Ændrede måder at se TV på i Danmark

Medieudviklingen i Danmark har ændret sig de senere år med adgang til indhold ”on demand”. Vi ser her på, hvad der er sket, og hvilke fordele og ulemper denne tendens har.

Danmarks Radio (DR) udgiver hvert år en analyse af den seneste medieudvikling i Danmark. Her kigger man i løbet af året på, hvad folk mellem 15 og 75 år bruger de tilgængelige medier til. Og tendensen har været klar i de seneste år: Forbruget af traditionelt tv er faldet, mens brug af digitale medier er vokset enormt. Det kan der være mange grunde til. For det første har adgang til smartphones og tablets gjort, at vi har adgang til internettet og alt indhold hele tiden. Det betyder, at vi nemt kan veksle mellem filmudbydere som Netflix, kortere videounderholdning på YouTube samt for eksempel Unibet streaming, der sender masser af live streaming fra de største sportsbegivenheder i verden såsom ishockey, fodbold og tennis.

En anden årsag kan være, at vi gerne selv vil bestemme, hvad vi bruger vores tid på, når vi har fri. Engang sad man desperat og zappede gennem kabel-tvs utallige kanaler i håb om at falde over noget interessant. Nu kan vi i stedet søge på emner, der interesserer os, blive ledt videre til lignende indhold og i mange tilfælde behøver vi ikke nøjes med at se et enkelt afsnit af vores yndlingsserie ad gangen. Naturligvis har Danmarks to største tv-kanaler, DR og TV 2, lanceret deres egne streamingtjenester i håb om at kapre nogle af markedsandelene. Her klarer særligt DR sig godt, hvor 31 procent af de adspurgte udtaler, at de bruger streamingtjenesten ugentligt, kun overgået af 40 procent, som bruger Netflix og 51 procent som bruger YouTube. Trods en fremgang fra 11 til 16 procent i 2017, klarer TV 2s streamingtjeneste TV 2 Play sig væsentligt dårligere.

De unge foretrækker streamingtjenester

Særligt blandt de unge ses en klar tendens i ændringen af medievanerne. Mens der blandt alle besvarelserne for folk mellem 15 og 75 år er 33 procent, som ser tv, mens når der måles mellem de 15-29-årige blot er 11 procent. 15 procent i den første gruppe streamer tv-indhold, film og klip, mens det er 28 procent i den anden gruppe. Men hvad har det så af konsekvenser for dansk tv og deres seere? Først og fremmest har det en kæmpe betydning for TV 2 og DR, som er hårdt presset af de mange tilbud fra udlandet i form af serier og film. Og selvom danske film og serier ofte er af høj kvalitet og har vundet flere priser, er der simpelthen ikke penge nok i seerstørrelsen til at betale for forbruget – i modsætning til internationale streamingtjenester som Netflix og Viaplay – så det betyder, at finansieringen hænger på de reklame- og skattefinansierede tv-kanaler selv. Men de danske forbrugere går også glip af produktioner med danske vinkler, på dansk sprog og med danske skuespillere. Og det er et tab for kunsten og kulturen i Danmark.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *