Værdiskabelse ved søgemaskineoptimering

Her kan du få et lille indblik i hvordan økonomien ser ud, hvis du overvejer at lave søgemaskineoptimering på din side. Der er ikke tale om en model, der er 100% sikker, men brug den som en indikator på, hvad der vil ske hvis du ryger højere op på Google.

[hozbreak]

Undersøg Google Adwords Keyword tool

Først er det vigtigt at finde ud af, hvor mange eksakte søgninger, der er på det ord du gerne vil ranke højt på. Her er en af de bedste redskaber Googles eget Adword Keyword tool.  Derefter skal du holde sørge for at følgende indstillinger er korrekt indstillede:

  • Søgeordstype skal være “Eksakt”
  • Geografisk område og sprog skal være “Danmark” og “Dansk” medmindre det er et andet marked du vil ind på
  • Søgninger der skal aflæses er “Lokale”

Se Screenshotet nedenfor, hvor jeg har søgt på ‘IPad 2 pris’:

Det næste parameter er besøgende per placering, og her er der lidt divergerende meninger om hvor stor en andel, der klikker på de forskellige pladser. De følgende estimater er meget konservative i forhold til topplaceringerne, og der er andre undersøgelser, der viser at 1. pladsen giver væsentligt over 40 % af de besøgende. De anvendte estimater er fra Search Engine Watch.

Click Through Rate på Googles side 1

  1. 36,4%
  2. 12,5%
  3. 9,5%
  4. 7,9%
  5. 6,1%
  6. 4,1%
  7. 3,8%
  8. 3,5%
  9. 3,0%
  10. 2,2%

Disse tal forandrer sig konstant en lille smule, og videre divergerer de fra branche til branche. Hvis man skal købe en ny bil eller et nyt hus er der nok en større sandsynlighed for at man undersøger en større del af markedet end hvis man lige skal have bestilt et par nye sko eller lignende. Endnu engang skal det pointeres: Der er ikke tale om eksakt videnskab, men om indikatorer. Disse indikatorer er i min erfaring dog meget retvisende.

Den næste faktor, som er væsentlig for at du kan estimere værdien er din online konverterings rate. Den kan du højst sandsynligt finde i din Google Analytics.

Den sidste faktor er din gennemsnitlige profit per salg.

Inden vi kommer til selve udregningsmodellen, så vil jeg gerne lige pointere to faktorer, som jeg ikke har taget med her: For det første tager modellen ikke hensyn til det mersalg, der er et resultat af direkte indtastning af jeres hjemmesides adresse. For det andet tager den ikke hensyn til den spillover effekt, der er på andre søgeord. Lad os tage eksemplet ovenfor med “IPad 2 pris”, en optimering af denne sætning ville uomgåeligt have en effekt på rangering af sætninger som “IPad 2” og “IPad pris” og alle sætninger, “IPad 2 Pris” indgår for eksempel “Apple IPad 2 pris”.

 

Nu har du alle de vigtige faktorer. Det næste er formlen:

((Antal kunder fra forventede placering på Google – nuværende kunder på eksakt søgeord) * % konvertering * profit)= Søgeoptimerings værdi

Jeg anbefaler som regel mine kunder at benytte en ret konservativ konverterings rate, og for eksempel tage 75% af den normale konverteringsrate. Der er ingen grund til at køre med risikable rater, der er tale om relativ høj varians her, så det kan også gå den anden vej.

 

Eksempel: “IPad 2 pris”

Lad os sige jeg havde et affiliate website, hvor jeg tjente en profit på 300 kr per solgte IPad 3. Min nuværende position på Google er 10. pladsen. Min konverterings rate er 3%. Jeg vil gerne optimeres til top 3.

Her er hvordan værdien udregnes i praksis:

3. plads merværdi per måned: ((769-178)*0,03*300kr)= 5.315 kr

2. plads = 7.510 kr

1. plads = 24.930 kr

Disse beløb er merværdien per måned, og uden at inkludere spill over effect. Med netop dette produkt er der nok lille sandsynlighed for et senere direkte salg, men det vil gælde for rigtig mange andre produkter. Der er heller ikke taget hensyn til den konservative indstilling, hvor man tager en lavere konverteringsrate.

 Gå tilbage til produkter og priser

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *