Når kommunikation skaber ledere

Overalt på danske arbejdspladser findes de usungne helte, der har titlen ”mellemledere”. I rollen som mellemleder, sidder man med flere interesser at tage højde for.

For på den ene side har du ledelsen og direktionen, der melder kursen ud og forventer at du får den implementeret i alle medarbejdernes sind. Men på den anden side står netop disse medarbejdere og stiller spørgsmålstegn til, hvorfor ting ændrer sig, om deres job bliver anderledes og formodentligt en stribe andre ting. Dertil har de ofte forslag til, hvordan man i stedet kunne gribe ledelsens retning an, hvilket du skal kunne bringe tilbage til den anden side af magthierarkiet. Ja, mellemlederen har en svær rolle. Men heldigvis kan den rolle blive lettere at gribe an, hvis du som mellemleder deltager i kommunikationstræning og bliver helt skarp i disciplinerne at tale, skrive, lytte og argumentere.

Retorik og kommunikation giver mellemlederen fordele

Med et kursus i retorik og kommunikation får du som mellemleder indsigt i effektiv kommunikation, der skaber handling. For intet er værre eller mere spildt end nytteløs kommunikation, der ryger ind ad det ene øre og forlader kroppen lige så hurtigt via det andet øre.

Du kan med den rette kommunikationstræning lære at motivere dine ansatte, ved at kunne formulere dig, formidle med gennemslag og levere dit budskab så klart som et slag lige i solar plexus!

Når du leverer dine budskaber med stor sikkerhed og får dine lyttere til at tro på dig, sænker de deres kritiske parader og prøver at tage ordene til sig. De vil naturligvis stadig have spørgsmål og måske indsigelser, men netop træningen i kommunikation lærer dig også at lade dine ansatte forstå, at du hører dem og er der for at tale på deres vegne. Det betyder, at de rent faktisk vil se dig som en af dem – og samtidig se dig som den autoritet du er i kraft af at også være ledelsens mand.

Dermed opnår du både respekt og tiltro, hvilket kommer dig til gode og kan forvandle oplevelsen af dit job på begge sider af din rolle – altså hos medarbejderne såvel som direktionen. Kommunikation er altafgørende, så hvorfor ikke lære at mestre den?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *