Støder du af og til på ældre hjemmesider, der er proppet med søgeord og sætninger, der ikke giver mening? I dag er de heldigvis en døende race. Googles algoritme bliver hele tiden klogere på vi menneskers søgeadfærd, og den hyperkomplekse søgemaskinegigant kan nu mere eller mindre skelne mellem godt og dårligt indhold. Content is king-princippet hersker i bedste velgående, og søgemaskineoptimering (SEO) handler nu i højere grad om at skabe værdi for modtagerne. Derfor bør dit fokus ikke være på at implementere en masse søgeord (keyword stuffing), så Google nemmere kan finde din side, og du ranker på de skrevne søgeord. Det trick kunne du benytte dig af for bare fem år tilbage, men nu stilles der større krav til din evne som formidler og det indhold, du serverer. Er det informativt? Er det skrevet til mennesker og ikke maskiner? Er det så godt, at det er værd at dele?
Lav så skarpt content, at dine links kommer naturligt
Èn af de uomtvisteligt vigtigste faktorer i Googles øjne er til stadighed linkbuilding. Her er kvalitets-content en essentiel del, da det gør dit linkbuildingarbejde så meget nemmere. Er du ikke helt med på, hvad linkbuilding er, så kan vi informere dig om, at når en hjemmeside linker til din hjemmeside, ser Google det som en kvalitetsstempling af din side. Det vil Google gerne belønne med en bedre placering i søgeresultaterne. Det er dog ikke ligegyldigt, hvilke hjemmesider der linker til dig. Sælger du børnetøj, går det ikke, at du har en masse links fra et porno site. Det har en direkte negativ effektiv. Marketers kæmper dagligt en kamp for at lave outreach for at skaffe links til deres kunder, men de ville måske komme nemmere til en, hvis man blot tager sig tid til at forfatte noget content, der er knivskarpt. Er det noget, der giver dine læsere stor værdi, vil de være mere tilbøjelige til at dele dit indlæg, eller hvad du nu har forfattet.
Den gode SEO-tekst anno 2017
Vi har kort været inde på, at god SEO ikke handler om keyword stuffing og tekster, der henvender sig til maskinel læsning. Den gode SEO-tekst er skrevet i øjenhøjde til de mennesker, vi forsøger at påvirke til den ene eller anden handling. Har du en webshop, hvor du sælger nogle fede designer sneakers, handler det for dig om at levere så mange nyttige informationer om de her sko, som du overhovedet kan. Slå på de værdier, de giver. Hjælp din potentielle køber godt på vej og berig vedkommende med en lækker og fyldestgørende beskrivelse, der giver vedkommende lyst til at købe. Den gode SEO-tekst er optimeret mod et søgeord ca. 1-1,5% af teksten. Her vil nogen måske være uenige og sige mere, men husk at det skal give værdi for dine modtagere. Gør det ikke det, ender de ikke med at købe noget. I sidste ende handler det om konverteringer, der giver dig flere penge i kassen. Du kan ikke sælge til alle. Derfor er målrettet markedsføring til din konkrete målgruppe det, der skaber salg. Så prøv at skrive helt konkret til den, du gerne vil sælge til – og lad være med at skyde med spredehagl.