Når forklædning bliver en forretning

22-årige Tobias Ehlig havde allerede 6 års erfaring som iværksætter, da han startede festli.dk i december 2014. Siden er forklædning blevet en forretning for den unge mand, der dementerer som Bachelor i Erhvervsøkonomi på IT-linjen fra Aarhus Universitet i år.

Tobias Ehlig er et godt eksempel på, at det betaler sig at starte tidligt som iværksætter og gerne allerede, mens man stadig går i skole eller studerer. Det er nemlig det tidspunkt i livet, hvor du har de færreste udgifter og de færreste forpligtelser i din hverdag.

Så her kan du spænde livremmen ind uden at lide for stor nød eller sætte hverdagen over styr for en eventuelt partner og børn. Samtidig har du oftest masser af tid ved siden af studierne, til at kunne få din egen forretning i luften.

Startede med et fansite for AGF

På trods af hans unge alder er Tobias allerede serieiværksætter med 8 års erfaring. Hans første iværksætterprojekt var en fanside for fodboldklubben AGF, som han startede tilbage i 2008, da han kun var 14 år og stadig gik i skole. Teamet bag bestod af fem engagerede fans og Tobias fungerede i perioder som henholdsvis webmaster, programmør, WebTV-producer, skribent og annoncesælger – og stod også for økonomi og administration.

Ved siden af dette arbejdede han som piccolo, kontrollør og senere kommunikationsmedarbejder for Nordisk Films Biografer i Aarhus – ved siden af at han tog sin studentereksamen på Marselisborg Gymnasium.

Da Tobias forlod gymnasiet, forlod han også AGF-fansiden, der dog lever videre den dag i dag drevet af frivillige kræfter.

Solid erfaring fra studiejobs

Efter gymnasiet og en tur på idrætshøjskole fulgte en række studiejobs med fokus på online marketing og søgemaskine optimering, herunder en sommer i San Francisco hos den danske startup Billiy’s Billing, der er et online regnskabsprogram. Her stod Tobias for deres online markedsføring.

Undervejs prøvede Tobias også kræfter med en videoproduktionsvirksomhed i eget navn, før han i november 2013 kastede sig ud i sin første webshop, der solgte kondomer under navnet eKondom.dk. Her kom han ind som et frisk pust i en branche, der ikke havde fulgt med i udviklingen inden for brugervenlighed og mobildesignede webshops. Det gav hurtigt luft under vingerne på den nye webshop.

Fra cykelhjelme til udklædning

Under et år senere solgte han dog eKondom for en god pris og kastede sig over salget af cykelhjelme online fra webshoppen eCykelhjelm.dk. Sideløbende hermed gik han i gang med at sælge udklædning og festartikler fra siden Festli.dk.

Det blev hurtigt en stor succes og i december 2015 afhænder han cykelhjelmsforretningen for at koncentrere sig om Festli.dk fuldtids ved siden af studierne.

Drømmen er at gøre udklædning til en levevej

Målet i dag er at udvide forretningen til at omfatte salg af udklædning, festartikler og alt hvad der ellers har med fester at gøre til både Norge og Sverige. De respektive domæner er allerede købt og de første planer er lagt.

Forretningen er vokset undervejs og tæller udover Tobias selv i dag 6 medarbejdere på fuld- og deltid og har en imponerende score på TrustPilot. Så når Tobias dementerer fra Universitet venter der ham en kørende forretning, han kan kalde sin egen – fordi han startede iværksætteriet på det bedst tænkelige tidspunkt i livet. Som helt ung!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *