3 online markedsføringskanaler, webshopejeren skal kende til

Hvis du driver en webshop, ved du kun alt for godt, hvor vigtigt det er at markedsføre webshoppen online. Uden markedsføring, ingen salg. Der findes imidlertid et hav af forskellige markedsføringskanaler på nettet, og det kan være svært at vurdere hvilke kanaler, man bør satse på.

I denne artikel ser vi kort nærmere på tre forskellige online markedsføringskanaler, som du bør kende til, når du ejer en webshop. Disse kanaler kan alle hjælpe til at øge din omsætning væsentligt!

Organisk trafik

Organisk trafik er den trafik, der kommer fra Google og andre søgemaskiner. Det betyder, at jo højere du ligger placeret i søgemaskineresultaterne, jo mere organisk trafik får du. Derfor er alle webshopejere også interesseret i at få så mange førstepladser som muligt.

Men hvordan gør man lige det?

Arbejdet med søgemaskineoptimering kaldes for SEO (Search Engine Optimization), og består af forskellige arbejdsprocesser, der alle har til mål at optimere din hjemmeside, så den fremstår bedst muligt overfor søgemaskinerne. Du kan vælge enten at lave SEO selv, eller alternativt lade et marketingsbureau tage sig ad opgaven.

Betalt trafik

Betalt trafik er – ganske logisk – al den trafik, der kommer ind fra forskellige betalte annoncer. Det kan f.eks. være i form af Google Ads, sociale medier, displayannoncering eller noget helt fjerde. Fordelen ved at bruge betalt annoncering er, at resultaterne viser sig med det samme forstået på den måde, at så snart dine annoncer er online, begynder de at skaffe salg – i hvert fald, hvis de er opsat korrekt.

Ulempen er derimod, at betalt trafik – modsat organisk trafik – stopper med at fungere i det øjeblik, at du ikke betaler for at få vist dine annoncer længere. Du kan altså ikke ”investere” i betalt trafik på samme måde, som du kan med organisk trafik.

Affiliate marketing

Affiliate marketing er en salgskanal, som mange webshopejere stadig helt overser, og det er en skam. Affiliate marketing kan nemlig give nogle fantastiske resultater, og så betaler du tilmed kun for markedsføringen, hvis der rent faktisk sker et salg. No cure, no pay!

Denne type markedsføring går ud på, at andre hjemmesider – eller nyhedsbreve, profiler på sociale medier eller andre medier – henviser besøgende til din webshop. Hvis den besøgende ender med at foretage et køb, betaler du en kommission til henviseren. Sker der ikke et salg, kan du til gengæld beholde pengene i lommen.

Brug dem alle

Indenfor online markedsføring gælder det ikke om at satse på den ene kanal fremfor den anden, men i stedet om at prøve sig frem og finde det rette mix af kanaler. Typisk er det muligt at øge omsætningen ved blot at tilføje nye kanaler, da webshoppens markedsføring så henvender sig bredere. Sagt med andre ord – det gælder bare om at komme i gang!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *