Find de 4 P’er?

Der findes endnu en klassiker der kan anvendes til online markedsføring – de 4 P’er. Det vil sige Pris, Produkt, Placering og Promovering.

 

Pris

Hvordan beregner man pris online? Det er ikke helt ligetil, da prissætning er væsentligt forskellig fra den reelle verdens pris-sætninger. Den helt afgørende forskel er gennemsigtigheden på nettet både hvad angår relationen mellem forretningen og forbrugeren (B2C) og imellem forretningerne indbyrdes (B2B). Alle dine konkurrenter holder øje med dig, og hvis du laver et move på prisen, så gør dine konkurrenter det helt sikkert også. Kunderne har forskellige prisportaler såsom EDB-priser og mange andre.

 

Produkt

Hvad er dit produkt? Hvilke styrker og svagheder besidder dit produkt? Adskiller dit produkt sig fra dine konkurrenter og hvad helt præcis adskiller det fra de andre? Kan forskellen bruges som begrundelse for at dit produkt er bedre? Disse er hamrende vigtige spørgsmål, når du vurderer hvordan du vil markedsføre din virksomhed online.

 

Placering

Offline er din virksomheds placering helt afgørende med hensyn til forskellige parametre: Sælger du detail produkter er det en god ide at være et sted, hvor folk kommer forbi din butik, mens hvis du har en fabrik er det vigtigere at sparre lidt på prisen på placering og stadig ligge godt i forhold til forretnings kunder. Det handler mere om infrastruktur, mens det er mindre vigtig om du har et udstillings vindue ud til Strøget. Den samme problematik gælder online. Din virksomhed online skal være placeret tæt på dine kunder. Hvad vil det sige? Søgemaskiner er noget af det bedste placerings redskab man kan finde! Lad os sige du har en Vinduespudser forretning på Frederiksberg men faktisk opererer i hele København. Hvis du er i top 3 på google med sætningen ‘tv program’ har du måske en god placering bare ikke for en vinduespudser – i stedet vil det være langt bedre at være i top 3 med sætninger som ‘Vinduespudsning i København’ eller på Frederiksberg.

 

Promovering

Hvordan vil du markedsføre din virksomhed? Hvad er GRUNDEN til dine kunder skal bruge dig og ikke dine konkurrenter? Er det en idé at være provokerende eller skal du hellere være tillidsskabende? Skal du lave store YouTube videoer, køre Facebook fan sider eller bare smække store reklame bannere op alle de steder du kan komme afsted med det? Kan du nøjes med at komme højt på google gennem søge optimering eller skal der en mere bekostelig men hurtigere SEM til? Disse spørgsmål er vigtige at stille når du overvejer hvordan du vil promovere din virksomhed online!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *