Lav forarbejdet for din revisor

En af de ting jeg virkelig hader i mit arbejde. Det er, at jeg skal have styr på de tekniske detaljer omkring økonomien i virksomheden, om det er fakturaer, rejseudgiftsbilag, kørepenge, lønninger, regninger eller hvad det nu kan være, og alt skal i de rigtige mapper og afstemmes med hovedkontoen. Ja så skal der dokumenteres stolpe op og stolpe ned, og det værste er det stopper aldrig.

Når du får en revisor tilknyttet, så kan han eller hun ordne alt det, så lang tid du blot får fat på dokumentation. I vores virksomhed fandt vi en glimrende revisor gennem RevisorMatchr . Men uanset om man er en lille eller stor virksomhed, så er det ikke gratis at have en revisor. Faktisk er det ret så omkostningsfuldt, også selvom du ligesom i vores virksomhed har fundet en revisor, der tager en relativt lav timepris.

Det kan derfor være en rigtig god ide at lave forarbejdet for din revisor. Hvis din virksomhed er af en vis størrelse og økonomien er i orden, så vil jeg stærkt anbefale at hyre en bogholder på hel- eller deltid. Derved har man sin egen ”mini-revisor”, som kan lave alt forarbejdet for den egentlige revisor, og videre hjælpe en med at holde styr på den daglige økonomiske drift.

Hvis du har en lille virksomhed, hvor der endnu ikke er de store ressourcer, så lav forarbejdet for din revisor selv. Nu kommer der lige et par hands-on og lavpraktiske forslag, som kan reducere arbejdet for din revisor, og langt vigtigere gøre din revisor regning markant mindre.

Gem dine fakturaer, regninger, kvitteringer og så videre digitalt.

Lav forskellige undermapper, der overskueliggør dine typer økonomisk aktivitet, som et absolut minimum del din regnskab op i indtægter og udgifter. Særligt udgifter kan ofte senere deles op i flere undermapper til hvad der nu lige passer din virksomhed for eksempel, så kan det være relevant med en undermappe til rejseudgifter, kørepenge eller erhvervelser til virksomheden.

Anskaf dig en håndscanner eller brug din smartphone til at arkivere papirkvitteringer og fakturaer.

Dater fakturaer, regninger og kvitteringer – og dette er vigtigt. Jeg har selv et system, hvor hver fil i min regnskabsfil er opbygget således ”dato + kundenavn/leverandør + evt note fx dansk beløb hvis udenlandsk valuta”. Det gør jeg fordi, at det gør det meget mere overskueligt for min revisor, og i sidste ende derfor også for min økonomi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *