De 4 P’er – udviddet version!

Den sidste artikel jeg skrev herinde omhandlede de 4 P’er – altså Pris, Produkt, Promovering og Placering. Som ved mange andre modeller, der er blevet populære er der senere kommet justeringer og i hvor høj grad disse tilføjelser er lige så vigtige som de originale 4P’er er nok tvivlsom. Dog er der ingen tvivl om at det er vigtige tilføjelser, så jeg vil lige betragte dem her for en god orden skyld!

 

De ekstra 3 P’er

De 3 P’er er ligesom de foregående forkortelser. Jeg har ikke helt forstået behovet for disse lidt fantasiløse model betegnelser, men ok man kan huske dem let. De tre resterende P’er står for People, Processer og Physical evidence.

People

Enhver virksomhed  består af individder. Personer der arbejder i markedsføringsafdelingen. Personer der arbejder i kunderservice. Alle individder i virksomheden er indlejret i en eller anden form for kultur, har sin specifikke uddannelse og har forestillinger, om hvordan man gør sit job bedst. Udformningen af markedsføringsstrategier vil være ret probelmatisk hvis man ikke taqger dette med i betragtning.

Videre er det hamrende vigtigt at gøre sig klart at de kunder man sælger til også er individder, som er præget af en række forskellige faktorer som kultur, alder, regionale forskelle, social gruppe, køn osv.

 

Processer

Hvordan er processerne omkring service i virksomheden? Har man opbygget en kundestrategi, der undersøger hvorvidt den kundeservice man tilbyder kiunden faktisk bliver værdsat. Hvordan evaluerer og optimerer man de processer der kendetegner virksomheden internt i organisationen og eksternt i relation til kunder og samarbejdspartnere.

 

Physical evidence

Denne del af modellen refererer erfaringen med brugen af virksomhedens services og produkter. Altså dette gælde både i den helt konkrete kundeservice når kunden kontakter virksomheden, men også og nok vigtigere kundens oplevelse af virksomheden i deres første møde. For eksemple virker hjemmesiden professionel og behagelig, fungerer WebShoppens betalings modul optimalt og bliver kunden ført let rundt i systemet.

Det var så de 7 P’er – eller  den udviddede 4 P model.

1 comment for “De 4 P’er – udviddet version!

  1. 07/11/2013 at 16:09

    Det fedt at de yderligere “p”ér er ved at få fodfæste .)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *