Hjælp os med projekt e cigaret 2.0 – en Facebook strategi?

Vil du hjælpe os med at udvikle en strategi til vores Facebook side? Her er der lidt af vores ideer til hvor vi gerne vil føre virksomheden hen mht. til Facebook strategien. Vi ønsker, at skabe en side, der kan give en bedre oplevelse til Din eCigarets kunder og venner. Vi ønsker også at involvere Facebook brugere i  gruppen til at hjælpe virksomheden med at udvælge nye produkter fx er der tale om utrolig mange forskellige smagsvarianter. Vi ønsker også at skabe en form for social engagement på siden, hvor der sker lidt forskellige sjove og hyggelige ting. Men først lidt om vores udgangspunkt:

 

Vores udgangspunkt!

En af mine studie kammerater har foruden hans gang på IT universitet en virksomhed, hvor han sælger e cigaretter på nettet. En e cigaret er en elektronisk cigaret, som er baseret på batterier og damp og er altså ikke baseret på gløder. Til forskel fra normale cigaretter indeholder en e cigaret IKKE nikotin. Jeg har lavet lidt konsulent arbejde hist og her for hans virksomhed Din eCigaret hist og her. Vi følger imidlertid to af de samme fag, og i dette semester er det Social Media Analytics og Social Media Management. Nu er det ved at være eksamenstid, og de fleste af vores medstuderende er i gang med at analysere mega koncerners sociale medie strategier og organisation.

 

Vi valgte en lidt anden indgangsvinkel og besluttede at lave en social medie strategi og forberede en implementering af sociale medier i virksomheden Din eCigaret.  Webshoppen har allerede en mindre side på Facebook, men den er blevet anvendt ad hoc og er mest der fordi, man da skal have en Facebook side og Esben har haft store intentioner med Facebooksiden fra tidernes morgen… Imidlertid er det en af de ting, der er blevet stille og roligt skubbet frem i det uvisse.

 

218 likers – stor del er private venner

Kvantitet er ikke nødvendigvis kongen over dem alle, men det er nødvendigt at have nogle fans , venner eller likers eller hvad man nu kalder det. Det er i vores bog lidt i underkanten, og selv om det er nogle rigtig gode følgere, der er på Din eCigaret , så ser vi gerne der kommer nogle flere til. Hvilke strategier har virket for jeres sider eller på jer personligt – hvad har gjort at I har valgt at følge en side? Kunne I finde på at følge en virksomhedsside?

 

Hvad er jeres erfaringer med virksomhedssider, gruppesider og fanpages?

Jeg ’likede’ for nylig til en side med titlen ’No Hope for the Human Race’, hvilket er en humorside med fokus på ironi og absurditet.  Syntes det var en super fed side indtil det gik op for mig, at der blev lavet updates flere gange i timen, og det mere virkede som en automatisk spam maskine end en spændende side.

Hvilke erfaringer har I med fanpages, grupper osv? Hvad syntes I er fedt, og hvad er bare turn off? Hvad kunne få jer til at følge en side, og hvilke facebook sider syntes I gør det godt – og hvilke er bare for ringe?

Kommentarer på enkelte faktorer eller for så vidt alt det ovenstående vil være fedt.  Det her er en brainstorm, så bare skyd løs!

5 comments for “Hjælp os med projekt e cigaret 2.0 – en Facebook strategi?

  1. Peter Oppenheim
    09/04/2012 at 19:17

    Hvorfor ikke lave en Twitter konto, og lave opdates der… Kunne evt. være en kanal for specielle promotions :-)

    • Laust Kehlet
      11/04/2012 at 16:01

      Hej Peter
      Tak for forslaget. Slet ikke en dårlig idé. I første omgang forholder vi os primært til Facebook, men det betyder på ingen måde Twitter ikke kan blive relevant senere, og specielt i takt med at Twitter bliver mere og mere populært.

  2. christina dissing
    09/04/2012 at 22:18

    I kunne sætte en masse konkurrencer i gang (en af gangen) og skrive at folk skal “dele” og “syntes godt om” for at deltage (i vælger så derefter en af den der har gjort begge dele), sæt gerne en tidsfrist på hvornår konkurrencen udløber. Sådan ser jeg masser af andre sider på Facebook gøre. Folk vil gerne vinde noget, og det trækker opmærksom til siden :)

    • Laust Kehlet
      11/04/2012 at 16:14

      Hej Christina
      God idé. For mig at se er der flere interessante problemstillinger i de konkurrencer. For det først hvis man benytter den metode du skriver, så er det helt sikkert at man når et relativt stort publikum, og det er helt sikkert en fordel ved et produkt, som endnu ikke alle ved eksisterer. Problemet kunne på den anden side være, at dem der kommer til siden bare ‘liker’ for at vinde, og faktisk ikke har den store interesse i e cigaretter. Det sagt, så er min personlige vurdering også at det vil styrke Din eCigarets profil på Facebook med konkurrencer. Jeg kan i øvrigt rigtig godt lide tidsbegrænsningsideen.
      Hvilke slags konkurrencer kunne være interessante? Sjove, informative, involverende eller de åbenlyse (fx a la dem fra TV hvor man kan svare på om hvad Tivoli er: A en forlystelsepark i København eller B: Verdens højest tårn i Sønderjylland)?

  3. 12/04/2012 at 00:42

    Hej Christina.

    Først Christina, hvor er det dejligt at se du er lidt omkring Din eCigarets aktiviteter, her og der:o) Facebook kørte for nylig en nedslagtning af facebook grupper som bruger- eller har brugt konkurrencer, hvor betingelsen for at deltage var, at indlægget skulle deles og synes om. Denne “virus-agtige” spredningsmetode bryder facebook sig ikke om og derfor slår de nu hårdt ned på området. Ideen er god nok, men i praksis må vi nok holde fingerne væk fra denne måde at markedsføre os på. Igen, ulempen her er som allerede nævnt, at vi ikke får oprigtigt interesserede på siden og det er vigtigt at have! Humoren du beskriver Laust, er bare skøn og vil bringe smil fra ung som gammel. Men nok kan vi poste en masse godt indhold, spørgsmålet er hvordan vi tiltrækker en masse nye interesserede som vil lege med uden den “billige” konkurrence dele-metode…?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *