Brug minutter i stedet for timer på fakturering og rykkere i din virksomhed

En af de store tidsslugere i enhver mindre virksomhed er fakturering og inddrivning af penge. Hvis ikke du passer på, kan der nemt gå timevis hver uge med disse ting. Og værre endnu: Hvis du bare udskyder disse rutiner igen og igen, risikerer du at miste dine penge.

I en travl hverdag kan det være svært at finde tid til fakturering og inddrivelse af penge til din virksomhed. Specielt når nu der også er hundredvis af emails at besvare hver uge, for ikke at tale om kundeopgaver, salg osv., der også skal tages hånd om.

I denne artikel får du 2 gode råd til, hvordan du nedbringer den tid, du bruger på fakturering og rykning hver uge fra timer til minutter. Og det endda samtidig med, at du mindsker risikoen for at tabe penge på dine kunder.

1. Få et system til fakturering

Det er vigtigt, at du får sendt dine fakturaer ud hurtigst muligt, når dine opgaver er færdige. Allerhelst samme dag. Ellers risikerer du at glemme at få faktureret. Og faktisk mindskes sandsynligheden for at få din betaling hjem også i takt med, at der går længere tid fra arbejdets udførelse til fakturering.

Specielt hvis du leverer en service fx mod timebetaling. Så vil din kunde ofte føle, at din ydelse var mindre værd, når der er gået nogle dage eller uger, end de gør, lige når arbejdet er udført. Det har ikke noget med kvaliteten af dit arbejde at gøre. Sådan er vi mennesker bare indrettet. Der er også større risiko for, at dig og din kunde oplever fx timetallet forskelligt, jo længere tid, der går, før du sender fakturaen.

Men at sende fakturaer ud hver eneste dag, kan virkelig tage lang tid. Så her er det vigtigt at få valgt et faktureringssystem, der gør det let for dig at udsende fakturaer hurtigt. Ofte vil det betyde, at du kan udsende en faktura i løbet af ganske få minutter.

Sørg for at du har et godt system, der nemt for dig at bruge, og som ikke kræver en masse manuelle indtastninger. Og bruger du eksempelvis et system til at registrere timer, så sørg for, at det system automatisk sender oplysningerne videre til dit faktureringssystem.

Investér nu og spar stort på lang sigt

Det kan næsten altid betale sig at investere den tid og de penge, det koster nu og her at få sat systemet op – eller måske endda skifte til nye systemer, der gør det lettere.

I mindre virksomheder, er der oftest tale om nogle få timer og få tusinde kroner, for at få dette til at virke optimalt. Den investering kan du tjene hjem flere gange om måneden med den tid, du sparer hver uge.

Så kan du bruge ganske få minutter i slutningen af hver dag til at sende fakturaer ud, mens sagen stadig er frisk i både din og din kundes hukommelse.

 

2. Sæt påmindelser og rykkere op

En kunde der ikke betaler til tiden fører nemt til masser af frustrationer og en masse brugt tid. Men i virkeligheden handler det oftest om, at kunden enten har glemt at betale din faktura, eller om manglende tid til deres eget regnskab.

Derfor er det bedste, du kan gøre, at udsende påmindelser og rykkere hurtigst muligt, efter en faktura skulle have været betalt. Ifølge inkassoloven må du udsende op til 3 rykkere med 100 kr. i gebyr og med mindst 10 dages mellemrum.

Sørg for at sende første rykker afsted hurtigst muligt. Jo hurtigere den kommer ud, jo hurtigere kommer dine penge ind. Du kan endda overveje at lade den første rykker være en venlig påmindelse, der sendes ud allerede efter 3-4 dage uden rykkergebyr. Det sætter de fleste kunder stor pris på.

Når din kunde ikke betaler

Har du en kunde, der stadig ikke betaler sin regning efter den tredje rykker, giver inkassoloven dig mulighed for at inddrive pengene med rettens hjælp. Du må gerne gøre det selv. Men ved at overlade arbejdet til et inkassofirma, slipper du for at bruge tid på den opgave. Og du sparer samtidig dig selv for mange bekymringer og ubehagelige snakke med dine kunder.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *