Jeg syntes godt om Facebook

Denne artikel handler om hvorledes du kan flere ’syntes godt om’ til din virksomhedsprofil på Facebook. En del af rådene kan naturligvis også bruges i anden sammenhæng. Det helt centrale er hvorledes du håndterer relationen på Facebook. Jeg har været en lille smule inde på det i min sidste artikel om Twitter. Det helt afgørende, når man kommunikerer på Facebook og andre sociale medier, er at det ikke er en-vejskommunikation. Det handler om at skabe dialog, hygge, sjov og en form for simuleret samvær. Her kommer et par ideer til hvordan det kan håndteres.

 

Teasers

Brug teasers. Skriv små hints om nye produkter, begivenheder eller hvad I nu har på tapetet. Gør jeres nyheder spændende og brug den dramatiske fortællekunst. Hvis I bare fortæller, at I har lanceret en ny creme, der virker på den og den måde, så mister I muligheden for at skabe et klimaks omkring det nye produkt. Tag bare lancering af IPhone som eksempel, hver gang der bliver lanceret en ny bliver der lavet så meget hype op til, at det er så spændende at folk ligger i kø for at være blandt de første, der får fat i 5’eren eller hvilken version de er nået til.

 

Brug dig selv

Hvem er du? Er du bare en salgsrepræsentant? Eller er du et menneske af kød og blod? Jeg tror, de fleste Facebook brugere rimelig automatisk slår fra, når der bliver brugt automatiseret og dødt salgssprog. Giv dig til kende som et menneske med indsigt og holdninger til det felt som din virksomhed beskæftiger sig med. Skab en forbindelse til de brugere, som du har med at gøre, hvor de kan føle dig og relatere til dig.

 

Vær morsom

… men ikke latterlig. En gang imellem kan det godt være en god ide at benytte jokes til at fremme interessen for sine produkter. Vær dog lidt opmærksom på at i visse brancher kan det være lettere problematisk, så som hvis man var bedemand eller i medicinalbranchen. Til gengæld kunne det måske være morsomt, at kopiere en tegneserie stribe med en overrækkelse af blomster til Garfield på en mandag, hvis man har en blomster relateret forretning.

 

Link til relevante sider

Og her tænker jeg ikke kun sider, der direkte omhandler jeres produkter. Men hvis der har været noget om jeres produktlinjer i Politiken, så kommenter på det før end senere. Link til det – specielt hvis det er negativt – og reager proaktivt i stedet for efter, at jeres brugere har kommenteret på det.

Det kunne også bare være en video på YouTube, der var relevant for jeres brugere.

Udbyd konkurrencer

Tilbyd jeres brugere priser, hvis de syntes godt om jeres side og deler den med andre. Det kan ideelt være nye produkter som I gerne vil promovere eller alternativt kan det være produkter, som I ikke kan komme af med på anden vis.

 

Husk højtiderne

Ønsk jeres bruger glædelig jul, godt nytår, påske, Sankt Hans og så videre. Husk på alle de dage vi deler, og overvej om det er relevant for din målgruppe at inddrage alternative højtider ind som Halloween eller Ramadan.

 

Kommenter på begivenheder

Her skal vi passe lidt på. Hvis begivenhederne har politisk karakter, så rør dem ikke med en ildtang. Til gengæld viser du engagement og en interessant person frem ved at kommentere på kulturelle og nationale begivenheder, og for så vidt også på religiøse begivenheder, men her skal du igen passe lidt på, da disse emner kan betragtes som en light version af politiske begivenheder, hvor reaktioner til tider kan være meget kraftige. Til gengæld er det svært at få nogens pis i kog over hverken Roskilde Festival, karneval, Århus Festuge eller Kulturnatten.

 

Det var bare et par af mine forslag. Hvis du selv har andre forslag skal du være mere end velkommen til at post dem nedenfor.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *