Er lange tekster bedre, når det kommer til SEO?

Følgende artikel er udarbejdet i samarbejde med siderne, der linkes til.

SEO står for Search Engine Optimization, og helt kort betyder det ganske enkelt at optimere ens skrevne indhold, så Google og andre søgemaskiner hellere viser dit indhold frem, når en person søger på dit felt. Hvis du gerne vil have besøgende på din hjemmeside, er SEO altså en af de afgørende måder at få naturlig trafik til siden på.

Naturlig trafik sker ganske enkelt hver gang, et levende menneske klikker ind på din hjemmeside. Derfor er det vigtigt at have styr på præcis det indhold, som din hjemmeside skal have. Derefter skal der tænkes i nøgleord/søgeord, og slutteligt skal der kreeres indhold til hjemmesiden, som ser naturligt ud. Indholdet, som typisk er tekstbaseret, skal ikke vige for langt fra det overordnede søgeord for hjemmesiden. Sælger man ure, skal man altså tage udgangspunkt i søgeord omkring ure, for eksempel.

Tyndt indhold versus tykt indhold

I branchen er der en relativt skarp grænse mellem tyndt indhold og tykt indhold. Tyndt indhold er indhold i din artikel, som ikke er særligt dybdegående. Det kan altså både skrives og læses af personer, som ikke har dyb ekspertise inden for det givne emne. Man kan sige det således, at tyndt indhold har en del ”fedt”, der kan skæres fra uden at miste forståelighed eller mening. Tyndt indhold er noget, som Google generelt ikke holder meget af.

Tykt indhold, derimod, er indhold, som eksempelvis kan ses hos Produktzoom, hvor der er brugt en fornuftig mængde søgeord på siden. Produktzoom er en hjemmeside, som laver tests over forskellige produkter, og derfor er det vigtigt med jævne mellemrum at nævne dette på hjemmesiden.

Hvornår skal en artikel så være lang?

Helt kort og godt kan du tænke på det lidt ligesom at skrive opgaver i skolen: Din tekst skal være så lang, at hele emnet bliver omtalt, men ikke så lang, at du til sidst blot skriver lange, meningsløse sætninger. Google kan godt se hvor meget ”fedt”, der er på dit kød, så sørg så vidt muligt for at undgå for mange ligegyldige afsnit. Indholdet skal frem for alt være relevant.

En god måde at gøre dette på er ved at komme hele vejen rundt om ens emne. 3bustilbud er et godt eksempel. 3bustilbud tilbyder leje af busser med chauffør, og derfor viser deres forside al nødvendig information om deres bustyper og priser samt inspiration til, hvor du kan køre hen. Mange lignende hjemmesider sørger for både at give deres læsere information og inspiration.

Er der et magisk tal for, hvor mange ord en tekst skal være på?

Desværre er svaret på dette spørgsmål ”nej”. Der er nemlig alt for mange ukendte faktorer i spil, som kan gøre en afgørende forskel. Alt efter dit emne, din vinkel og sågar dit sprog er der stor forskel på, hvor lang en artikel bør være.

Generelt er det bedre at fokusere på, hvad der er i din tekst frem for, hvor lang den er. Kvalitet er nøgleordet for en god side, men kvalitet kan selvfølgelig betyde mange forskellige ting. De givne eksempler i denne artikel hører begge ind under kategorien ”langt indhold”, fordi de har meget at sige. Er der knap så meget at sige, bør det hellere fattes kort. En god tommelfingerregel er, at jo flere relevante søgeord din side har, desto længere skal teksten på siden være.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *