3 hacks til at finde rundt på en hjemmeside med dårligt webdesign

Dårligt webdesign ødelægger brugeroplevelsen for de besøgende. Er du landet på en hjemmeside, som er dårligt designet, får du her 3 hacks til, hvordan du kan finde rundt.

dårligt webdesign

Kravene til webdesign ændrer sig fortsat i takt med, at vi flytter vores hjemmeside-kiggeri mere og mere over på mobilen. Men selv om det efterhånden er mange år siden, at Google begyndte at straffe hjemmesideejere, som ikke brugte et responsivt webdesign på deres hjemmeside, findes der stadig mange hjemmeside, som ikke er responsive.

Samtidig er der mange, der – selv om de er responsive – anvender indholdselementer på siden, der rager uden for skærmarealet, eller på andre måder spænder ben for, at du kan læse indholdet og finde rundt på hjemmesiden.

Så hvad gør du egentlig, hvis du havner på en hjemmeside med dårligt webdesign?

Hack #1: Find en anden hjemmeside

Det første hack er sådan set det nemmeste – og det som altid virker. Find en anden hjemmeside, der har et ordentligt og mobilvenligt webdesign!

For i dag findes der mange hjemmesider på nettet, der skriver om de samme emner. Så det er altid til at finde et andet website, der har noget indhold, der svarer lige så godt på din søgning.

Har folk ikke kunnet finde ud af at skabe et ordentligt webdesign på deres hjemmeside, fortjener de ikke, at du bruger tid på den. End of story!

Hack #2: Sådan kommer du rundt op pop-up reklamer

En anden uskik på mange hjemmesider er, at der dukker en pop-up reklame op for firmaets mailingliste, så snart du kommer ind på siden. Men hvor du nemt kan lukke ned for pop-op’en uden at skulle signe op for nyhedsbrevet på en computerskærm, vil lukke-krydset for pop-op’en oftest befinde sig uden for skærmarealet på din mobil.

Så hvad gør du, hvis du gerne vil se indholdet inden bag pop-op’en?

Bruger hack #1 igen. Når over 60 % af alle søgninger på Google kommer fra mobilen – hvilket Google nu må betale dyrt for i form af en milliardstor bøde til EU for integrationen af Crome-browseren i deres Android-operativsystem  – er det vanvid, ikke at sørge for, at hjemmesiden ikke viser pop-op-reklamer, når den vises på mobilen.

Så tænker folk ikke på de besøgende, der skal læse hjemmesiden på mobilen, har de ikke fortjent, at du bruger tid på at finde ud af, hvordan du slipper af med den satans pop-op. Og endnu mindre at du signer op til deres nyhedsbrev, fordi det er den eneste måde at blive af med galskaben på.

Hack #3: Sådan finder du rundt på en ikke-responsiv hjemmeside

Selv om det efterhånden er 4 år siden, Google proklamerede, at alle uden en responsiv hjemmeside ville blive bombet ud af søgeresultaterne, er der stadig enkelte ikke-responsive hjemmesider, som ranker højt for visse søgeresultater.

Og selv om Google normalt er gode til at signalere, at et søgeresultat ikke tager sig godt ud på mobilen, glipper det alligevel nogle gange for den kære søgemaskine.

Sker det, kan du naturligvis godt bruge en masse spastiske bevægelser på at scrolle rundt på hjemmesiden. Det er lidt som at læse en gammeldags morgenavis gennem et nøglehul. Så før eller siden vælger de fleste alligevel at ty til Hack #1. Så slipper de både for irritationen og at få seneskedehindebetændelse af scrolleriet.

 

Mange penge at spare i virksomheden ved at handle i udlandet

Er du på jagt efter nye møbler til kontoret, kontorartikler eller måske hjælp til engelsk korrekturlæsning, giver det god mening at lede efter det i udlandet. Der kan være mange penge at spare.

Som virksomhedsejer kommer du aldrig udenom, at penge kommer til at spille en vigtig rolle for dig. Både hvordan du kan spare på dem, og hvordan du kan tjene flere af dem. Derfor er det oplagt, at du gennemgår alle dine udgifter og ser på, om der er nogle ting, du kan anskaffe billigere. Det kan for eksempel være ved at købe dem i udlandet.

Alle, der har handlet i en grænsehandel, ved, at der kan være enormt stor forskel på priserne lige på den anden side af grænsen. Derfor bør du undersøge, om du kan købe ting til virksomheden billigere i udlandet. Det behøver ikke kun at være varer, som du skal sælge. Det kan også være møbler, kontorartikler, biler og ydelser som korrekturlæsning på engelske tekster.

Meget af det kan du bestille hjem via nettet, hvilket også er med til at gøre, at det er hurtigt overstået. Skal du købe større ind, kan du se på, om du kan få det billigere i Sverige eller Tyskland. Begge lande ligger som bekendt ikke langt fra Danmark, og der kan være mange penge at spare.

Få styr på kursen, når du handler i udlandet

Når du køber kontormøbler til virksomheden i Tyskland, er det afgørende, at du har styr på vekselkursen fra euro til dkk. Det samme er tilfældet for pundkursen, når du får en englænder til at stå for at læse korrektur på teksterne til din engelsksprogede hjemmeside. Valutakurserne på for eksempel euro til dkk svinger en smule hele tiden, og der kan være forskel i prisen på, hvis du har købt noget den ene dag frem for den anden.

euro til dkk

Derfor bør du altid have en god valutaomregner på mobilen og computeren. På den måde kan du hurtigt finde ud af, om det virkelig kan betale sig for dig at handle i udlandet frem for herhjemme i Danmark.

Du kan bruge en valutaomregner som Lunarway på både mobilen og computeren. På mobilen kan du have den åben i webbrowseren og dermed altid se, hvad den aktuelle kurs er. Bruger du valutaomregnerapps, opdaterer de typisk kun en gang om dagen. Se f.eks. den aktuelle pund-kurs her.

Kvalitet er stadig altafgørende, når du handler i udlandet

For at drive en ordentlig virksomhed skal du selvfølgelig have fokus på kvalitet. Det gælder også, når du handler ind til virksomheden i udlandet. Selvom det er billigere at købe ind i udlandet, giver det dog kun mening at gøre det, hvis du stadig kan få en lige så god kvalitet.

Derfor bør du se på, om du kan få de samme mærker i udlandet til en billigere pris. Du kan også starte med at bestille én kontorstol hjem fra udlandet og tjekke den, inden du bestiller møbler til hele kontoret.

PESTEL modellen

Jeg har tidligere forklaret om SLEPT modellen. Og PESTEL/PEST og SLEPT analysen minder til en hvis grad om hinanden. Ud fra et pragmatisk perspektiv betyder det ikke vanvittigt om man vælger den ene eller den anden type.
Hvornår er det en fordel at bruge en PESTEL modellen? I min bog er det slet og ret meget sjældent jeg kunne finde på at bruge analysen i og med at den er mest anvendelig når man overvejer at gå ind på et fremmed marked, men her bliver analysen til gengæld en superledetråd.  PESTEL er en forkortelse for faktorer af Politisk, Økonomisk (Economic),Social, Teknologisk, Miljømæssig (Enviromental) og Legal art. I PEST analysen er det bare de to sidste elementer, der ikke bliver endevendt. Er det bare fordi den er sjusket? Ikke i min bog, hvis man skal ind på et marked med et produkt hvor miljøet er uvæsentligt og det legale system minder om det danske, så er det spildt arbejde at benytte PESTEL modellen i stedet for for PEST analysen. Det forudsætter dog at man allerede ved det.

pestel modellen

 

PESTEL Modellen i punkt form

Her går jeg kort igennem de seks punkter.

(P) Politiske faktorer

Dette punkt omhandler hvor meget typisk stater går ind og påvirker de økonomiske forhold. For eksempel gennem skatter og udgifter, men det kan også være igennem favorisering af lokale fremfor  internationale virksomheder. Kina er her et klasseeksempel i og med at de meget åbent støtter nationale virksomheder fremfor internationale. Videre er Kina et interessant eksempel i og med de forskellige provinsers politiske styre kan have stor indflydelse på hvor meget de vil støtte din virksomhed, hvis du vælger netop deres provins.

(E) Økonomiske faktorer

Dette indbefatter hvordan den lokale økonomi ser ud, er den bundet op på en stærk valuta a la Euro eller Dollars, eller risikerer den store op og nedture, eller er der visse specielle dynamikker som for eksempel ved den konsekvente devaluering af Schweitzer franken, når den rammer en bestemt kurs.  Specielt steder som Grækenland og Kina bør man for tiden være opmærksom på økonomiske faktorer, men for så vidt også USA, der kan udhule deres enorme gæld til Kina gennem devaluering af kursen.

(S) Sociale faktorer

En helt afgørende faktor er den sociale bevidsthed og kendetegn, når man går ind på et nyt marked. Det kan være alt for store religiøse og kulturelle forskelle ned til mikrofaktorer som hvilken farve man vælger ens logo skal have i det givne marked. Symboler der har en betydning i et land kan have helt anderledes betydninger i andre lande. Lad os sige en indisk virksomhed, som havde et sol symbol i deres logo, som jeg mener er et omvendt Svastika ville ind på markedet i et europæisk land, så ville det symbol jo nok have lidt for mange negative konnotationer selv om det ikke er det omvendte nazi symbol. Det ville kunne føre til en decideret uforbederlig brand katastrofe, hvis virksomheden ikke havde lavet de nødvendige justeringer til det sociale før de lancerede deres produkter.

(T) Teknologiske faktorer

Hvor teknologisk avancerede er det marked man vil ind på og hvor er deres teknologiske fokus? Det er det centrale spørgsmål. Vær opmærksom på at der ikke er tale om en lineær udvikling fra 0 til et højt niveau. Nogle lande har et ret højt udviklingsniveau når det kommer til mobilteknologien, mens de måske halter lidt bag med computer industrien. Igen er Kina et godt eksempel her, men for så vidt også Japan er et godt eksempel på et land, hvor alt skal kunne fungere gennem mobilen. I USA er Black Berry gigantiske, mens de ikke er særlig brugte i Europa osv. Min interesse er primært IT, men de teknologiske forskelle kan naturligvis også være på alle andre områder.

(E) Miljømæssige faktorer

Hvordan hører din virksomhed og miljøet sammen i et nyt marked. For de fleste firmaer vil dette måske have en mindre betydning, men en af de interessante steder er for eksempel ved Vindmøller og Solkraft. Der har i lang tid været snak om Sahara og solceller, og det er måske rent hypotetisk, at man vil kunne udnytte en masse energi der, men tanken er relevant her. Er der særlige miljømæssige hensyn man bør tage, når man rykker ind på et nyt marked er det centrale spørgsmål her

(L) Legale faktorer

Hvordan fungerer det juridiske system i det marked man vil ind på? De danske medicinale virksomheder har kæmpet med dette problem i årevis i forhold til verdens største medicin marked USA. Det gælder naturligvis mange forskellige faktorer, men jeg vil gøre opmærksom på, at der er stor forskel på det kontinentale Europas udformning af love og de angelsaksiske juridiske systemer fx USA og England. Så det er ikke vanvittigt langt man skal væk før denne faktor bliver ret afgørende.

Det er ikke fordi der er tale om rocket science, men det er nogle meget gode små rette tråde at gå efter, hvis man skal ind på et nyt marked. PESTEL Modellen har i al dens simpelhed tjent sig hjem rigtig mange gange. PESTEL Modellen er ikke blot for lommeregnermillionærer men for forretningsfolk, der vil være godt rustet, når de kommer ind på et nyt marked.

Hvor langt væk skal du for at bruge PESTEL modellen?

Vores hands-on erfaring siger, at vi skal ikke længer væk end over Sundet for at det giver god mening at bruge PESTEL modellen fremfor SLEPT. I Sverige er der eksempelvis andre forhold til betalingssystemer end i Danmark, hvor stort set alt betales med kreditkort eller mobilepay, så betales der meget ofte med

3 gode nytårsforsætter der betaler sig for den mindre virksomhed

Regnskab og bogføring er sikkert ikke din yndlingsbeskæftigelse som selvstændig. Sådan har de fleste det. Men hvis du har styr på dit regnskab, er der penge at hente. På flere områder. Herunder får du tre gode nytårsforsæt, der gør dit regnskabsliv i 2018 nemmere og giver dig mere styr på pengene.

Ved at skabe nogle gode rutiner omkring dit regnskab, kan du spare dig selv for en masse tid og bøvl. Men ikke nok med det. Der er faktisk ofte også penge i det. For når du har styr på regnskabet, undgår du lettere dårlige betalere, bøder for manglende indbetalinger, eller mistede bilag, du ikke kan trække fra.

1. Lav bogføring en fast dag hver uge

Find en fast dag, hvor du laver dit regnskab. Gerne hver uge, eller hver 14. dag, hvis du har lidt færre bilag. Det giver dig flere fordele:

  • Bogføringsopgaven er mindre hver gang, og det er lettere at huske dine systemer fra gang til gang
  • Du har styr på dine indbetalinger og kan hurtigere sende rykkere. Det giver færre tab på kunder
  • Det er hurtigt og enkelt at lave dit momsregnskab, når det skal laves, fordi alt er bogført
  • Du får et klart overblik over din virksomheds økonomi. Det er langt sikrere at styre økonomien ud fra de faktiske tal end ved at se, hvad der står på virksomhedens bankkonto

For langt de fleste små virksomheder kan bogføringen klares på højst et par timer hver gang, når det sættes i system.

2. Vær på forkant med SKAT og moms

Er du for sent ude med betalingerne af virksomhedsskat og moms, får du bøder. Bøderne er lette at undgå ved at betale til tiden. Men det er nogle rigtigt ærgerlige penge at skulle betale, bare fordi du ikke har nået at indbetale. Når du laver regnskabet løbende er det hurtigt og let for dig at indberette og betale moms.

Når du betaler til tiden, undgår du også, at SKAT ansætter (altså gætter sig til) det beløb, du skal betale. Det kan nemt være et meget højere beløb en det reelle beløb. Og det kan være dyrt for dig at forrente et udlån til SKAT på den måde indtil næste afregning.

Kæmper du med selv at lave skatte- og momsregnskabet, så overvej at få skatterådgivning på området. Når du allerede har lavet den daglige bogføring selv, er det normalt en billig omgang at outsource den del.

3. Hav styr på bilagene

Sørg for at holde styr på dine bilag. Hvis du mister dine bilag mister du faktisk også retten til at få fradrag for den omkostning, bilaget vedrører. Det kan hurtigt blive en dyr omgang. Hvis du bogfører ofte, forsvinder dine bilag ikke så nemt i tårnhøje bunker af måneder gamle bilag.

Sørg også for at have et godt system til dine bilag. Det kan være et godt gammeldags mappesystem – det fungerer stadig fint. Men der findes også flere regnskabsprogrammer, der tilbyder, at du kan indscanne dine bilag.

Det betyder både, at du altid har styr på bilagene og nemt kan finde dem frem igen senere. Nogle systemer giver endda mulighed for at indscanne med telefonen. Så kan du gemme bilaget, lige så snart du har fået en kvittering eller faktura.

Brug minutter i stedet for timer på fakturering og rykkere i din virksomhed

En af de store tidsslugere i enhver mindre virksomhed er fakturering og inddrivning af penge. Hvis ikke du passer på, kan der nemt gå timevis hver uge med disse ting. Og værre endnu: Hvis du bare udskyder disse rutiner igen og igen, risikerer du at miste dine penge.

I en travl hverdag kan det være svært at finde tid til fakturering og inddrivelse af penge til din virksomhed. Specielt når nu der også er hundredvis af emails at besvare hver uge, for ikke at tale om kundeopgaver, salg osv., der også skal tages hånd om.

I denne artikel får du 2 gode råd til, hvordan du nedbringer den tid, du bruger på fakturering og rykning hver uge fra timer til minutter. Og det endda samtidig med, at du mindsker risikoen for at tabe penge på dine kunder.

1. Få et system til fakturering

Det er vigtigt, at du får sendt dine fakturaer ud hurtigst muligt, når dine opgaver er færdige. Allerhelst samme dag. Ellers risikerer du at glemme at få faktureret. Og faktisk mindskes sandsynligheden for at få din betaling hjem også i takt med, at der går længere tid fra arbejdets udførelse til fakturering.

Specielt hvis du leverer en service fx mod timebetaling. Så vil din kunde ofte føle, at din ydelse var mindre værd, når der er gået nogle dage eller uger, end de gør, lige når arbejdet er udført. Det har ikke noget med kvaliteten af dit arbejde at gøre. Sådan er vi mennesker bare indrettet. Der er også større risiko for, at dig og din kunde oplever fx timetallet forskelligt, jo længere tid, der går, før du sender fakturaen.

Men at sende fakturaer ud hver eneste dag, kan virkelig tage lang tid. Så her er det vigtigt at få valgt et faktureringssystem, der gør det let for dig at udsende fakturaer hurtigt. Ofte vil det betyde, at du kan udsende en faktura i løbet af ganske få minutter.

Sørg for at du har et godt system, der nemt for dig at bruge, og som ikke kræver en masse manuelle indtastninger. Og bruger du eksempelvis et system til at registrere timer, så sørg for, at det system automatisk sender oplysningerne videre til dit faktureringssystem.

Investér nu og spar stort på lang sigt

Det kan næsten altid betale sig at investere den tid og de penge, det koster nu og her at få sat systemet op – eller måske endda skifte til nye systemer, der gør det lettere.

I mindre virksomheder, er der oftest tale om nogle få timer og få tusinde kroner, for at få dette til at virke optimalt. Den investering kan du tjene hjem flere gange om måneden med den tid, du sparer hver uge.

Så kan du bruge ganske få minutter i slutningen af hver dag til at sende fakturaer ud, mens sagen stadig er frisk i både din og din kundes hukommelse.

 

2. Sæt påmindelser og rykkere op

En kunde der ikke betaler til tiden fører nemt til masser af frustrationer og en masse brugt tid. Men i virkeligheden handler det oftest om, at kunden enten har glemt at betale din faktura, eller om manglende tid til deres eget regnskab.

Derfor er det bedste, du kan gøre, at udsende påmindelser og rykkere hurtigst muligt, efter en faktura skulle have været betalt. Ifølge inkassoloven må du udsende op til 3 rykkere med 100 kr. i gebyr og med mindst 10 dages mellemrum.

Sørg for at sende første rykker afsted hurtigst muligt. Jo hurtigere den kommer ud, jo hurtigere kommer dine penge ind. Du kan endda overveje at lade den første rykker være en venlig påmindelse, der sendes ud allerede efter 3-4 dage uden rykkergebyr. Det sætter de fleste kunder stor pris på.

Når din kunde ikke betaler

Har du en kunde, der stadig ikke betaler sin regning efter den tredje rykker, giver inkassoloven dig mulighed for at inddrive pengene med rettens hjælp. Du må gerne gøre det selv. Men ved at overlade arbejdet til et inkassofirma, slipper du for at bruge tid på den opgave. Og du sparer samtidig dig selv for mange bekymringer og ubehagelige snakke med dine kunder.