejsen. Forsinkelser, aflysninger mv. er alt sammen noget, du ikke kan garanteres imod.

Når du har booket parkering gennem Parkos, kan du ændre på din reservation op til 24 timer før. Hvis mødet bliver aflyst, flyet hjem bliver ændret, eller du er nødt til at blive længere, kan du sørge for, at din lufthavnsparkering passer til dine behov.

Parkos sikrer, at bilen står der, når du kommer tilbage

Når du sidder i vigtige forhandlinger med udenlandske partnere, har du ikke lyst til at skulle sidde og bekymre dig om din bil. Hvis du ikke stoler 100 % på sikkerheden, kan det dog godt sidde som en nagende tanke i baghovedet.

Når du booker lufthavnsparkering gennem Parkos, kan du dog være sikker på, at bilen står trygt parkeret. Parkos screener alle deres samarbejdspartnere grundigt for at være sikre på, at sikkerheden er i orden.

Med lidt enkel forberedelse kan du altså gøre ankomsten til lufthavnen meget lettere for dig selv. Dermed kommer du hurtigere gennem lufthavnen og af sted til dit vigtige møde.

Sådan kan du få hjælp som virksomhedsleder

Som virksomhedsleder bør du hele tiden være klar til at søge hjælp til det, som du ikke kan finde ud af. På den måde kan du forbedre dig. Det kan for eksempel være i forhold til præsentationsteknik, for vi kan jo ikke alle være de fødte talere.

Som virksomhedsleder er du hele tiden udsat for en masse krav. Samtidig er det umuligt for alle at være verdensmester fra start af til alle de discipliner, de skal kunne. Derfor er et af de vigtigste aspekter ved at være virksomhedsleder, at du har selvindsigt nok til at vide, hvornår du har brug for hjælp til at lære noget.

Det kan for eksempel være, hvordan du skal holde oplæg. Det er ikke noget, som vi alle sammen bare er født med at kunne, men det er noget, som vi alle sammen kan lære. For at blive god til at holde oplæg kan du med fordel tage på et kursus i præsentationsteknik. Der får du en skabelon til, hvordan du kan strukturere dit oplæg.

Det kan du for eksempel få hos skuespiller og coach Vibeke Hastrup. Hun holder 1:1 sessions i, hvordan du kan blive bedre til præsentationsteknik. Når du er alene med hende, kan du arbejde med lige præcis de aspekter ved at holde et oplæg, som du har svært ved. Læs mere her.

Hold en god tale med den rette hjælp

Som virksomhedsleder kan du også komme ud for, at du skal holde en tale foran dine ansatte, kunder eller andre virksomhedsledere. Måske er du god til at holde taler, men er nervøs over, om det kommer til at fungere i den forsamling, som du er i. Måske er du ikke god til at holde taler, hvilket selvfølgelig kun vil gøre dig mere nervøs.

Det er altid en god ide, at du får hjælp af en anden til at læse talen igennem. En coach som Vibeke Hastrup kan også hjælpe dig med at indøve din tale, så du kan lægge vægt på de rette steder og dermed tydeligere komme ud med dit budskab.

Få hjælp til at vælge de rette personer

Et andet aspekt ved at være virksomhedsleder, som mange kan have svært ved, er, hvordan de skal vælge de rette personer. Det er noget, der kræver tid at lære – ikke mindst det med, at du skal stole på din mavefornemmelse.

Vil du gerne være mere sikker på at finde frem til den rigtige kandidat, er det en god ide for dig, at du kontakter en headhunter. Vedkommende kan udføre en langt mere dybdegående research af de forskellige kandidater og dermed finde frem til den rette.

En headhunter vil ofte også se på personer, der allerede er i job. Dermed kan din virksomhed få fat i kapaciteter, der måske slet ikke ville have søgt en stilling, hvis den var blevet slået op.

Du har altså mulighed for at få hjælp til en lang række forskellige aspekter af det at være virksomhedsleder. Det er altid en god ide, at du tager imod hjælpen, så du kan lede virksomheden så professionelt som muligt.